۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۰
اجرای نظام «اجاره‌داری حرفه‌ای» برای جوانان و کم درآمدها
عضو تیم اقتصادی «زاکانی» مطرح کرد

اجرای نظام «اجاره‌داری حرفه‌ای» برای جوانان و کم درآمدها

شاهانی، عضو تیم اقتصادی زاکانی، اجرای نظام اجاره داری حرفه‌ای برای جوانان و کم درآمدها را یکی از برنامه‌های این نامزد انتخاباتی برای بخش مسکن عنوان کرد.

به گزارش بازار، امیررضا شاهانی، نماینده زاکانی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به ۵ راهبرد دکتر زاکانی در حوزه مسکن اشاره کرد و گفت: اولین راهبرد، ساخت مسکن در تیراژ بالا برای جبران کم کاری های دولت در هشت سال است که البته یک تکلیف قانونی برای دولت است و بابت آن هم نباید منتی بر سر مردم گذاشت.

وی حذف قیمت زمین از هزینه تمام شده مسکن را راهبرد دوم دکتر زاکانی عنوان کرد و افزود: در حال حاضر قیمت مسکن در کلانشهرهایی مانند تهران به حد سرسام آوری رسیده اما اگر قیمت زمین از هزینه تمام شده کسر شود قیمت مسکن کاهش پیدا خواهدکرد.

عضو تیم اقتصادی زاکانی ادامه داد: سومین راهبرد، برنامه ریزی برای تأمین ۷۰ درصد هزینه مسکن از محل وام و تسهیلات بانکی و چهارمین راهبرد هم تخصیص یارانه سود تسهیلات به دهک های پایین جامعه با استفاده از منابع صندوق ملی مسکن است.

شاهانی تسهیل در صدور مجوزها را نیز به عنوان پنجمین راهبرد دکتر زاکانی در بخش مسکن عنوان کرد و افزود: متوسط زمان ساخت مسکن در کشور ۲.۵ سال است که از این زمان بین ۹ ماه تا یک سال و نیم فقط صرف گرفتن مجوزها می شود لذا برنامه دکتر زاکانی تسهیل در صدور مجوزها از طریق توسعه «دولت الکترونیک» است.

وی با بیان اینکه شاخص خانوار به مسکن در ایران ۱.۰۵ صدم درصد است گفت: به ازای هر مسکن ۱.۰۵ صدم خانوار در کشور داریم که این نشان می دهد وضع مسکن ملی از نظر آماری و متوسط بد هم نیست اما اشکال در نحوه توزیع مسکن است.

عضو تیم اقتصادی زاکانی با اشاره به اینکه حدود ۴۰ درصد ایرانیان مسکن ملکی ندارند و مستأجرند افزود: اجرای این پنج راهبرد می تواند در اصلاح توزیع مسکن و رفع فاصله طبقاتی در حوزه مسکن موثر باشد.

شاهانی اظهارکرد: نابسامانی وضع اقتصادی کشور و نبود بازار در حوزه تولید، باعث شده که مردم برای حفظ سرمایه های خود به سمت بازار مسکن و یا دیگر بازارها سوق پیدا کنند که دکتر زاکانی برای این مسئله هم برنامه مسنجم دارد.

وی ناموفق دانستن «طرح مسکن مهر» را کم لطفی دانست و گفت: مسکن مهر اگرچه اشکالاتی داشت اما در کل یک طرح بسیار موفقی بود چون کسانی که هیچ وقت فکر نمی کردند صاحب خانه شوند با همین طرح و کمتر از ۲۰ میلیون تومان صاحب خانه شدند.

عضو تیم اقتصادی دکتر زاکانی درمورد نحوه تأمین زمین برای ساخت مسکن عنوان کرد: بخشی از مسکن را که خود مردم می سازند اما در ادامه کار، اولویت ما استفاده از اراضی درون شهری، درون بافت روستاها، اراضی متصل به بافت شهری و اراضی دستگاه های دولتی و زمین های جهاد کشاورزی است.

شاهانی مکان یابی مناسب برای این زمین ها را بسیار مهم و ضروری دانست و گفت: یکی از اشکالات طرح مسکن مهر در برخی مناطق این بود که مثلاً در حاشیه شهر ساخته شد و از نظر مسافت و زیرساخت ها مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرد.

وی هدایت منابع بانکی به بخش سوداگری و دلالی و غیرمولد را بزرگترین آفت خواند و افزود: مهم ترین بخش تولید، حوزه مسکن است اما آنگونه که باید تسهیلات در اختیار این بخش قرار داده نشده است.

عضو تیم اقتصادی دکتر زاکانی در پایان، اجرای نظام اجاره داری حرفه ای برای جوانان و کم درآمدها را نیز یک برنامه دیگر دکتر زاکانی برای بخش مسکن عنوان کرد.

کد خبر: ۹۲٬۶۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha