۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۰
«کرونا» کرکره اصناف را پائین کشید/ انعطاف و معافیت، انتظار کسبه از دولت
بازار گزارش می دهد

«کرونا» کرکره اصناف را پائین کشید/ انعطاف و معافیت، انتظار کسبه از دولت

مشهد- تعداد ۱۶۵ هزار و ۸۰۷ واحد صنفی دارای پروانه کسب در خراسان رضوی فعالیت دارند که جمع آن با کاسبان فاقد پروانه به ۲۱۸ هزار و ۶۷۸ واحد صنفی در سطح این استان می‌رسد که اگر این رقم را در عددی به تعداد اعضای خانواده‌های این کسبه ضرب کنیم حاصل‌ضرب آن افراد درگیر معیشت با بیماری کرونا را نمایان می‌کند.

به گزارش خبرنگار بازار؛ در کمتر از دو هفته بسیاری از شغل‌هایی که به‌نوعی با سلامت آحاد جامعه سروکار داشته‌اند محدود و یا تعطیل‌شده و اغلب اصناف و واحدهای تجاری نیز به دلیل نبود مشتری متحمل زیان شده‌اند، بسیاری از کارگران واحدهای صنفی به دلیل بسته شدن محل کار خود با مشکلات زیادی در تأمین مایحتاج خود مواجه هستند.

اگرچه بیماری کرونا وضعیت بازار در مورد فروش کالاهای بهداشتی و اقلامی همچون ماسک، مواد ضدعفونی‌ و شوینده‌های موردنیاز برای اقدامات پیشگیرانه از بیماری، را داغ و موجودی انبارهای برخی از کسبه را خالی کرد اما سایر صنوف فعال در سطح کل بازار مشهد هم‌اینک وضعیت مناسبی در امر فروش و تجارت کالا و خدمات ندارند.

رکود بازار ناشی از انتشار کرونا آن‌هم در روزهای پایان سال که اصناف امید به افزایش حجم فروش و تجارت را داشتند رکود حاکم بر بازار را در این کلان‌شهر تشدید کرده است.

مالیات را ببخشید

علی شایسته یکی از پوشاک فروشان مشهدی که ماهیانه باید ۱۵ میلیون تومان اجاره به انضمام حقوق شاگردانش را بپردازد می‌گوید: مردم برای عید که لباس نو تهیه نکنند دیگر تا خرداد و یا تیرماه بازار خبری نخواهد بود.

وی بابیان اینکه بخشی از فروش ویژه شب عید ما به زائران بستگی داشت، می‌افزاید: سه ماه رکود در این کار معادل ۶۰ میلیون تومان ضرر است لذا عقب انداختن ۳ قسط توسط دولت چه دردی دوا می‌کند؟

وی می‌گوید: دولت می‌بایست مانند سایر بحران‌ها که خسارت بخشی از کشاورزان سیل‌زده تقبل می‌کرد، در این شرایط پیش‌بینی‌نشده هم به سراغ ما می‌آمد و به‌طور مثال حداقل مالیات را به کسبه ببخشد.

دولت فقط زمان می‌دهد

مهدی احمدیان یکی از کسبه خیابان احمدآباد نیز به بازار می‌گوید: هیچ‌کدام از ادارات مانند بانک، آب، برق، شهرداری، بیمه، اداره دارایی و شهرداری حتی یک ریال بخشش تاکنون برای کسبه در نظر نگرفتند و تنها مهلت بازپرداخت را به تعویق انداخته‌اند.

وی می‌گوید: وقتی کاسبی نیست و برای همه مسئولان مانند روز مشخص است که این رکود تا خرداد ادامه دارد مهلت سه ماه چه سودی دارد؟  

وی می‌گوید: دولت بدهی‌اش را دیرتر می‌خواهد بگیرد ولی آیا امکان دیر پرداخت کردن حقوق کارگر برای کارفرمایی که فروش ندارد امکان‌پذیر است و می‌توان آن را عقب انداخت؟

مواد اولیه را ارزان بدهید

صاحبی مسئول یک تولیدی پوشاک نیز می‌گوید: دولت اگر قرار است کمکی به ما بکند بهتر است که مواد اولیه را ارزن‌تر در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد.

وی بیان می‌کند: تمامی مواد لوازم ازجمله نخ، مواد پلاستیکی و مصرفی گران شده و تولید بسیار گران تمام می‌شود لذا کرونا هم که تمام شود اما گران بودن تولید و توان اندک مردم بازهم کمکی به بازار نمی‌کند.

دستگاه‌های اجرایی انعطاف نشان دهند

در همین رابطه رئیس اتاق اصناف مشهد با ابراز نگرانی از بروز بحران اقتصادی به دلیل شیوع بیماری کرونا به خبرنگار ما می‌گوید: دغدغه‌های کسبه در خصوص هزینه‌های ثابت مانند حقوق کارگران، اجاره مغازه، هزینه بیمه، آب، برق و گاز کاملاً درست است.

محمود بنا نژاد بابیان اینکه در همین رابطه نیاز است تا دستگاه‌های خدمات رسان انعطاف بیشتری برای دریافت هزینه خدمات از کسبه داشته باشند به ما می‌گوید: متأسفانه بسیاری از اصناف به امید فروش شب عید و برپایی نمایشگاه‌های بهاره و ه چنین حضور مسافران و زائران در بازار بودند که تمامی این فرصت‌ها برای عرضه کالا از دست رفت.

وی بابیان اینکه رستوران‌ها، تالارهای پذیرایی، فروشندگان شیرینی و آجیل، واحدهای عرضه فست‌فود، کارگاه‌های خشک‌شویی، قالی‌شویی و همچنین برخی دیگر از صنوف خدماتی زیان‌دیدگان اصلی وضعیت کنونی بازار در سطح این کلان‌شهر هستند ادامه می‌دهد: بیماری کرونا آن‌هم در روزهای پایان سال که اصناف امید به افزایش حجم فروش و تجارت را داشتند رکود حاکم بر بازار را در این کلان‌شهر تشدید کرده است.

وی با اشاره به نسخه خروج از این بحران اشاره‌کرده و می‌گوید: در این راستا طی ارسال نامه‌ای به استانداری درخواست شده تا در صورت امکان دستگاه‌هایی همچون سازمان تأمین اجتماعی، شرکت‌های آب، برق، گاز، اداره‌های امور اقتصادی و دارایی و نیز امور مالیاتی دستور داده شود تا در زمان سررسید دریافت بهای خدماتشان و ادای تکالیف قانونی مالی بازاریان، نسبت به فعالان صنفی انعطاف نشان دهند.

زیان دیدگان حمایت می‌شوند

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی بابیان اینکه در همین راستا نسبت به راه‌اندازی کارگروه ستاد استانی تسهیل و رفع موانع تولید، صنوف و شرکت‌های خدماتی متضرر اقدام شده است، اظهار کرد: بر اساس مصوبه از شرایط به وجود آمده ناشی از احتمال شیوع بیماری همه‌گیر در خصوص پرداخت مالیات، عوارض شهرداری، بیمه و مطالبات بانکی موردحمایت قرار می‌گیرند.

علی رسولیان به خبرنگار ما گفت: مقررشده است تا اداره کل امور مالیاتی خراسان رضوی به مدت سه ماه در ابلاغیه‌ها و وصول مالیات‌های مربوط به صنوف و شرکت‌های خدماتی که در امر پرداخت دیون خود مشکل جدی دارند و مورد تائید اتحادیه مربوطه هستند، همکاری کرده و در این زمینه مساعدت جدی داشته باشد.

وی ادامه داد: هم‌چنین مقررشده است تا اداره ‌کل تأمین اجتماعی لیست‌های حقوقی مربوط به کارکنان هر شرکت یا صنف را به‌ویژه آن‌ها که بیش از ۱۵ کارمند دارند، به‌صورت ویژه موردبررسی قرار دهد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی با اشاره به همکاری بانک‌ها و تعویق دریافت اقساط کسبه زیان‌دیده نیز بیان کرد: ارائه تسهیلات در قالب کمیته تأمین مالی ویژه نیز یکی دیگر از راه‌کارها برای حمایت اصناف است.

وی افزود: در حوزه پرداخت عوارض شهرداری نیز مقررشده تا حمایت‌های لازم در این زمینه در دستور کار قرار گیرد.

بخشودگی و تقسیط جرائم مالیاتی

مدیرکل امور مالیاتی استان خراسان رضوی نیز بابیان اینکه مهلت بخشودگی جرائم قابل‌بخشش اسفندماه ۱۳۹۸ تا پایان خردادماه سال ۱۳۹۹ تمدیدشده به خبرنگار ما گفت: هیئت‌های حل اختلاف مالیاتی مربوط به‌تمامی مؤدیان اشخاص حقیقی و حقوقی تا پایان فروردین‌ماه ۱۳۹۹ تشکیل نخواهد شد.

 یحیی یعقوب نژاد اظهار کرد: در راستای حمایت از کسبه که با توجه به شرایط فعلی دچار رکود قهری شدند  از همه ابزارهای قانونی برای اعمال معافیت‌ها، بخشودگی جرائم و تقسیط استفاده خواهیم کرد.

کد خبر: ۹٬۳۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha