۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰
اقتصاد مسکو چه تأثیری بر فارکس دارد؟| تاثیر غیر مستقیم بانک مرکزی روسیه بر بازار
متخصص بازار سرمایه تحلیل کرد

اقتصاد مسکو چه تأثیری بر فارکس دارد؟| تاثیر غیر مستقیم بانک مرکزی روسیه بر بازار

متخصص بازار سرمایه معتقد است: چشم‌انداز بانک مرکزی روسیه اثر زیادی روی بازار فارکس و نوسانات جفت‌ارزها ندارد، ولی خود اقتصاد روسیه از نوسانات نفت در حیطه بین‌المللی اثر می‌پذیرد.

بازار؛ گروه بورس: در ادامه بررسی هفتگی بازار جهانی فارکس در این هفته اقتصاد روسیه و تاثیر مستقیم یا غیرمستقیم آن بر بازار فارکس را بررسی کردیم، علی حیدری کارشناس اقتصادی معتقد است اقتصاد روسیه به صورت مستقیم بر جفت ارزهای فارکس تاثیر ندارد اما به صورت غیرمستقیم تاثیرگذار است.

*سیاست‌های بانک مرکزی روسیه چه اثری بر بازار فارکس دارد؟
درباره سیاست‌های بانک مرکزی روسیه می‌توان عنوان کرد که اثر چندانی روی بازار فارکس ندارد مگر اینکه کسی بخواهد به صورت اختصاصی روی ارز این کشور کار کند که کمتر تریدری به سمت آن کشیده می‌شود زیرا ابهامات اقتصادی زیادی در این کشور وجود دارد و شفاف‌سازی اقتصادی آن نسبت به اروپا و آمریکا خیلی کمتر است. می‌شود گفت تا حد زیادی چشم‌انداز بانک مرکزی روسیه اثر زیادی روی بازار فارکس و نوسانات جفت‌ارزها ندارد، ولی خود اقتصاد روسیه از نوسانات نفت در حیطه بین‌المللی اثر می‌پذیرد.

*آیا می‌توان نتیجه گرفت که ارز یا جفت‌ارزی از روسیه در این بازار اثر نمی‌گذارد؟
به جز خود ارز روسیه که از سیاست بانک مرکزی روسیه اثر می‌پذیرد، سیاست‌های روسیه روی ارز یا جفت‌ارز دیگری اثر خاصی نمی‌گذارد مگر اینکه در مقاطعی به عنوان مثال، حیطه دایره قدرت روسیه، بانک مرکزی و یا وزارت اقتصاد عنوان کرده‌اند که به دلایلی میزان ذخایر طلای خود را افزایش داده‌اند که در این موارد اثر مقطعی در بازار گذاشته است و یا کاهش و یا افزایش مبادلات روسیه با اتحادیه اروپا لحظه‌ای اثر آنی روی بازار گذاشته است، اما به صورت بلندمدت روی بازار فارکس اثر خاصی نگذاشته است.

*آیا سیاست‌های اقتصادی روسیه بر بازار نفت جهانی تأثیرگذار است؟
به کسانی که قصد دارند در بازار نفت کار کنند، پیشنهاد می‌کنم عملکرد ایالات متحده، روسیه و روند عربستان صعودی و وزرای  نفت این کشور را در نظر بگیرند و دنبال کنند چون این کشورها در بازار نفت بسیار مهم هستند، اما دیگر اعضای اوپک و اوپک‌پلاس تأثیر زیادی بر بازار نفت ندارند، ولی چیزی که در حال حاضر بر میزان تقاضا بیش از این سه کشور اثرگذار است، مدیریت کروناست و هرچه شدت بحران کرونا کمتر باشد، میزان تقاضای نفت هم بیشتر است به همین دلیل برای کشورهایی مانند روسیه این مسئله خبر خوبی است.

*سیاست سعودی‌ها و حرکت آن‌ها به سمت مصرف انرژی‌های پاک چه تأثیری روی بازارهای بین‌المللی خواهد داشت؟
تا همین لحظه‌ای که در حال صحبت کردن هستیم، مشخص است که آرامکو و عظمت آن یعنی قلب تپنده عربستان سعودی و این پالایشگاه به عنوان یک کاپیتال مارکت و منبع پولسازی برای عربستان محسوب می‌شود. عربستان سعودی گام‌های خوبی در زمینه‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی برداشته است و در حیطه اقتصادی هم قدم خواهد گذاشت، اما در این زمینه به کندی حرکت می‌کند بنابراین، می‌تواند اثرگذار باشد، اما شدت اثر آن چندان بالا نیست.

عربستان سعودی جایی بر بازار  نفت اثر می‌گذارد که کنار آن حرفی هم از آرامکو باشد؛ به عنوان مثال، کاهش یا افزایش میزان تولید یا صدارات از آرامکو می‌تواند در لحظه روی بازار نفت خیلی اثرگذار باشد.

*علاوه بر اقتصاد روسیه، آلمان، چین و آمریکا که به بررسی آن‌ها پرداختیم، اقتصاد دیگری وجود دارد که بررسی نکرده باشیم؟
ما کشورهای متنوعی داریم. به عنوان مثال، می‌توان هندوستان را بررسی کرد که در آینده‌ای نه چندان دور وارد بحث صنعتی می‌شود و در کنار آن، می‌توان پاکستان را بررسی کرد که این کشور حدود ۱۰ تا ۱۵ سال آینده می‌تواند یک قطب اقتصادی خیلی خوب باشد. عراق کشوری است که به لحاظ جذب صنعت توریسم و پتروشیمی، کمتر از ۵ سال دیگر می‌تواند یک کشور پیشرفته خاصی در منطقه باشد. اگر رویه صلح با طالبان مثبت باشد، افغانستان شاید ۱۰ سال دیگر کشوری شکوفا خواهد شد و عکس این کشورها، ترکمنستان علی‌رغم اینکه به لحاظ گاز و صادرات گاز یک قدرت خاصی در منطقه است، ولی در آینده نه چندان دور با بحران‌های زیادی مواجه خواهد شد و معمولاً، اکثر رسانه‌ها بی‌انصافی می‌کنند و حجم مهاجرت از ایران را خیلی زیاد نشان می‌دهند؛ در صورتی که ترکمنستان تا همین لحظه حجم مهاجرت بالایی در منطقه دارد.

روسیه و تداوم مسائلی که با اتحادیه اروپا دارد، قابل بررسی است. بحرین کشوری است که می‌تواند در کنار ایالات متحده وارد تبادلات مالی شود. قطر کشوری است که می‌تواند در کمتر از ۱۰ سال آینده یک قطب تحصیلی و آموزشی خاص باشد چراکه مسئولان این کشور قصد دارند قطر را به یک قطب آموزشی در منطقه خاورمیانه تبدیل کنند و کشورهای خاصی هستند که دیدگاه‌های اقتصادی خاصی دارند و جذاب هستند.

کد خبر: ۹۲٬۸۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha