۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۳
منطقه آزاد اینچه برون دروازه ورود ایران به کشورهای اوراسیاست
عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی گرگان:

منطقه آزاد اینچه برون دروازه ورود ایران به کشورهای اوراسیاست

گرگان- مبصری، عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان گفت: منطقه اینچه برون به دلیل اینکه در مرز ترکمنستان قرار گرفته دروازه عبور به کشورهای اوراسیا است.

رضا مبصری در گفتگو با خبرنگار بازار درباره نقش منطقه آزاد اینچه برون در اقتصاد استان اظهار کرد: منطقه آزاد تجاری و صنعتی برای یک نقطه از کشور تصویب می شود، به این معنی است که فضای کسب و کار آن منطقه از سرزمین مادری خود جدا می شود.

وی با بیان این که کشور ما رتبه ۱۲۷ دنیا را در فضای کسب و کار دارد، افزود: مسائلی مانند قوانین حاکم بر شروع یک تجارت، دسترسی زیرساخت تولید، تسهیلات، مالیات و حتی قوانین ورشکستگی از جمله عواملی است که کشورها بر اساس آن برای فضای کسب و کار رتبه بندی می شوند.

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی گرگان ادامه داد: با تایید شورای تشخیص مصلحت نظام بر مسئله ایجاد منطقه آزاد تجاری و صنعتی اینچه برون این ظرفیت در استان ما به وجود خواهد آمد که فضای کسب و کار بهبود یابد و بتوانیم با کشورهای پیشرو مانند سنگاپور، گرجستان، کره، روسیه و دیگر کشورها که رتبه های خوبی در فضای کسب و کار دارند وارد رقابت شویم و سرمایه گذار ایرانی جذب این کشورها نشود چرا که دیگر قوانین کسب و کار سرزمین اصلی حاکم نیست و قوانین سهل گیرانه تر است و می تواند محرک خوبی برای سرمایه گذاری در منطقه باشد.

مبصری اضافه کرد: همچنین منطقه اینچه برون به دلیل اینکه در مرز ترکمنستان قرار گرفته دروازه عبور و ورود به کشورهای اوراسیا است و با توجه به عضویت موقت ایران در پیمان اورسیا می تواند بسیار برای تجارت این منطقه حائز اهمیت باشد.

وی گفت: پیمان خواهر خواندگی با آکتائو در  قزاقستان، مبادی ریلی، جاده و مرزهای زمینی که وجود دارد همه این‌ها می تواند مزیت های باشد که به رونق منطقه آزاد تجاری اینچه برون کمک شایانی خواهد کرد.

اینچه برون می تواند هاب غلات شود
عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه کشورهای همسایه مانند قزاقستان و روسیه انبار غلات دنیا محسوب می شوند این منطقه می تواند تبدیل به هاب غلات شود (مرکز دریافت و باز توزیع  غلات).

وی تصریح کرد: بیش از ۸۵ میلیون تن گندم در این کشورها کشت می شود و با ایجاد سیلو در این منطقه با توجه به ریل و جاده ای که با دیگر کشورها داریم می توانیم مقدار زیادی از این غلات را جذب و به دیگر کشورهای که به آن نیاز دارند بفرستیم.

مبصری افزود: ایجاد شهرک صنعتی اترک در این منطقه زیر ساخت های خوبی را برای فضای کسب و کار مهیا می سازد و با رونق گرفتن این فضا شاهد ایجاد اشتغال زیادی برای مردم منطقه خواهیم بود.

وی ، با اشاره به امکان سوآب نفت گفت: با توجه به اینکه نفت شمال کشور از جنوب تامین می شود،  می توان نفت شمال را از کشورهای قزاقستان و روسیه تامین کرد به جای آن ازجنوب، از جانب آنان نفت تحویل داد که بدین ترتیب یک مسیر دو هزار کیلومتری برای تامین نفت منطقه کم می شود.

وی با اشاره به زیرساخت های منطقه آزاد تجاری و صنعتی اینچه برون گفت: مطالعات خوبی در این سال ها برای تامین زیرساخت ها انجام شده و با تایید این طرح به سرعت باید به دنبال اجرای این مطالعات باشیم.

مبصری تاکید کرد: منطقه آزاد محل تعامل با دنیاست و این بستر را برای ما فراهم می کند تا با کل دنیا امکان گردش مالی داشته باشیم و به اقتصاد جهانی وصل شویم.

کد خبر: ۹۲٬۸۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha