۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۹
ظرفیت فراوری ۸۰ درصد تولیدات کشاورزی آذربایجان شرقی فراهم است
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی:

ظرفیت فراوری ۸۰ درصد تولیدات کشاورزی آذربایجان شرقی فراهم است

تبریز- رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: برای حدود چهار میلیون و ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن از پنج میلیون و ۲۰۰ هزار تن تولیدات کشاورزی استان صنایع تبدیلی لازم موجود است.

به گزارش بازار، اکبر فتحی در گفتگویی به مناسبت هفته جهادکشاورزی با تبریک این مناسبت به فعالان بخش کشاورزی، تولیدکنندگان، بهره برداران و همچنین کارشناسان و مدیران فعال در این بخش اظهارکرد: اگر صنایع تبدیلی شامل فرآوری، بسته بندی و نگهداری در نظر گرفته شود ادعای عدم همخوانی صنایع تبدیلی با تولید آنچنان قابل دفاع نمی باشد اما از این منظر که صنایع فرآوری باید به اقتضای زمان و به فراخور نیاز روز تغییر یابد جای بحث وجود دارد و از این جهت که صنعت فرآوری متحول شده است و از طرفی ذائقه مصرف کننده نیز به مرور زمان تغییر می کند باید به نوسازی این صنایع توجه شود .

وی گفت: میزان تولید بخش کشاورزی استان تا سال ۹۵ حدود چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تن بوده است که در حال حاضر به پنج میلیون و ۲۰۰ هزار تن افزایش یافته است که از این میزان حدود یک میلیون تن شامل زیربخش های مختلف دام و طیور، سه میلیون  و ۲۰۰ هزار تن شامل بخش زراعت و یک میلیون تن نیز شامل محصولات باغی است.

فتحی با اشاره به اینکه بخش کشاورزی استان ۲۲ درصد از اشتغال استان را به خود اختصاص داده است، گفت: این میزان اشتغال مستقیم به نسبت استانهای دیگر و متوسط کشوری سطح بالاتری را نشان می دهد البته اگر کسب و کارهای مرتبط با بخش کشاورزی را در نظر بگیریم، از ابتدا تا انتهای زنجیره تولید کشاورزی بالای ۴۰ درصد اشتغال را شامل می گردد زیرا ۸۵ درصد مواد اولیه صنایع مرتبط با بخش کشاورزی را نیز این بخش تامین می نماید.

وی با اشاره به اینکه استان آذربایجان شرقی از منظر صنایع تبدیلی کشاورزی در سطح کشور جزو استانهای مطرح می باشد اظهار داشت: مواد اولیه بزرگترین صنایع تولید ماکارونی و شکلات در این استان تولید می گردد که این بخش طبیعتاً در ۲۲ درصد اشتغال مذکور در نظر گرفته نشده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اظهار داشت: حدود ۱۴ درصد از صادرات غیرنفتی استان از بخش کشاورزی حاصل می شود این در حالی است که در سال۹۹ این رقم به حدود ۲۱.۵ درصد رسیده بود از این رو بخش کشاورزی دارای ظرفیت بالقوه و بالفعل ویژه ای بوده که این ظرفیت ها می بایست به بالفعل تبدیل گردند که تمام تلاش فعالان بخش کشاورزی در این راستاست.

فتحی با اشاره به این امر که اکثر افراد شاغل در بخش کشاورزی  به ویژه بخش کشاورزی سنتی در سطح استان و حتی در سطح کشور افراد پا به سن گذاشته و کم سواد می باشند، گفت: تا زمانی که مالکیت اراضی از آن این افراد است بنا به مفاد قانون اساسی مالکیت شان قابل احترام است و اقداماتی که در وزارت جهادکشاورزی و به تبع در سازمانها و مدیریتها و مراکز خدمات کشاورزی انجام می گیرد، اقدامات توصیه ای و ترویجی است و پذیرش و عدم پذیرش این توصیه ها به خود مالکین بستگی دارد از طرفی فارغ التحصیلان کشاورزی که خروجی نظام آموزش عالی و مجهز به علم روزند نیز از تجربه کافی برخوردار نیستند و این امر نیازمند یکسری اصلاحات می باشد.

وی اظهار داشت: تا زمانی که مالکیت و مدیریت مزرعه و واحد تولیدی را از هم تفکیک نکرده ایم و تولید به کارشناس امر محول نشده است، تناسب لازم برقرار نخواهد شد.

کد خبر: ۹۴٬۲۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha