۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۴
تولید عسل در استان بوشهر دو برابر شد/ ضرورت برندسازی عسل کنار
اختصاصی بازار؛

تولید عسل در استان بوشهر دو برابر شد/ ضرورت برندسازی عسل کنار

بوشهر - در سال‌های اخیر تولید عسل در استان بوشهر با رشد قابل توجهی روبرو بوده است و می‌طلبد که با برندسازی عسل کنار استان بوشهر نسبت به توسعه بازار این محصول تلاش شود.

به گزارش بازار، از استان بوشهر به عنوان قطب نفت و گاز و پتروشیمی یاد می‌شود و از مزیت‌ها و ظرفیت‌های آن به صادرات و واردات و گمرک و بندر اشاره می‌شود و نیروگاه اتمی و دریا و بندر و . . . به عنوان شاخصه و برجستگی‌های استان مطرح می‌شود.

اما این استان از قطب‌های تولید در برخی از محصولات کشاورزی و شیلات و آبزی‌پروری و مشاغلی همچون زنبور داری و . . . نیز هست و بخش قابل توجهی از تولیدات کشور در این عرصه مربوط به استان بوشهر است.

تولید عسل طبیعی یکی از ظرفیت‌های بسیار مهم استان بوشهر است که محصول تولیدی در این استان مشتری‌های خاص خود را دارد و با کیفیت بالا تولید و راهی بازار مصرف می‌شود.

عسل کنار یکی از بهترین و مرغوبترین عسل های طبیعی است که در استان بوشهر تولید می‌شود و بخش عمده‌ای از عسل تولیدی استان بوشهر را شامل می‌شود که می‌طلبد بیشتر در سطح کشور معرفی شود.

فعالیت ۱۱۰۰ زنبوردار

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به فعالیت بیش از هزار و ۱۰۰ زنبوردار در استان بوشهر اظهار داشت: از این تعداد ۵۰۰ زنبوردار بومی و ۶۰۰ زنبوردار مهاجر هستند.

محمدتقی منوچهری با اشاره به اینکه زنبورداران مهاجر سالانه در مناطق مستعد استان بوشهر به تولید عسل می‌پردازند، خاطرنشان کرد: زنبورداران مهاجر بیش از ۱۰۰ هزار کندو در استان بوشهر دارند.

وی بر لزوم استفاده مناسب از ظرفیت‌های تولید عسل در سطح استان بوشهر تاکید کرد و ادامه داد: توسعه صنایع فرآوری عسل و همچنین برند سازی عسل درخت کنار در استان بوشهر و صادرات آن را به صورت ویژه دنبال می‌کنیم.

افزایش ۱۲۰ درصدی تولید عسل در دشتی
 
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دشتی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به افزایش ۱۲۰ درصدی تولید عسل در این شهرستان اظهار داشت: ۳۸۰ تن عسل ناب کنار در فصل پائیز امسال در مراتع و عرصه‌های منابع طبیعی شهرستان دشتی تولید شده است.

شیر علی بهادری با اشاره به اینکه زنبورداران مهاجر ۲۱۳ تن عسل طبیعی را با بیش از ۳۵ هزار کلنی تولید کرده‌اند، خاطرنشان کرد: مابقی عسل تولیدی نیز توسط زنبورداران بومی با ۱۹ هزار کلنی تولید شده است.

وی اضافه کرد: بیشتر عسل کنار در عرصه های منابع طبیعی دشت های لاور شرقی و دشت پلنگ و باغان و کردلان شهرستان دشتی تولید شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دشتی ادامه داد: عسل کنار یکی از بهترین و مرغوبترین عسل های طبیعی است که در شهرستان دشتی برداشت و به بازارهای مصرف استان بوشهر و استان های همجوار عرضه می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر ۲۳۱ زنبوردار بومی و مهاجر در شهرستان دشتی در زمینه تولید عسل فعالیت دارند.

بهادری اظهار داشت: در سال جاری مقدار ۶۰۸ کیلوگرم کرده و سه هزار و ۶۸۰ کیلوگرم موم و ۵۶۵ گرم ژله و ۲۹ کیلوگرم برموم تولید شده است.

دشتستان از مستعدترین مناطق تولید عسل کنار کشور

شهرستان دشتستان با توجه به موقعیت اقلیمی و جغرافیایی، یکی از مستعدترین مناطق تولید عسل کنار در کشور است و سالانه مقدار  ۴۰۰ تن عسل کنار، با کیفیت عالی در این منطقه برداشت می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دشتستان گفت: این شهرستان هر ساله علاوه بر زنبورداران بومی، میزبان زنبورداران استان‌های هم‌جوار و سراسر کشور است که برای تولید عسل کنار به این شهرستان مهاجرت می کنند.

منصور نوذری با اشاره به خواص دارویی و غذایی عسل کنار افزود: از تعداد ۷۵ هزار کندوی زنبور عسل مربوط به زنبورداران بومی و مهاجر سالانه مقدار ۴۰۰ تن عسل کنار باکیفیت عالی برداشت می شود که با کد جغرافیاییGI-۱۴۳ بنام استان بوشهر به ثبت رسیده است.

نوذری اظهار داشت: با توجه به تقاضای بالای عسل کنار می توان با بسته بندی مناسب و حمایت از زنبورداران به رونق تولید این ماده غذایی کمک کرد و ایجاد اشتغال پایدار کرد.

ظرفیت بالای کنگان در زمینه زنبورداری

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کنگان گفت: مقدار تولید عسل در شهرستان کنگان در سال گذشته هشت تن بوده که این مقدار مربوط به ۸۰۰ کندوی مدرن زنبور عسل بوده است. تولید عسل در این شهرستان از هر کندو به طور میانگین بیش از ۱۰ کیلوگرم است.

مصطفی فرامرزی اظهار داشت: از جمله خدمات ارائه شده به زنبورداران در سال گذشته توزیع شکر سهمیه ای و هم چنین ملکه اصلاح شده بوده است.

فرامرزی گفت: با توجه به مستعد بودن آب و هوای منطقه برای زمستان گذرانی پیش بینی  می شود تعداد زیادی زنبوردار مهاجر از نقاط مختلف کشور وارد استان شده و از استعداهای زنبورداری استان استفاده کنند.

وی بیان داشت: علاوه بر تکثیر جمعیت و بچه‌گیری از کندوها، پیش بینی تولید عسل بهاره و کنار در سال آینده برای زنبورداران بومی و مهاجر در حد مطلوب و بیش از سالهای قبل مورد انتظار است.

ثبت ملی عسل کنار بوشهر

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر هم در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: استان بوشهر در عرصه توسعه فعالیت‌های زنبورداری دیر وارد شده است ولی با سرعت بالایی در این مسیر حرکت می‌کند.

سعید زرین‌فر یکی از تولیدات باکیفیت و مرغوب استان بوشهر را عسل کنار دانست و اضافه کرد: طی یک سال گذشته شاهد افزایش دو برابری تولید عسل در سطح استان بوشهر هستیم.

وی خاطرنشان کرد: افزایش دوبرابری تولید عسل در استان بوشهر در حالی محقق شده است که تعداد زنبورداران استان طی یک سال گذشته، افزایش ۲۰ درصدی داشته و نشان می دهد زنبورداران به صورت حرفه ای تر این صنعت را دنبال می کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر از پیگیری مشکلات زنبورداران استان خبر داد و اضافه کرد: باید ضمن رفع مشکلاتی چون بازاریابی، بیمه و تامین داروی زنبورداران، نسبت به حضور عسل استان در بازارهای بزرگ اقدام شود.

عسل کنار استان بوشهر دارای کیفیت بسیار بالایی است و مشتری‌پسندی بالایی نیز دارد که می‌طلبد با همکاری مسئولان و تلاش زنبورداران نسبت به برندسازی این محصول اقدام شود.

کد خبر: ۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha