۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۸
هیچ برآوردی از میزان هدایت سرمایه ها به حوزه رمز ارز نداریم
کارشناس بازار رمزارز:

هیچ برآوردی از میزان هدایت سرمایه ها به حوزه رمز ارز نداریم

فینی زاده، کارشناس رمزارز اظهار کرد: ما هنوز قواعد و قوانین در این حوزه را وضع نکردیم و در حال حاضر قانون رمزارزها همان بی قانونی است.

به گزارش بازار، محسن فینی زاده، کارشناس رمزارز و مدیر مرکز پژوهشی بتا با اذعان به خلأهای قانونی در این بخش اظهارکرد: ما هنوز قواعد و قوانین در این حوزه را وضع نکردیم و در حال حاضر قانون رمزارزها همان بی قانونی است.

وی افزود: دولت و مجلس فکر می کنند که تا زمانی که قانون وضع نکنند مردم سرمایه های خود را در بازار رمزارزها سرمایه گذاری نمی کنند درصورتیکه مردم مجبورند برای حفظ سرمایه خود اقدام کنند.

مدیر مرکز پژوهشی «بتا» با بیان اینکه هنوز هیچ قانونی در حوزه رمزارزها نداریم گفت: اگر در بازار بورس که دچار این همه مشکل شد چند قانون داشتیم اما در این بازار هیچ قانونی وجود ندارد و هیچ برآوردی هم از میزان هدایت سرمایه ها به این بخش در دسترس نداریم.

فینی زاده از اینکه در این حوزه هر بخشی فقط به فکر منافع و سهم خودش است گفت: به عنوان مثال وزارت نیرو به فکر درآمدزایی خودش از این بخش است و از استخراج کنندگان داخلی هم به جای دریافت هزینه تمام شده، پول برق صادراتی و پول خارجی می گیرد و این مشکل در حوزه مالیات و بانکی نیز وجود دارد.

این کارشناس رمزارز ادامه داد: درست است که دولت و مجلس باید از این بخش مالیات بگیرند اما این پولی که از استخراج کنندگان گرفته می شود باید منفعتی هم برای مردم داشته باشد.

فینی زاده با تأکید بر اینکه باید قواعد و قوانین و چارچوب هایی برای این حوزه مشخص و تعیین تکلیف شود گفت: امیدواریم که دولت آینده این موضوع را از دید مردم پیگیری کند.

همچنین، نیما امیرشکاری کارشناس رمزارز گفت: متاسفانه هیچ ابزار کنترلی برای این موضوع در اختیار نهادهای حاکمیتی وجود ندارد.

وی با تأکید بر اینکه دسترسی به اطلاعات باید مبنای تصمیم گیری و قانون گذاری در این موضوع باشد گفت: مبدأ این نوع ارزها در داخل کشور ما نبوده و پاسخگویی هم به هیچ نهادی ندارد در حقیقت فسلفه خیلی از این رمزارزها کاملاً لیبرالیسم و خودگردانی نظام بدون پاسخگویی به جایی است.

این کارشناس رمزارز متذکر شد: البته ما هم مانند برخی کشورها می توانیم فعالیت های جانبی برای این موضوع انجام دهیم تا فقط تبعات اتفاقاتی که در داخل کشورمان میفتد را تا حدی کنترل کنیم.

امیرشکاری گفت: اقداماتی مانند شناسایی افراد در حین خرید، پایش مبادی خرید و فروش در داخل کشور (صرافی ها) و پیگیری میزان خرید صرفاً می توانند ابزاری برای شناسایی افراد و در دسترس بودن آمار و گرفتن مالیات از آنها باشد.

وی با اذعان به اینکه هنوز قانونی در مورد رمزارزها نداریم گفت: قانون در کشور ما طوری نوشته می شود که خیلی قابل نظارت نیست و متاسفانه به درستی هم اجرایی نمی شود.

کد خبر: ۹۴٬۶۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha