۲۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۶
آینده صنعت نفت ایران مبهم است
نشنال بررسی کرد

آینده صنعت نفت ایران مبهم است

انتخابات ریاست جمهوری با زمان بحرانی گفتگوهای هسته ای تداخل کرده که تعیین می کند آیا و چه زمانی نفت ایران به بازار جهانی باز می گردد.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت تحلیلی نشنال اخیرا مقاله ای با قلم «رابین میلز» با عنوان «در آستانه انتخابات، آینده صنعت نفت ایران همچنان مبهم است» منتشر نموده است. ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

«بیژن زنگنه»، وزیر نفت ایران  پس از ۱۶ سال حضور بر صندلی داغ  باید منتظر بازنشستگی باشد. انتخابات ریاست جمهوری با زمان بحرانی گفتگوهای هسته ای تداخل کرده  است که تعیین می کند آیا و چه زمانی نفت ایران به بازار جهانی باز می گردد.

جلسه هفته گذشته اوپک پلاس خیلی سریع و با توافق بر افزایش آرام و تدریجی تولید نفت  به پایان رسید. این گروه تا ماه ژوئیه، تعداد ۲ میلیون بشکه در روز به تولید خود اضافه خواهد کرد و این افزایش برای ماه جاری ۷۰۰ هزار بشکه در روز خواهد بود. وزیران از بهای قدرتمند نفت دلگرم  هستند. معاملات نفت خام برنت با  حدود ۷۲  دلار در هر بشکه در روز جمعه، بالاترین سطح در دو سال گذشته بوده است.

بازار در باقی مانده سال جاری حدود ۲ میلیون بشکه در روز کسری خواهد داشت. اوپک پیش بینی می کند که امسال تقاضای نفت ۶ میلیون بشکه در روز افزایش یابد که بیشتر در نیمه دوم سال متمرکز خواهد بود.

 بازگشت ایران به بازار حدود یک تا یک و نیم میلیون بشکه در روز صادرات را به ارمغان می آورد. زنگنه هفته گذشته گفت  ایران می تواند و باید میزان تولید خود را به ۶.۵ میلیون بشکه در روز برساند، که بیش از حد نصاب دهه ۱۹۷۰ خواهد بود و می تواند همسایگان ایران به افزیش تولید تحریک کند.

ایران در ماه های اخیر دچار یک رشته آتش سوزی و انفجار شده که چندین مورد از آنها صنعت نفت را تحت تأثیر قرار داده است. در حالی که برخی از این موارد، به ویژه انفجار در نطنز مظنون به اقدامات خرابکارانه هستند، برخی دیگر می تواند نتیجه هوای گرم، سیاست های ضعیف ایمنی و استفاده از قطعات غیر استاندارد ناشی از تحریم ها باشد. علت هر چه که باشد، ایران به پول نقد و تجهیزات بین المللی نیاز دارد.

اشتباه بزرگ ایران که پس از توافق برجام مرتکب شد، تعلل شدید در جذب سرمایه گذار خارجی بود. مجموعه ای از سرمایه گذاری های عمده از سوی شرکت های اروپایی، چینی، ژاپنی و روسی و گسترش صادرات گاز به همسایگان، انگیزه بیشتری به دولت می داد تا در برابر فشارهای ترامپ مقاومت کند.

دولت روحانی فقط تا اوایل ماه اوت فرصت دارد که احیای برجام را به انجام برساند. انتخابات آتی در ایران باعث می شود اوپک پلاس رئیس جمهور تازه ایران را در جلسه بعدی خود در ۲۴ ژوئن بشناسد.

جمع کوچکی از نامزدهای این دوره از انتخابات  شامل دو میانه رو بدون انگیزه، چهار محافظه کار و ابراهیم رئیسی هستند. کشورهای غربی و رقبای منطقه ای ایران شاید برای رسیدن به توافق با تهران دچار مشکل شوند. او یا یک محافظه کار دیگر شاید به برجام بازگردد و نفت ایران را به بازار بازگرداند، ولی ایران مکان دوستانه ای برای سرمایه گذاری بین المللی نخواهد شد.

زیر مجموعه های سازمان رهبر معظم دو مورد از قراردادهای میدان غرب کارون را دریافت کرده اند. رهبر و رئیس جمهور  به حمایت سپاه که بازوی مهندسی آن نقش عمده ای در صنعت نفت داخلی دارد، نیاز خواهند داشت.

روند سیاست در ایران به ندرت روان به پیش می رود. با وجود تلاش های طولانی زنگنه ، بعید است که او شاهد تقویت صنعت نفت کشورش باشد.

کد خبر: ۹۲٬۸۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha