۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۳
دولت و تعاونی‌ها؛ ۲ بال جهش اقتصادی کشور
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مطرح کرد

دولت و تعاونی‌ها؛ ۲ بال جهش اقتصادی کشور

جلیلی، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری؛ دولت و تعاونی‌ها را دوبال جهش اقتصادی کشور دانست و بر فعال کردن سهم تعاونی‌های کشور از اقتصاد ملی تاکید کرد.

به گزارش بازار، سعید جلیلی در دیدار با مدیران عامل تعاونی‌های کشور در ستاد انتخاباتی اقشار و اصناف گفت: این جمله که گفتم کارها بدون مشارکت مردم پیش نخواهد رفت شعار نیست؛ برای حل مسائل کشور به دو روش می‌شود اقدام کرد نخست روش معمولی که نیازهای روزمره را پاسخ دهیم و روش دیگر این که در چهار سال آینده بتوانیم پیشرفت کشور را جهش دهیم.

وی روش اداره کشور به روش معمولی را نادرست و ناقص دانست و تاکید کرد: در هشت سال گذشته، مشابه چنین جلساتی را نه فقط در تهران که در همه استان‌ها برگزار کردیم و با شنیدن دیدگاه مسئولان تعاونی‌ها به این جمع بندی رسیدیم که فرصت ها، امکانات و توانمندی‌های کشور به اندازه‌ای است که اگر برنامه، اراده و باور جدی داشته باشیم بسیاری از مشکلات کشور قابل رفع است.

جلیلی تاکید کرد: کشور نه فقط اداره می‌شود بلکه باید و می‌تواند جهشی اداره شود و این در عرصه‌های مختلف میسر است.

وی گفت: ممکن است برخی این دیدگاه بنده را ادعا بدانند به همین علت در مناظرات زنده تلویزیونی با نامزدها اعلام کردم که این ادعا، قابل اثبات است و اگر کسی در این خصوص تردید دارد با او مناظره می‌کنم؛ از این ادعا می‌شود به راحتی دفاع کرد.

نامزد ریاست جمهوری با طرح این پرسش که چگونه می‌شود کشور را جهش داد و آیا تحقق چنین هدفی با همین ساختار اجرایی میسر است تاکید کرد: بدون مردم هیچ کاری پیش نخواهد رفت، این شعار نیست و برای تحقق این هدف، نه فقط حتماً باید همه ظرفیت‌های مردم را به کار گرفت و این ظرفیت‌ها را معطل نکرد بلکه باید از ایجاد مانع در این مسیر، پرهیز کرد.

جلیلی افزود: یکی از بهترین زمینه‌ها برای جهش در عرصه‌های مختلف به ویژه عرصه اقتصاد، به کارگرفتن مشارکت مردم و یکی از بسترهای جلب این مشارکت، تعاونی هاست.

وی تاکید کرد: در جلسات مختلفی که در هشت سال گذشته با مسئولان تعاونی‌های کشور داشتم به این جمع‌بندی رسیدیم که ۱۶ مساله مشخص وجود و جدی وجود دارد که باید برطرف شود.

جلیلی گفت: برای حل این ۱۶ مساله در حوزه فعالیت تعاونی‌ها، نه فقط دولت که بخش خصوص و تعاونی‌ها نیز باید همت کنند تا این موانع رفع شود.

نامزد ریاست جمهوری بار دیگر تاکید کرد: اگر می‌خواهیم کشور پیشرفت و جهش لازم را داشته باشد دولت، تعاونی‌ها، اتحادیه‌ها و بخش خصوصی باید با یکدیگر مشارکت و موانع را رفع کنند.
وی گفت: یکی از مسائلی که در فرهنگ سیاسی کشور مانع تلقی می‌شود تعارفات است در حالی که نباید تعارف کنیم نه در بخش خصوصی و نه در عرصه دولتی.

 جلیلی افزود: جمهوریت نظام صرفاً منحصر به ابعاد سیاسی نیست که فقط در روز انتخابات حتی صندوق‌های رای را با چرخبال به روستاهای دورافتاده ببریم بلکه باید به حقوق اقتصادی مردم هم توجه کنیم.

وی گفت: اگر از جهش اقتصادی کشور صحبت می‌کنیم این هدف صرفاً با اقدام چند اداره در دستگاه‌های دولتی تحقق نمی‌یابد بلکه باید با تغییر در سازوکارها با رفتن به سراغ بنگاه‌ها و تعاونی‌ها، مشکلات شان را رفع کنیم.

نامزد ریاست جمهوری با تاکید بر این که اگر سهم تعاونی‌ها از اقتصاد ملی ۲۵ درصد است باید سهم تسهیلات شان نیز همین میزان باشد تصریح کرد: اگر در کشورمان، روزانه دو هزار میلیارد تومان خلق پول می‌شود چرا بسیاری کارگاه کوچک تولیدی تامین مالی نمی‌شوند؟ چرا با وجود این همه خلق پول، این بنگاه‌ها با مشکل تامین مالی مواجه اند پس این پول‌ها کجا می‌رود و هزینه می‌شود؟

جلیلی افزود: اگر در دولت، فردی را منصوب می‌کنیم باید معلوم شود چه ماموریتی دارد، مأموریت اش در چه مدت قابل انجام است و در چارچوب ماموریت اش، چقدر کار انجام می‌دهد؟
وی گفت: دولت مقتدر یعنی همین که اگر تصمیم گرفت، آن را اجرا کند وگرنه اقتدار دولت به این نیست که چند حرف تند بزند.

نامزد ریاست جمهوری در بخش دیگری از اظهاراتش، تحقق برنامه‌های دولت را مستلزم مشارکت متقابل تعاونی‌ها و دولت دانست و افزود: اگر به تعاونی‌ها تسهیلات می‌دهیم صادرات و تولید ما هم باید تحقق یابد تا به جهش اقتصادی برسیم پس اگر تعاونی‌ها تسهیلات می‌گیرند باید مشخص شود که در صادرات و تولید چقدر ایفای نقش می‌کنند.

جلیلی تصریح کرد: البته باید این واقعیت را نیز در نظر داشته باشیم که «تعاونی‌های اعتبار» سوء استفاده‌های زیادی کردند پس باید جلوی سوء استفاده این تعاونی‌ها را نیز گرفت و هیچ چیز نباید برای آنان مصونیت بیاورد چنان که در دولت نیز نباید تبعیض و رانت وجود داشته باشد.

وی تاکید کرد: باید ساز و کار جدی و دقیق ایجاد کنیم تا با تحقق اهداف اقتصادی این مشارکت، مردم ضرر نکنند.
جلیلی گفت: من در هشت سال گذشته به بسیاری از شهرک‌های صنعتی و کارخانه‌ها رفتم و به این جمع بندی رسیدم که برخی مشکلات آنان ناشی از سوء مدیریت است و این طور نیست که فقط ناشی از موانع پیش پای آنان باشد.

نامزد ریاست جمهوری افزود: البته این حرف‌ها را نباید در فصل انتخابات گفت، اما من صادقانه این سخنان را می‌گویم و اگر واقعاً قصد همه ما این است که کشور در چهار سال آینده ارتقا یابد و اهداف اقتصادی محقق شود لازمه اش این است که همه، پای کار بیاییم و کاری که بخش‌های تعاونی، اتحادیه‌ها و بخش خصوصی انجام می‌دهند باید موقر و در شأن ملت ایران باشد.

وی گفت: به عنوان نمونه، برخی با استناد به این که نتوانستیم ۲ میلیارد دلار از مطالبات ناشی از صدور برق به عراق را دریافت کنیم می‌گویند ما با این کشور مشکل داریم من از آنان می‌پرسم چرا بخش خصوصی ۱۲ میلیارد دلار صادرات به این کشور دارند و پولشان را به طور کامل دریافت کردند؟ چون انگیزه دارند و راهکارهایش را بلدند؟ پس می‌شود این کار را انجام داد.

جلیلی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به موضوع تحریم‌های اقتصادی تاکید کرد: یکی از موضوعاتی که در اقتصاد ملی اهمیت دارد ثبات بخشی به اقتصاد است؛ اقتصاد ملی را با شرایط لرزان نمی‌شود اداره کرد و لازمه استحکام و ثبات اقتصادی این است که کشور را معطل دو سه کشور نکنیم؛ جدی باید پای کار باشیم و اجازه ندهیم این کشورها با اهرم‌های شان ما را معطل کنند.

وی، بی اثر کردن تحریم‌های اقتصادی را ضروری دانست و افزود: ما در هشت سال گذشته در این خصوص با مطالعات جدی، ابتکارات موثری را تدوین و به طور آزمایشی اعمال کردیم که موفقیت آمیز بود.

نامزد ریاست جمهوری در پایان سخنانش گفت: به این جمع‌بندی رسیدیم که اگر دولت مشکلات ماشین اجرایی کشور را هوشمندانه رفع کند و با مردم به ویژه در بخش تعاونی مشارکت جدی داشته باشد این دو مانند دو بال می‌توانند با مشارکت یکدیگر، موفقیت بسیاری را برای جهش اقتصادی کشور رقم بزنند.

کد خبر: ۹۳٬۰۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha