۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۰
تنها ۸ درصد زرشک خراسان جنوبی فراوری می شود
استاندار خراسان جنوبی:

تنها ۸ درصد زرشک خراسان جنوبی فراوری می شود

بیرجند- استاندار خراسان جنوبی از تولید سالانه ۲۲ تن زرشک در استان خبر داد و گفت: تنها ۸ درصد این محصول در استان فرآوری می شود.

به گزارش خبرنگار بازار، حمید ملانوری شب گذشته در جلسه دیدار اعضای هیئت مدیره و معاون بازرگانی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی کشور  که در استانداری خراسان جنوبی برگزار شد، اظهار کرد: با عنایت به اقلیم کویری و کم بارش بودن استان، کشاورزی در این منطقه سخت و هزینه بر است.

وی ادامه داد: با همه این شرایط محصولات کشاورزی  استان از  لحاظ تنوع و کیفیت از موقعیت ممتازی برخوردارند.

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر لزوم ارائه خدمات مطلوب به کشاورزان بیان داشت: دولت باید  با برنامه ریزی و مدیریت مطلوب در حوزه کاشت،داشت و برداشت محصول  با توجه به نیازهای استان و اقدامات به موقع( تأمین نهاده ها،کود،بذر و...) برای کاهش دغدغه کشاورزان به آنها کمک کند.

ملانوری با تأکید بر اداره استان در قالب دولت بومی و محلی گفت: این نوع روش مدیریت و برنامه ریزی  ایجاب می کند در بررسی هایمان، روش های  نوین در نوع بذر،کاشت و...  مورد آموزش قرار گیرد تا با زحمت کمتر، محصول بهتری تولید کنیم.

به گفته وی؛ محصولات کشاورزی باید به گونه ای تولید شوند که کشاورزی به ارزش واقعی دسترنج خود برسد و بهره وری هر چه بیشتری را به همراه داشته باشد.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به تولید ۶۷ تن زعفران، ۲۲ هزار تن زرشک و ۷ هزار تن عناب در استان عنوان کرد: استان با کیفیت ترین زعفران کشور را در اختیار دارد اما متأسفانه درصد اندکی از این محصول به صورت بسته بندی با برندهای استانی وارد بازار می شود.

ملانوری با اشاره به این که زعفران، زرشک و  عناب سه محصول استراتژیک استان هستند، ادامه داد: سالانه ۲۲ هزار تن زرشک در استان تولید می شود که تنها ۸ درصد آن فرآوری می شود.

وی خاطرنشان کرد: حمایت های شرکت خدمات حمایتی کشاورزی نه تنها کمک به استان بلکه به حوزه اقتصاد کشور است.

به گفته وی؛ استان ۳۳۰ کیلومتر مرز مشترک  با افغانستان  دارد و  بیشتر مشاغل  چهار شهرستان مرزی خراسان جنوبی وابسته به حوزه بخش کشاورزی است لذا  توجه به آن، تأثیر بسزایی در امنیت پایدار منطقه و کشور دارد.

 معاون بازرگانی شرکت خدمات کشاورزی کشور هم در این جلسه با بیان اینکه تاکنون ۳ میلیون تن کودهای شیمیایی در کشور توزیع کرده ایم، گفت: ۹۰ درصد کودهای شیمیایی در داخل کشور تولید می‌شود.

علی علیزاده با اشاره به ذخیره سازی ۴۲۰ تن نهاده های راهبردی کشاورزی بیان داشت: برای تامین ۲۶۰ هزار تن کود فسفاته با تولید کنندگان داخلی قرار داد بسته شده است.

کد خبر: ۹۳٬۴۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha