۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۶
پیش‌بینی برداشت ۴ هزار و ۶۰۰ تن هلو از باغات خراسان شمالی
مدیر امور باغبانی خراسان شمالی خبر داد

پیش‌بینی برداشت ۴ هزار و ۶۰۰ تن هلو از باغات خراسان شمالی

بجنورد- مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: برداشت هلو در این استان آغازشده است و پیش‌بینی می‌شود چهار هزار و ۶۰۰ تن محصول برداشت شود.

به گزارش بازار؛ به نقل از جهاد کشاورزی خراسان شمالی، محمدعلی شریکیان با اشاره به اینکه که راندمان تولید در برخی باغ‌ها به ۱۲ تن در هر هکتار رسیده است، افزود: سطح زیر کشت هلو در استان هزار و ۶۹۰ هکتار است که از این سطح هزار و ۳۵۰ هکتار بارده هستند و پیش‌بینی می‌شود چهار هزار و ۶۰۰ تن محصول از باغات استان برداشت شود.

وی عملکرد هلو در باغ‌های استان را به ازای هر هکتار حدود چهار تن دانست و اظهار داشت: اما باغدارانی که از نهال‌های پایه‌های رویشی استفاده کرده‌اند عملکرد را به ۱۸ تا ۲۰ تن نیز رسانده‌اند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار کرد: این محصول در مناطق مختلف استان تولید می‌شود و شهرستان مانه و سملقان بیشترین سطح زیر کشت و تولید هلو استان را به خود اختصاص داده است، هم‌اینک مناظر بسیار زیبایی از باغ‌های هلو در حاشیه‌های جاده بجنورد - جنگل گلستان ایجادشده است.

کاهش تولید هلو
شریکیان افزود: در سال گذشته به علت سرمازدگی باغ داران استان محصول هلوی چندانی نداشتند تا حدودی امسال نیز باغ‌های استان تحت تأثیر سرما قرار گرفت که منجر به کاهش تولید شده است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: ارقام هلو به لحاظ رسیدگی به سه گروه زودرس، میان‌رس و دیررس تقسیم می‌شوند که ارقام زودرس شامل سرخ و سفید، زعفرانی، شصت‌روزه گرگانی یا کاردی است.

شریکیان گفت: ارقام میان‌رس شامل زعفرانی، هسته‌جدا و آلبرتا و ارقام دیررس نظیر جی.اچ، هیل و سبز است.

وی بابیان اینکه ارقام تجاری با پایه‌های رویشی سبب افزایش کمیت و کیفیت محصول تولیدی خواهد شد، اظهار داشت: لازم است باغداران در نوسازی و ایجاد باغ‌های جدید با کارشناسان باغبانی مدیریت‌های جهاد کشاورزی و مراکز ترویج جهاد کشاورزی مشورت کنند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه بیشتر باغ‌های هلو در این استان از نهال‌های بذری است، افزود: پایه‌های رویشی در سال دوم محصول خواهند داد و همچنین از نظر جثه کوچک هستند برداشت و همچنین عملیات سم‌پاشی، به باغی نیز به‌راحتی انجام می‌شود.

شریکیان تصریح کرد: نحوه صحیح احداث باغ، هرس اصولی، تغذیه بهینه با کودهای آلی، دامی و شیمیایی، رعایت اصول به باغی و مبارزه با آفات و بیماری‌ها سبب بهبود و کمیت و کیفیت محصول خواهد شد.

وی با بیان اینکه برداشت هلو و شلیل از اواسط خرداد ماه آغاز شده است، افزود: بر اساس پیش‌بینی، تا مهرماه نیز هلوی دیررس رس از اراضی استان برداشت می‌شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: هلوی دیررس باغ‌های این استان که سبز است قابل فراوری و خشک شدن است که ارزش‌افزوده بالایی نیز دارد.

شریکیان از کشاورزان خواست تا بعد از فصل برداشت محصول تغذیه گیاهی را فراموش نکنند و افزود: بهره‌برداران می‌توانند با چال کود از کودهای فسفاتِ، پتاسِ استفاده کنند که گیاه را در فصل زمستان در برابر سرما مقاوم خواهند کرد و همچنین باعث افزایش عملکرد در محصول نیز خواهد.

کد خبر: ۹۳٬۰۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha