۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۲
فرجام یک صنعت در مازندران؛ چوب نیست، کاغذ هست
بازار گزارش می‌دهد؛

فرجام یک صنعت در مازندران؛ چوب نیست، کاغذ هست

ساری- اگرچه میزان تولید در کارخانه چوب و کاغذ مازندران رشد یافته اما همچنان بخش عمده ای از ظرفیت های این صنعت قدیمی و اشتغال زا به دلیل نداشتن مواد اولیه خاک می خورد.

بازار؛ گروه استان‌ها: کمبود مواد اولیه و چوب دغدغه اصلی متولیان امر در کارخانه چوب و کاغذ به شمار می‌رود و این صنعت در سال‌های گذشته روند قهقرایی را سپری کرده است.

در سال جاری ۲۰ هزار تن انواع کاغذ در صنایع چوب و کاغذ تولید شد و این درحالی که ظرفیت این کارخانه بیش از ۱۷۰ هزار تن است و رفع موانع فراروی و تأمین مواد اولیه می‌تواند اهداف توسعه را در این کارخانه محقق سازد.

با آنکه برند مازندران را به دوش می‌کشد اما این صنعت لنگ چوب و مواد اولیه است و وعده‌ها برای مانع زدایی همچنان در ایستگاه‌ها اول است. چوب و کاغذ صنعتی که ریشه در علی اکبر صفریان مدیرعامل شرکت چوب و کاغذ مازندران با بیان اینکه در سه ماه سال جاری علاوه با آنکه ۲۱ روز مشغول تعمیرات اساسی بودیم و به رغم اینکه ارز نیمایی اختصاص داده نشد، افزود: با این حال روند تولید روبه رشد بوده است.

رکورد تولید پارسال شکسته شد
وی با بیان اینکه مخزن گوگرد تعمیر اساسی شد و آماده به بازار شدیم، گفت: طی دو ماه گذشته توانستیم به اندازه شش ماه سال قبل تولید داشته باشیم و در شش ماه سال قبل ۲۰ هزار و ۱۰۰ تن تولید داشتیم و اکنون از ۲۰ هزار تن گذشته است.

صفریان با اشاره به ظرفیت ۱۷۵ هزار تنی این شرکت اظهار داشت: این کارخانه در تولید انواع کاغذ روزنامه، چاپ، تحریر، فلوتینگ و غیره فعالیت دارد و میزان تولیدات نسبت به سال قبل دو برابر شده است.

فرجام یک صنعت در مازندران؛ چوب نیست، کاغذ هست

صفریان با اظهار اینکه چوب و کاغذ به عنوان بزرگترین تولیدکننده انواع کاغذ به شمار می‌رود، یادآور شد: افزایش کمی محصولات تولیدی برای افزایش بهره وری از جمله اهداف است.

چوب و کاغذ به عنوان بزرگترین کارخانه تولیدات کاغذ در کشور به شمار می‌رود و به روز رسانی و رفع گره‌های تولید می‌تواند مازندران را دوباره به قطب تولید انواع کاغذ در کشور تبدیل کند. این کارخانه که در سال ۱۳۷۶ با هدف حفظ و احیای جنگل‌های شمال، کاهش وابستگی کشور به واردات کاغذ، جلوگیری از خروج ارز و کمک به ایجاد اشتغال بهره برداری رسید.

طلب کارخانه چوب و کاغذ مورد قبول است
استاندار مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اختلاف بین سازمان جنگل‌ها و چوب کاغذ با اظهار اینکه طلب این کارخانه مورد پذیرش سازمان جنگل‌ها است، عنوان کرد برای تحقق شعار سال باید موانع فراروی تولید حل شود.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه همه باید تلاش کنیم با رفع موانع برای توسعه تولید گام برداریم، افزود: در حوزه صنایع چوب و کاغذ با مشورت اعضای ستاد تسهیل مقرر شد تا طلب این کارخانه در قالب کارگروه پرداخت شود.

حسین زادگان با بیان اینکه اختلاف نظری بین سازمان جنگل‌ها و چوب و کاغذ وجود دارد، گفت: با مشورت اعضا پیشنهاد دادیم تا طلب این کارخانه پرداخت شود و سازمان جنگل‌ها این پیشنهاد را بررسی کند.

استاندار مازندران یادآور شد: همچنین برای تأمین مواد اولیه قرار شد از صنوبرهایی که در گیلان هست، کارخانه چوب و کاغذ مواد اولیه را به عنوان طلب تأمین کند.

چوب و کاغذ باید سرپا بماند
برنامه ریزی برای تأمین مواد اولیه چوب و کاغذ دغدغه سالانه این کارخانه است و حسینقلی قوانلو رئیس سازمان صمت مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه چوب و کاغذ برند استان به شمار می‌رود و باید همه کمک کنیم که مشکلات این مجموعه اضافه نشود، گفت: تا دو سال پیش کسی فکر نمی‌کرد، این کارخانه به وضعیت امروز برسد.

وی با عنوان اینکه همه تلاش کردند تا صنعت چوب و کاغذ سر وپا بماند، اظهار داشت: همه دستگاه‌ها از جمله دادگستری کمک کردند تا این برند استان زمین نخورد و امروز نیز باید همه کمک کنند تا پابرجا بماند.

فرجام یک صنعت در مازندران؛ چوب نیست، کاغذ هست

وی با اظهار اینکه باید دست صنعت چوب و کاغذ را گرفت، یادآور شد: این کارخانه دارای مشکل نقدینگی بوده که برای رفع آن تسهیلاتی از سوی ستاد تسهیل درنظر گرفته شده است.

قوانلو یادآور شد: این کارخانه به مواد اولیه و چوب آلات خاصی نیازی دارد که باید از درختان جنگلی و یا از طریق واردات تأمین شود.

رئیس سازمان صمت مازندران تصریح کرد: مبنای چوب و کاغذ تأمین مواد اولیه از جنگل بوده است و نمی‌توان آن را در مزارع اشخاص تهیه کرد.

وی با اشاره به اجرای طرح زراعت چوب گفت: این طرح از سال قبل آغاز شد و حداقل پنج سال بعد نتیجه می‌دهد.

قوانلو با اشاره به طلب بیش از ۲۸۰ میلیارد تومانی چوب و کاغذ از منابع طبیعی و سازمان جنگل‌ها یادآور شد: در عین حال منابع طبیعی نیز درباره تحویل اراضی تحت پوشش چوب و کاغذ اختلافی با این کارخانه دارد.

چوب و کاغذ برای رسیدن به اهداف توسعه و جهش تولید نیازمند رفع چالش‌های فراروی از جمله تأمین مواد اولیه و پرداخت مطالبات است و در غیر این صورت، پدیده ورشکستگی این کارخانه تکرار خواهد شد.

کد خبر: ۹۳٬۹۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha