۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۱
زیان خودروسازان هنوز جبران نشده است| خودرو در حاشیه بازار فروخته شود
دبیر انجمن خودروسازان ایران:

زیان خودروسازان هنوز جبران نشده است| خودرو در حاشیه بازار فروخته شود

نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان با اشاره به اینکه طبق قانون اگر دولت قیمت کالایی را کمتر از قیمت واقعی تعیین کرد موظف به جبران زیان تولیدکننده است گفت: تا به الان کسی این زیان ما را نپرداخته است.

به گزارش بازار، احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان اظهارکرد: ما بالغ بر ۸۵ هزار میلیارد تومان زیان انباشته داشتیم و بارها هم در وزارت صمت و کمیسیون صنایع معادن با مسئولان مطرح کردیم که جلوی این زیان انباشته گرفته شود.

نعمت بخش افزود: شرکت ایران خودرو سال گذشته به خاطر قیمت های دستوری، برای فروش هر خودرو ۳۶ میلیون تومان و در مجموع ۱۸ هزار میلیارد تومان زیان کرد.

دبیر انجمن خودروسازان قیمتها تصریح کرد: اگرچه قیمت خودرو افزایش پیدا کرده و ما هم منکر آن نیستیم اما درصد این افزایش نسبت به افزایش قیمت مواد اولیه بویژه ورق فولاد و مواد پلیمری هیچ بوده و قابل مقایسه نیست.

وی با اشاره به اینکه طبق قانون برنامه پنجم اگر دولت قیمت کالایی را کمتر از قیمت واقعی تعیین کرد موظف به جبران زیان تولیدکننده است یادآورشد: ما بارها به دکتر نوبخت نامه زدیم که این قانون را اجرایی کنید اما تا به الان کسی این زیان ما را نپرداخته است.

نعمت بخش نارضایتی مردم از کیفیت خودروهای ایرانی را ناشی از همین قیمت های دستوری دانست و گفت: وقتی ما زیان می کنیم از قطعه سازی که پولش را ندادیم کمتر ایراد می گیریم.

دبیر انجمن خودروسازان مطرح کرد: ما باید از تجربه دهه ۷۰ یعنی فروش خودرو در حاشیه بازار استفاده کنیم اما متاسفانه شهامت تصمیم گیری در دولت و مجلس وجود ندارد.

نعمت بخش گفت: اگر خودرو در حاشیه بازار فروخته شود ظرف سه ماه قیمت ها به شدت ریزش پیدا می کند خودرو تک نرخی خواهد شد و رانت و فساد هم از بین می رود و نیازی به قرعه کشی نیست.

در ادامه، عباسپور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: دلیل اینکه خودروسازان ۱۸ هزار میلیارد تومان متضرر شدند این بود که مواد اولیه مورد نیازشان با قیمت آزاد تهیه می کنند اما باید خودرو را با قیمت دستوری بفروشند.

وی افزود: علاوه بر قیمت دستوری، برخی مسائل هم از خارج از خودروسازی به آنها تحمیل می شود یعنی خودروسازی در مسائل دیپلماسی و جهت گیری های سیاسی هزینه می شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه ایران خودرو خودش بانک دارد و می تواند تأمین منابع کند گفت: در حال حاضر زنجیره تأمین درایران خودرو معیوب است اما این مشکل قابل حل است و با انسجام مدیریتی می تواند هزینه زنجیره تأمین را کاهش دهد.

عباسپور معتقد است برای جلوگیری از زیان انباشته خودروسازان و جلوگیری از حرص و ولع در بازار، بهتر است که سود خودرو در حاشیه بازار تعیین شود و واردات کنترل شده خودرو هم در دستور کار قرار گیرد.

کد خبر: ۹۲٬۹۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha