۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۴
ضرورت تکمیل زنجیره عسل در آذربایجان غربی؛ خشکسالی صنعت زنبورداری را تهدید می کند
بازار گزارش می دهد؛

ضرورت تکمیل زنجیره عسل در آذربایجان غربی؛ خشکسالی صنعت زنبورداری را تهدید می کند

ارومیه- نبود زنجیره منسجم تولید، برند اختصاری، عدم تولید متناسب با بازارهای روز موجب شده آذربایجان غربی با وجود رتبه اول تولید عسل در کشور با مشکل نبود بازار دست و پنجه نرم کند.

بازار؛ گروه استانها: آذربایجان غربی با دارا بودن بیش از یک‌میلیون و ۳۵۰ هزار کندوی زنبور عسل و فعالیت بیش از ۶ هزار نفر در این بخش نشان از پتانسیل بالای استان در زمینه صنعت عسل و زنبورداری دارد، اما تاکنون این صنعت تاثیر چندانی در رونق اقتصادی بخش کشاورزی نداشته است.

رونق صنعت عسل استان مستلزم حفظ برنامه‌های آموزشی و ترویجی، به‌روز کردن فناوری‌های فرآوری و بسته‌بندی و ترغیب فعالان این بخش به تولید فرآورده‌های صنعتی عسل ازجمله موم، بره موم، گرده گل، ژل رویال و زهر زنبور است.

بازاریابی، تبلیغات و برندسازی را می توان یکی از حلقه های گمشده در تولید عسل دانست در حالی که بسیاری از کشورهای جهان با برندسازی توانسته اند محصول تولیدی خود را حتی با کیفیت کمتر به قیمت بالایی بفروشند، محصولات تولیدی   آذربایجان غربی فاقد برندسازی مناسب است.

بازاریابی، تبلیغات و برندسازی را می توان یکی از حلقه های گمشده در تولید عسل دانست در حالی که بسیاری از کشورهای جهان با برندسازی توانسته اند محصول تولیدی خود را حتی با کیفیت کمتر به قیمت بالایی بفروشند، محصولات تولیدی   آذربایجان غربی فاقد برندسازی مناسب است

عسل تولیدی در آذربایجان غربی به عنوان یکی از باکیفیت ترین عسل های تولیدی در کشور محسوب می شود که در صورت تکمیل فرآیند فرآوری، بسته بندی، برندسازی و بازاریابی مناسب می تواند نقش ویژه ای در اقتصاد استان ایفا کرده و افزایش دهنده ارزش صادراتی استان باشد.

کارشناسان می گویند، نبود کارخانه‌هایی برای ایجاد ارزش افزوده از عسل، حضور واسطه‌ها، کمبود داروهای مورد نیاز، توزیع نشدن شکر یارانه‌ای و کمبود نقدینگی و نوسانات ارزی موجب شده تا زنبورداران و تولیدکنندگان با مسائل و مشکلاتی مواجه شوند.

امسال کاهش بارشها و خشکسالی و تاثیر منفی آن بر مراتع تهدید جدی بر صنعت عسل به شمار می رود تهدیدی که اگر مدیریت نشود و راهکار درست اتخاذ نگردد باید نه تنها امسال بلکه در سالهای آتی نیز منتظر عواقب آن بر پیکره صنعت مهم اقتصادی زنبور عسل باید باشیم.

ضرورت تکمیل زنجیره عسل در آذربایجان غربی؛ خشکسالی صنعت زنبورداری را تهدید می کند

زنجیره زنبور عسل در آذربایجان غربی تشکیل شود
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گفت: با توجه به اینکه استان قطب تولید عسل در کشور به شمار می رود تشکیل زنجیره این صنعت در استان ضروری است.

اکبر کرامتی در جلسه کمیته فنی زنبور عسل استان اظهار کرد: استان آذربایجان غربی با تولید سالانه ۲۲ هزار تن عسل رتبه اول کشوری در به خود اختصاص داده است و ۲۷ درصد عسل کشور در این استان تولید می شود.

وی با بیان اینکه حمایت از زنجیره تولید عسل در استان امسال در دستور کار قرار دارد عنوان کرد: خارج کردن پرورش زنبورعسل از تولید تک محصولی و تشویق تولید گرده، موم، ژله رویال، بره موم و زهر زنبورعسل از مهمترین طرح های استان در زمینه زنبور عسل به شمار می رود.

به دلیل نبود صنایع مرتبط با عسل، نبود واحدهای بسته‌بندی و کارخانجات عسل تولیدی به تعداد نیاز در استان عسل آذربایجان غربی به‌صورت فله‌ای صادر می‌شود و هستند استان‌هایی که عسل تولیدی استان را به نام خود بسته‌بندی و به فروش می‌رسانند

کرامتی با اشاره به نقش و اهمیت سایر فرآورده‌های زنبورعسل در درآمد زنبورداران و بی توجهی به این محصولات به جهت ناآگاهی درباره اهمیت اقتصادی آنها اظهار کرد: ایجاد زنجیره عسل، ورود بخش خصوصی به صورت هدفمند به این صنعت و تولید به همراه بازاریابی به روش های مدرن و روز دنیا می تواند زمینه ساز رونق این صنعت در استان باشد.

وی در خصوص عدم عرصه مناسب عسل در بازارهای جهانی اظهار کرد: به دلیل نبود صنایع مرتبط با عسل، نبود واحدهای بسته‌بندی و کارخانجات عسل تولیدی به تعداد نیاز در استان عسل آذربایجان غربی به‌صورت فله‌ای صادر می‌شود و هستند استان‌هایی که عسل تولیدی استان را به نام خود بسته‌بندی و به فروش می‌رسانند.

کرامتی توجه به زنجیره تولید عسل را یکی از راه‌های جلوگیری از سود دلالان و واسطه‌ها از تولید عسل استان نام برد و اضافه کرد: با ایجاد صنایع مرتبط با عسل ازجمله تولید، بسته‌بندی، خروج عسل از حالت تک‌محصولی و تولید محصولات مرتبط با عسل می‌توان ضمن ایجاد اشتغال مناسب زمینه رونق اقتصادی در این بخش را فراهم کرد.

ضرورت تکمیل زنجیره عسل در آذربایجان غربی؛ خشکسالی صنعت زنبورداری را تهدید می کند

۲۲هزار تن شکر برای اتحادیه زنبورداران آذربایجان غربی مصوب شد
مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این جلسه با بیان اینکه آذربایجان غربی رتبه اول تولید عسل در کشور و ایران رتبه سوم این صنعت در دنیا را به خود اختصاص داده است گفت: آذربایجان غربی به لحاظ داشتن منابع لایزال الهی و شرایط آب و هوایی مناسب، وجود مراتع و منابع غنی سرشار از شهد و گرده یکی از قطب‌های مهم برای پرورش زنبورعسل در سطح کشور به شمار می‌آید.

یحیی خلیلی افزود: این استان با دارا بودن ۱۲۰ هزار هکتار باغ در ایام بهار ظرفیتی بکر برای پرورش زنبور عسل دارد که تولید عسل هایی از شهد گلهای بهاری توانسته همه ساله کام گردشگران را شیرین و این محصول را به سوغاتی ارزشمند برای میهمانان  و گردشگران تبدیل کند.

وی با اشاره به کاهش بارندگی و خشکسالی در سالجاری گفت: متاسفانه خشکسالی یکی از تهدیدات سالجاری در بخش صنعت زنبورداری است که باید تمهیدات لازم برای کاهش اثرات این مشکل در صنعت زنبورداری اندیشیده شود.

خلیلی با بیان اینکه بیش از ۶ هزار نفر در صنعت زنبورداری فعالیت دارند، ادامه داد: برای کمک به رونق تولید در این بخش امسال ۲۲ هزار تن شکر برای اتحادیه زنبورداران استان مصوب شده است.

ضرورت تکمیل زنجیره عسل در آذربایجان غربی؛ خشکسالی صنعت زنبورداری را تهدید می کند

۶ هزار نفر در صنعت زنبورداری آذربایجان غربی مشغول فعالیت هستند
وی اظهار کرد: این استان دارای بیش از یک میلیون و ۳۵۰ هزار کندوی مدرن و بومی است، ادامه داد: این موضوع موجب اشتغال دایم و فصلی بیش از ۶ هزار نفر در صنعت زنبورداری استان شده‌است.

خلیلی  بیان کرد: میانگین تولید از هر کندوی مدرن ۱۷ کیلوگرم و از کندوهای بومی ۵.۵ کیلوگرم بوده و در مجموع در سطح استان، یک میلیون و ۳۴۵ هزار و ۱۷۱کندو وجود دارد که از این میزان ۱۱۰ هزار و ۴۷۱ کندو بومی و بقیه مدرن هستند.

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی تلفات زنبور داران، استفاده از سموم غیرمجاز، استفاده بد از سموم در زمان های نامناسب و بحث تسهیلات را از مهمترین مشکلات پیش روی صنعت زنبورداری استان عنوان کرد.

وی یادآور شد: زنبورداران استان با وجود چهار کارخانه بسته بندی عسل به صورت مدرن و اتوماتیک در شهرستان های ارومیه، خوی و مهاباد و نیز با داشتن ۶ کارگاه بسته بندی عسل در شهرستان های مختلف در فراوری و صنایع تبدیلی این محصول نیز فعالیت دارند.

ضرورت تکمیل زنجیره عسل در آذربایجان غربی؛ خشکسالی صنعت زنبورداری را تهدید می کند

تاثیر خشکسالی بر صنعت زنبورداری چاره اندیشی شود
مدیر عامل اتحادیه زنبوران خوی نیز در این نشست گفت: شهرستان خوی با تولید بیش از ۱۱ هزار تن عسل مقام اول استان را در تولید این ماده غذایی مقوی در سال گذشته به خود اختصاص داد.

علی فکری با اشاره به کیفیت بالای محصول این شهرستان گفت: وجود مزارع آفتابگردان و تراکم بیشتر گل ها در طبیعت این شهرستان موجب شده است که مرغوب ترین و با کیفیت ترین نوع عسل از زنبورستان های خوی برداشت شود.

وجود مزارع آفتابگردان و تراکم بیشتر گل ها در طبیعت این شهرستان موجب شده است که مرغوب ترین و با کیفیت ترین نوع عسل از زنبورستان های خوی برداشت شود

رئیس اتحادیه زنبوران آذربایجان غربی تامین شکر مورد نیاز اتحادیه از استان، ارائه راهکار کاهش خسارات به دلیل خشکسالی در سالجاری، حمایت از بخش خصوصی را از مهمترین درخواست های این اتحادیه برشمرد.

فکری با اشاره به فعالیت شرکت تعاونی زنبورداران خوی با بیش از سه هزار عضو در این شهرستان اظهار داشت: این زنبورداران ۴۵۰ هزار کندو را در اختیار دارند و  سالانه ۱۲ هزار تن عسل را تولید و روانه بازار مصرف می‌کنند.

آذربایجان غربی با تولید مرغوب نقش مهمی در تولید این محصول بر عهده دارد که می‌توان با افزایش توانمندی زنبورداران، بهره‌مندی از علوم نوین، کیفی‌سازی تولیدات و برند سازی ضمن تصاحب بازارهای جهانی گام مهمی برای حل مشکل صادرات برداشت.

کد خبر: ۹۲٬۹۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha