۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۰
اشتغالزایی در چهاردیواری
بازار گزارش می دهد؛

اشتغالزایی در چهاردیواری

اصفهان- افزایش زنان تحصیلکرده و در مقابل آن بیکاری موجب شده که مشاغل خانگی این روزها رنگی غلیظ تر به خود بگیرد و در چهاردیواری خانه ها متولد شوند.

خبرگزاری بازار ؛ دریا قدرتی پور- بیش از دو دهه است که مشکل بیکاری افزایش چشمگیرتری یافته و علی رغم اتخاذ راهکارهایی نظیر حمایت و توسعه بنگاه های اقتصادی زودبازده، هنوز نتوانسته این مشکل را که با افزایش ورود جوانان به بازار کار پیچیده تر می شود، مهار کند.

ساختارهای سنی و گروه های مختلف اجتماعی نشان می دهد، هم اکنون جوانان، زنان و فارغ التحصیلان دانشگاهی بیشترین مخاطبان بیکاری هستند به طوری که بیکاری در میان فارغ التحصیلان و زنان به طور عام بیش از ۱۶ درصد و در میان جوانان بیش از ۲۳ درصد است.

مشارکت اقتصادی زنان

کارشناسان معتقدند، توسعه بخش خصوصی به معنای واقعی خود می تواند بسترمناسبی برای توسعه اشتغال در کشور باشد. در صورت فعال شدن این بخش، به طور یقین اقتصاد ملی می تواند گام های ارزشمندی در جهت توسعه اشتغال بردارد.

 مشارکت اقتصادی زنان که نیمی از جمعیت کشور را به خود اختصاص داده اند،در ایران کمتر از ۱۳ درصد است. این رقم حاکی از آن است که زنان نقش عمده ای در بازار کار کشور ندارند.

 در این میان مدتی است که مسئولان صحبت از ایجاد مشاغل خانگی می‌کنند ودرصدد هستند برای برخی از افراد در محل سکونت‌شان شغل ایجاد کنند.شغل هایی که معمولا زنان را دربر می گیرد. ایـن درحالی است کـه خیلی‌ها معتقدند دولت به‌جای اینکه تدبیری بیاندیشد تا برای افراد، درحین کارهای خانه، شغلی دست‌وپا کند، باید برای افراد جویای کار که فارغ‌التحصیل شده‌اند و به شغلی پایدار نیاز دارند، راهکاری در دستور کار قرار دهد.

کسب و کارهای کوچک و اشتغالزایی

امروزه کسب و کارهای خانگی به عنوان راهکاری مهم برای ایجاد اشتغال و درآمد در سراسر جهان محسوب می شود.شغلی که شاید کوچک باشد اما پایدار است و این به نفع اقتصاد شکست خورده ای است که حالا کمر همه را خم کرده است.

حسین عطایی، یکی از کسانی است که در این رابطه شغل خانگی ایجاد کرده است؛ کار او ساختن آینه های دست سازی است که مواد اولیه آن از لوله پلیکا است.

به اعتقاد این کارآفرین که کار خانگی ایجاد کرده است، تمام آن هایی که پولدار شده اند از روز اول این همه سرمایه نداشتند و با استفاده از ذهن اقتصادی خود پول زیادی به دست آورده اند. باید پرس و جو کنید و ببینید در محل یا شهر شما چه کاری بازده و سود بیشتری دارد اما همیشه یکسری شغل ها به اقتضای زمانه شکل می گیرد که ریسک کمتری دارد و درآمد خوبی هم نصیب افراد می شود.

قابلیت انجام این نوع کسب و کار در منزل سبب ایجاد مزایای بسیاری برای شاغلین آن ها می شود، که از جمله می توان به ایجاد توازن بین مسئولیت خانوادگی زنان و اشتغال آنان، حذف هزینه های مربوط به خرید، رهن و اجاره کارگاه و ایاب و ذهاب، استفاده از نیروی کار سایر اعضای خانواده و ایجاد زمینه های کار خانوادگی، امکان انتقال تجارب از طریق آموزش غیررسمی به شیوه استاد- شاگردی بین اعضاء خانواده و... اشاره کرد.

او در خانه های بسیاری این شغل را به راه انداخته کار او راحت است، چسباندن آینه بر روی قوطی های استوانه ای شکل .شغلی که بسیاری از زنان را مشغول کرده است،اما این تمام ماجرا نیست گاهی شغل های خانه ای دایره ای وسیع تر را نیز به خود اختصاص می دهد چرا که در سالهای اخیر با ورود تکنولوژی افراد بسیاری در زمینه های مختلف به کار مشغول شده اند .شغل هایی که با کمترین هزینه می توانند خانواده های بسیاری را تامین کنند .

چرخی که با شغل های خانگی می چرخد

شغل هایی که گاهی با صفحه کلید کامپیوتر سر و کار دارد یا خدماتی است می توان از راه دور ارائه داد. شکی نیست افرادی که به مشاغل خانگی روی می آورند پس از مدتی خود با نیازهایی نظیر تبلیغات، ارتباط گسترده تر با افرادی که در همان صنف فعالیت می کنند و ضرورت سیستم حسابداری در کار پی خواهند برد.گاهی هم برخی افراد در این گردونه با شغل خانگی چندان موافق نیستند .آنها ذکر می کنند که این شغل ها نمی تواند آنطور که باید و شاید چرخ اقتصاد خانواده ها را بگرداند.

درمان درد بیکاری

دراین رابطه می‌توان به اظهاراتی مسئول کـانـون انـجـمـن صـنـفـی کارگران استان اصفهان اشاره کرد.

علی یزدانی در این ارتباط اظهار داشت: ایجاد مشاغل خـانـگـی دردی از مـعـضـل بـیـکـاری دوا نـمی‌کند وهـرچـقـدر هـم که دولت برای ایجاد مشاغل خانگی بـرنـامـه‌ریـزی کـنـد،نـمـی‌توان امیدوار بود که چنین بـرنـامـه‌ریـزی‌هـایـی درنهایت منجر به ایجاد اشتغال برای افراد جویای کار شود.

وی افزود:  به‌نظر می‌رسد دولت درنظر دارد بستری ایجاد کند که افراد در محیط خانه یک ساعت به مشاغلی که آنها قصدایجادشان را دارند پرداخته و سپس عنوان کنند که شغل در محیط خانه برای افراد ایجاد کرده‌ایم واین درحالی است که این ‌روزها بازار کار به چنین شغل‌هایی احتیاج ندارد. مگر می‌شود با یکی دو ساعت کارکردن در محیط خانه بتوان درآمدی کسب کرد که از طریق آن بشود مـخـارج وهـزینه‌های روزافزون زندگی را پرداخت کـرد؟

مسئول کـانـون انـجـمـن صـنـفـی کارگران استان اصفهان ابراز داشت: افـراد جـویـای کـار، شـغـل مـداوم مـی‌خـواهند نه ‌اینکه شغلی راحت و آسان و آن‌هم در محیط خانه و درکـمتر از دو ساعت در روز.

با آنکه مسئول کانون انجمن صنفی کارگران استان اصفهان مدعی است که ایجاد مشاغل خانگی راهی برای برون‌رفت از معضل بیکاری نـیسـت، امـا در مـقـابل، ناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی اعتقاد دارد: برخی معتقدند که ایجاد مشاغل خانگی تاثیری در میزان نرخ بیکاری ندارد، اما به نظر من باید توجه داشت وقتی شغلی ایجاد می‌شود تا افراد در محـیط خـانـه بـه کسـب‌وکـاربـپـردازنـد و درآمدی عایدشان شود، مطمئناً این روند در بازار کار، نتیجه مـطـلـوبـی به جا می گذارد و از تعداد متقاضیان کار می کاهد.

 ساعات کمتر کارایی بیشتر

وی با اشاره به اینکه این مساله میزان ناهنجاریهای ناشی از بیکاری را هم کاهش می دهد می گوید: این‌روزها برخی از زنان به دنبال شغلی هستند که با درآمد اندک بخشی از هزینه هایشان را جبران کند در عین حال می خواهند امنیت شغلی داشته باشند این امر می تواند این خواسته آنان را به نوعی برآورده کند چرا که این افراد به جای اینکه با ساعات طولانی بیرون ازخانه مواجه باشند می توانند در ساعات کمتر و در عین حال بودن در خانه کارشان را هم انجام دهند.

حسن اسماعیلی، یـکـی‌ از اسـاتـیـد اقـتـصـاد دانـشـگـاه اصـفـهـان نیز در این زمینه نظری مشابه دارد. به گفته این استاد دانشگاه ،گرچه مشاغل خانگی نمی‌تواند در رفع معضل بیکـاری تأثیر آنچنانی داشته باشد،اما به این دلیل که افراد جویای کار درصد قابل توجهی را نشان می دهد این فعالیت ها می تواند بخشی از هزینه ها را جبران کند. اما برخی از کارشناسان نظری خلاف این را دارند به گفته آنان افراد جویای کار کــه مـسـئــول اداره زنــدگــی هستنـد بـا مشـاغـل خـانگـی نمی‌توانند زندگی‌شان را اداره کنند و دولت بجای ایجاد شغل پاره‌وقت در محیط خانه، باید سیستم‌های ایجاد اشـتـغـال دائـمـی را بـرای مـتـقـاضیان جویای کار فراهم کند.

ورود خانگی زنان به بازار کار

در این میان خانمی که خود با خلاقیتی که به‌خرج داده و بـدون اینکه تسهیلات از نهادی دریافت کند، اقدام به پـخـت غـذاهـایـی هـمـچـون سـمـبوسه و فلافل درخانه نموده و با بازاریابی که همسرش برای غذاهای او انجام می‌دهد، این غذاها را عرضه می‌کند، دلیل انتخاب این شغل را چنین عنوان می‌کند: همسرم به‌هیچ عنوان راضـی نمـی‌شـد کـه مـن در محیطـی خـارج از خانه مشغول به فعالیت شوم و ازطرفی چون برای پوشش هـزینـه‌هـا به درآمد نیاز داشتم ودرعین حال به هنر آشپزی مسلط هستم، تصمیم گرفتم سمبوسه و فلافل آمـاده کنم و به محل‌هایی که نیاز به چنین غذاهایی دارند ارسال نمایم.

وی افزود: البته می‌دانستم که ذائقه بسیاری از مــردم، سـمبـوسـه و فـلافـل را مـی‌پسنـدد و در میـان جـوان‌هـا طـرفداران خاص خود را دارد.

البته ناگفته نماند که بسیاری از کارشناسان این نظریه را رد می‌کنند کـه ورود خـانـم‌هـا بـه بـازار کـار دربـردارنده معضلات اجتماعی است. به‌هر حال تحولات اجتماعی ایجاب می‌کند که خانم‌ها هم به‌عنوان نیمی از جمعیت، نقش خود را در جامعه ایفا کنند و نقش آنها فقط به نشستن در خانه و پرداختن به مشاغلی که درخانه صورت می‌گیرد، نیست.

 باید بپذیریم که بسـیـاری از معـضـلات وناهنجاری‌های اجتماعی ریشه در مسائل دیگری دارد که شاید یکی از مهمترین آنها معضل بیکاری است.در این میان شکی نیست که توسعه مشاغل خانگی نیاز به سیاست های کلی کشورها در جهت توسعه موسسات صنعتی بزرگ، توسعه صنعت توریسم و در نهایت بهبود فضای سیاسی کشورها دارد و در صورتی که نتوان در جهت توسعه مسائل یادشده گام برداشت عدم تنوع در این مشاغل نمی تواند منجر به تولید ثروت شود.

کد خبر: ۹٬۳۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha