۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۴
آیا قیمت کامودیتی‌ها در بازار جهانی سقوط سنگینی را تجربه خواهد کرد؟
بازار بررسی می‌کند؛

آیا قیمت کامودیتی‌ها در بازار جهانی سقوط سنگینی را تجربه خواهد کرد؟

با توجه به گزارش شاخص کردیت چین، پیش بینی می‌شود که قیمت کامودیتی‌ها در حال کاهش است این در حالی است که بانک مرکزی آمریکا و اروپا قیمت کامودیتی‌ها را در آینده صعودی پیش بینی کرده است.

بازار؛ گروه بورس: گزارشات اقتصادی بین المللی با استناد به داده‌های شاخص  " کردیت ایمپالس " نشان می‌دهد که قیمت‌های کامودیتی‌های با تحولات گسترده‌ای مواجه هستند و ممکن است تا مدتی دیگر روند نزولی سنگینی داشته باشند.

در این گزارش که به داده‌های آماری شاخص اعتباری چین به عنوان یک شاخص پیشران استناد کرده، اعمال محدودیت اعتباری شرکت‌ها و تاخیر در صدور مجوز انتشار اوراق قرضه مربوط به استان‌های چین از عوامل سیگنال کاهش قیمت کامودیتی‌ها معرفی کرده که باعث افت تقاضای کامودیتی‌ها در میان مدت و بلند مدت خواهد شد.

در صورت  درست بودن شاخص کردیت چین که سیگنال کاهشی برای قیمت کامودیتی‌ها در آینده در نظر گرفته است، ممکن است که شرکت‌های صادرات محور با کاهش میزان سود از محل صادرات خود مواجه شوند

«کردیت ایمپالس» شاخصی است که میزان اعتبارات جدید نسبت به تولید ناخالص داخلی GDP یک کشور را نشان می‌دهد و در واقع افزایش وام دهی در اقتصاد را رصد می‌کند بنابراین کاهش این شاخص، نقطه شروع کاهش سرمایه گذاری خواهد بود که این شاخص سیگنال کاهش به خود گرفته است به همین دلیل است که برخی از تحلیل‌گران بازارهای جهانی به تولیدکنندگانی اخطار داده‌اند که از افزایش بی رویه مواد اولیه در انبارها بپرهیزید.

طبق آخرین آمار جهانی، قیمت فلزات گران بها، مثل طلا با ۰.۴۴ درصد، نقره با ۰.۳۸ درصد، پلاتین با ۰.۵۵ درصد افت، روند نزولی داشتند، که دلیل این افت را تعدادی از تحلیل‌گران افزایش واکسناسیون شدن مردم جهان و سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی آمریکا برای افزایش قدرت دلار می‌دانند.

بازار جهانی سقوط سنگینی را تجربه خواهد کرد؟ " height="373" src="https://media.tahlilbazaar.com/d/2021/06/19/4/80749.jpg" width="586" />

قیمت فلزاتی مثل آلمینیوم در طول یک هفته نزدیک به ۳.۵ درصد، نیکل با ۶درصد، مس با ۸ دردصد و روی با ۷ درصد افت، بیشترین ریزش را در طول چند ماه گذشته داشته است.

آمار یک ماهه این فلزات هم روند نزولی را نشان می‌دهد این در حالی است که در ابتدای سال ۲۰۲۱، پیش بینی‌ها از روند صعودی قیمت کامودیتی‌ها در جهان با توجه به افزایش میزان مصرف بعد از کاهش کرونا در جهان، حکایت می‌کرد، با این حال برخی از مراکز اقتصادی این کاهش را مقطعی می‌دانند و برخی دیگر این کاهش را تا پایاین سال تخمین زدند.

در بخشی از گزارش مرکز کردیت تغییر سیاست‌های بانک‌های مرکزی  دنیا از انبساطی به انقباضی و افزایش نرخ  بهره به تبع بانک مرکزی فدرال رزرو آمریکا را از دیگر دلایل  فشار بر قیمت کامودیتی‌ها و تقاضا مطرح کرده است.

پیشتر اما "جرومی پاول"، سکاندار فدرال رزرو در مصاحبه‌ای گفته است که بانک مرکزی آمریکا برای حفظ سیاست‌های پولی انبساطی خود متعهد است. این سیاست‌های انبساطی شامل حفظ نرخ بهره هدف در سطح صفر درصد و خرید ماهانه ۱۲۰ میلیارد دلار اوراق قرضه است. 

علاوه بر بانک مرکزی آمریکا بانک مرکزی اروپا هم سیاست‌های انبساطی را برای سال جاری در پیش گرفته است، همچنین "کریستین لاگارد" رئیس بانک مرکزی اروپا هم سیاست‌های انبساطی با نرخ بهره بسیار پایین را برای سال ۲۰۲۱ در نظر گرفته است.

با توجه به شاخص "کردیت" به نظر می‌رسد که چین قرار است تحولاتی در سیاست‌های پولی خود ایجاد کند که در صورت این تحولات بانک‌های مرکزی اورپا و آمریکا نیاز به تعدیل سیاست‌های انبساطی دارند. گفته شده که افزایش سرعت واکسناسیون در جهان، سرعت برگشت غول‌های تولید به مدار تولید و سیاست افزایش تورم در جهان  از دلایل حرکت بانک‌های مرکزی دنیا به سمت سیاست‌های انقباضی است در این صورت کاهش قیمت رشد کامودیتی‌ها در جهان را شاهد هستیم.

بسیاری از کارخانجات در جهان و در ایران با این پیش فرض که قیمت کامودیتی‌ها در آینده روند افزایشی دارد اقدام به انبار مواد اولیه در انبارهای خود کردند، در صورت درست بودن شاخص "کردیت" ما در آینده با کاهش قیمت کامودیتی‌ها روبه رو خواهیم بود که در این صورت باید شاهد کاهش قیمت محصولاتی باشیم که مواد اولیه آن این دست از کامودیتی‌ها هستند.

آمریکا به دنبال کاهش نرخ بهره 
در صورت ادامه روند کاهش قیمت محصولات کامودیتی‌ در سطح جهان شرکت‌های که از قبل این محصولات را انبار کردند، ممکن است که نتواند در بازارهای بین المللی رقابت کنند، بنابراین افزایش بی رویه موجودی انبارهای مواد اولیه ممکن است باعث زیان به شرکت‌های تولید کننده شود.

اما در صورتی که نرخ بهره در سطح پایینی قرار بگیرد و از سوی دیگر انتظار تورمی در سطح جهان افزایش پیدا کند، پیش بینی  می‌شود که قیمت فلزات رشد قابل توجهی داشته باشند و در بین آن‌ها مس و طلا به بالاترین نرخ خود در چند سال اخیر برسند، با این تحلیل نگهداری و خرید مواد اولیه و انبار آن برای سود دهی شرکت مناسب است.

در ماه سپتامبر، مقامات فدرال رزرو گفته بودند که انتظار می رود رشد اقتصادی سال ۲۰۲۱ تقریباً ۴ درصد باشد و نرخ بیکاری به ۵.۵ درصد کاهش یابد.

بانک مرکزی آمریکا در نشست ماه ژوئن سال ۲۰۲۱ طی بیانیه‌ای اعلام کرده که سیاست‌های مربوط به نرخ بهره را مطابق با انتظارات تغییر نمی‌دهد و بین ۰ تا ۰.۲۵ درصد ثابت نگه می‌دارد.

در بخشی از این بیانیه شروع تغییرات نرخ بهره را از سال ۲۰۲۳ تخمین زده است. یکی از دلیل پایین نگه داشتن نرخ بهره رشد اقتصادی و حمایت از تولید تا بهبودی شرایط اقتصادی است که بیشتر کشورها از جمله چین در زمان اوج گیری کرونا اقدام به کاهش نرخ بهره برای حمایت از شرکت‌های کرونا زده کرد.

اداره ملی آمار در پکن روز جمعه ۱۶ آوریل اعلام کرده بود که میزان رشد اقتصادی چین در سه ماهه نخست سال جاری نسبت به دوره مشابه در سال ۲۰۲۰ بیش از ۱۸ درصد رشد کرده است، که به گفته برخی از تحلیل‌گران به نظر نمی‌رسد که سیاست‌های انبساطی بتواند چنین میزان رشد را برای این کشور ایجاد کند.

یکی از عوامل بنیادی تاثیرگذار بر ارزش سهام شرکت‌های صادرات محور در بازار سرمایه تغییرات قیمت کامودیتی‌ها است که تحلیل‌گران بازار سرمایه با در نظر گرفتن سیاست‌های انبساطی آمریکا و بانک مرکزی اروپا، پیش بینی کردند که قیمت محصولات کامودیتی در برای سال جاری افزایشی است و با این استناد سال جاری را سال خوبی برای شرکت‌های صادرات محور از نظر سودآوری تخمین زده‌اند.

اما در صورت  درست بودن شاخص کردیت چین که سیگنال کاهشی برای قیمت کامودیتی‌ها در آینده در نظر گرفته است، ممکن است که شرکت‌های صادرات محور با کاهش میزان سود از محل صادرات خود مواجه شوند.

در گفتگو بازار با  تعدادی از کارشناسان بازارهای بین المللی، تمامی آن‌ها با استناد با داده‌های بانک مرکزی آمریکا روند قیمت کامودیتی‌ها را روبه رشد می‌دانند و افت اخیر برخی از کامودیتی‌ها را مقطعی می‌دانند.

با توجه به گزارشات منتشره شده از شاخص "کردیت"، کمی پیش بینی آینده قیمت کامودیتی‌ها با ابهام روبه رو کرده است. بنابراین پیشنهاد می‌شود که نتیجه نشست بانک مرکزی چین را رصد کنید.  

کد خبر: ۹۴٬۵۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha