۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۵
ریسک‌ناپذیری مسئولین در مدیریت مقابله با کرونا| ناظرین دانشگاهی بر روند کار نظارت کنند
معاون اسبق وزارت بهداشت مطرح کرد

ریسک‌ناپذیری مسئولین در مدیریت مقابله با کرونا| ناظرین دانشگاهی بر روند کار نظارت کنند

علویان، استاد دانشگاه با تاکید بر ضرورت واکسیناسیون سریع جامعه با استفاده از هر امکانی که در دست داریم، گفت: کشورهایی که پیش قدم بودند توانستند مردم زیادی را واکسینه کنند.

به گزارش بازار به نقل از واکسن نیوز با توجه به شرایط اضطرار و لزوم واکسیناسیون عمومی و کم‌کاری وزارت بهداشت در این عرصه به سراغ دکتر مؤید علویان استاد دانشگاه و فوق تخصص گوارش و کبد آمدیم تا در این باره با وی صحبت کنیم.

علویان در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه واکسیناسیون در چه مرحله‌ای قرار دارد گفت: در سال ۱۴۵۰ خواهند نوشت روزی روزگاری بود که در سال ۱۳۹۸بیماری به اسم کووید۱۹ آمد که یک پاندمی ایجاد کرد و طول کشید تا دنیا آن را کنترل کند و آسیب های اقتصادی، روحی و روانی زیادی را به مردم وارد کرد. همچنین می‌نویسند که در سال ۱۴۰۰ دولتی در ایران بود و چون دیر اقدام کرد و دیر فهمید که باید قرنطینه کند و با اصول اولیه بهداشتی دیر آشنا شد، ده‌ها هزار ایرانی جانشان را از دست دادند. بخشی از این مرگ و میرها بخاطر ذات این بیماری و بخشی بخاطر ناکارآمدی حاکمین سیاسی و حاکمین سلامت ماست.

وی افزود: بعضی کشورها هنوز نتوانستند این بیماری را کنترل کنند زیرا نگاه غلطی به این موضوع داشتند. رعایت فاصله اجتماعی و بهداشت فردی مسیر اول برای کنترل این بیماری است که باعث می شود این بیماری منتقل نشود. در حین این بیماری بشر تجربیات جدیدی را بدست آورد. مانند تعطیلی مدارس، تعطیلی دانشگاه‌ها و آنلاین شدن بسیاری از کارها و خیلی چیزهای دیگر. اما مسیر دوم برای این بیماری واکسیناسیون است.

از همان ابتدا گفته شد که به واکسن ورود کنید اما جواب حاکمین ما این بود که ما نمی‌خواهیم ایرانی‌ها را موش آزمایشگاهی واکسن کنیم. این حرف یک عوام فریبی بود

پس چرا ما این همه داروهای دیگر را حتی واکسن ایرانی را روی مردم تست کردیم؟ پس در سال ۱۴۵۰ درباره ما بد خواهند نوشت.

ریسک‌ناپذیری مسئولین در مدیریت مقابله با کرونا| ناظرین دانشگاهی بر روند کار نظارت کنند

حاکمین ما به واکسن خوش‌بین نبودند!
علویان درخصوص راهکارهای لازم برای رهایی از شر این ویروس منحوس گفت: ما باید درباره پیشگیری و واکسیناسیون جدی باشیم. زیرساخت‌های خوبی برای این امر وجود دارد و می‌توان از آنها استفاده کرد بیش از ۲۰۰ مرکز در دنیا در زمینه ساخت واکسن فعال شدند و بعضی‌ها موفق و بعضی‌ها ناموفق بودند و فقط مردم کشورخودشان را واکسینه کردند، اما چون پیش قدم بودند توانستند مردم زیادی را واکسینه کنند. اما در کشور ما کمتر از ۱% از مردم دو دوز واکسن را دریافت کردند.
علویان ادامه داد: واکسن ها در دنیا انواع خاصی دارد، مثل ویروس ضعیف شده و کشته شده که ایران و روسیه و... از آن استفاده می‌کنند و تکنولوژی آن ساده‌تر است اما واکسن بی‌خطری است. واکسن‌های جدیدتری هم آمد که پیام‌رسان‌های RNA  هستند که بدن فکر می‌کند ویروس وارد بدن شده اما در حقیقت چنین اتفاقی نیفتاده است.

وی اظهار داشت: من قبول دارم که تحریم هستم و در تامین مواد مشکل داریم اما با سابقه طولانی ما در واکسن چرا ما زودتر از همین نوع واکسن استفاده نکردیم؟ زیرا حاکمین ما به واکسن خوش‌بین نبودند. الان در فازی هستیم که کشورهای متعدد در کشورشان این واکسن را تولید کرده‌اند. ما باید نسبت به این مطلب به شکلی عمل کنیم که هم جامعه علمی را قانع کنیم و هم جامعه بتواند از آن استفاده کند. ما چاره‌ای جز اینکه بخواهیم از واکسن استفاده کنیم، نداریم. مگر چقدر واکسن در دنیا هست؟ همه دنیا برای خودشان می‌سازند. باید تیم‌های تولید واکسن به مردم معرفی شوند تا مردم اطمینان پیدا کنند و مردم و حتی جامعه پزشکی بدانند که این اتفاق دست چه کسانی است. همچنین باید ناظرین بی طرفی از دانشگاه‌ها بر این پروژه‌ها نظارت کنند.

باید با هرگونه تضاد منافع در این مورد برخورد شود و باید به این نکته دقت کرد که همه کسانی که در این مورد مطالعه می‌کنند، نباید در آن نفع و سهمی داشته باشند

وی در ادامه افزود: در کشورهای دیگر مثل آمریکا و اروپا با اینکه می‌دانند باید این واکسن ۵ سال آزمایش شود، اما ریسک کردند و بخاطر جان مردم آن را آزاد کردند. کشورهایی که در ۶ ماه اخیر واکسیناسیون را جدی گرفتند، مرگ و میرشان کم شده است. ماهم باید هرچه سریعتر این واکسن را آزاد کنیم.

صدا و سیما و فضای مجازی تنش بزرگی را ایجاد می‌کنند!
علویان در پاسخ به سوال خبرنگار درباره تبلیغات منفی علیه واکسن گفت: باید اظهار تاسف کنیم از صدا و سیما و فضای مجازی که اگر از تزریق واکسن دو مورد دچار مشکل شده باشند، یک تنش بزرگی را ایجاد می‌کنند. ما نباید گول این تبلیغات غلط را بخوریم. باید بر این امر توجه داشت که تمام واکسن‌ها عوارضشان از خود بیماری  بسیار کمتر است؛ حتی مرگ و میر واکسن هم از مرگ و میر بیماری کمتر است. پس منطقی است که صنعت واکسن داخلی خودمان را حمایت کنیم و فضای توام با آرامش و اطمینان برای مردم ایجاد کنیم. ما باید مردم ایران را ۶ ماهه واکسینه کنیم. هر دولتی که می‌خواهد حاکم شود، اگر نمی‌تواند این کار را بکند اصلا به میدان نیاید.

وی افزود: من بسیار خوشحالم که یک واکسن ایرانی توانسته مقالات علمی چاپ کند، البته باید شفاف‌سازی در مورد این واکسن بیشتر شود تا مردم حامی واکسن ایرانی شوند. کسانیکه می‌گویند قرنطینه کار قرون وسطی است، کسانیکه بازار را زودتر باز می‌کنند، مدارس را باز می‌کنند همین افراد حاکم ما هستند. من دعا میکنم شر اینها زودتر کنده شود؛ چون حضورشان جز مرگ و تباهی چیزی برای مردم نداشته است. باید به صورت اضطرار واکسیناسیون را انجام دهند اما این کار را نمی‌کنند. ما که ادعا می‌کنیم تدبیر داریم باید تدبیرمان را در این مواقع نشان دهیم. از نظر من این یک کوتاهی است که بر ضد سلامت مردم است و از روی بی‌سوادی است. من نگران وجود تضاد منافعم ولی سیستم‌های نطارتی در کشور باید شاخک‌هایشان تیز شود که نکند خدایی ناکرده برای واردات واکسن افرادی خاصی وارد شده باشند. موارد دیگری که باید خدمتتان عرض کنم کم‌سوادی و جرات کم است. کسی که مسئول است باید جرات داشته باشد تا در بهترین موقع بهترین تصمیم‌ها را به نفع مردم بگیرد. بهتر است این افراد بروند و در کتابخانه‌هایشان بنشینند.

ریسک‌ناپذیری مسئولین در مدیریت مقابله با کرونا| ناظرین دانشگاهی بر روند کار نظارت کنند

لطفا هرچه زودتر مردم را واکسینه کنید...
علویان در رابطه با کیفیت این واکسن و توانایی رقابت با سایر واکسن‌های موجود اعلام داشت: بر اساس شواهد این واکسن قطعا می‌تواند با واکسن های خارجی رقابت کند. صحبت ما بر سر این است که لطفا هرچه زودتر مردم را واکسینه کنید. اگر واکسن ایرانی نیست چرا واکسن خارجی نیاید و جان مردم را نجات دهد؟ اگر واکسن داخلی نیست باید واکسن خارجی زد و اگر واکسن خارجی نمی‌دهند، باید واکسن ایرانی بدهیم. به نظر من با توجه به سابقه کشور در زمینه تولید واکسن حتی برای آینده هم در منطقه ما حرفی برای گفتن داریم. آیا کووید ۱۹ آخرین ویروسی بود که جوامع را تهدید کرد؟ بستری مناسب فراهم شده که بتوانیم با تهدیدات بیولوژیک مقابله کنیم. با آمدن این واکسن با توجه به اینکه تولید داخل است، می‌توانیم ۶ ماهه مردم را واکسینه کنیم. ما که نمی‌توانیم همه مردم را با واکسن خارجی واکسینه کنیم. پس باید زودتر اقدام کنیم.

وی در پایان اظهار داشت: واقعیت این است که وزارت بهداشت و پزشکان و پرستاران در دوران کرونا بسیار زحمت کشیدند و کار کردن در این شرایط و مشکلات موجود سخت است. اما ما باید درست انتخاب کنیم. ما باید در بحث انتخابات ریاست جمهوری و وزارت بهداشت افراد توانمند را انتخابت کنیم. من مردم را به انتخاب درست و اصلح در حوزه بهداشت تشویق می‌کنم.

کد خبر: ۹۳٬۷۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha