۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۱
تعلل ۲۰ ساله در ساماندهی و جمع آوری گازهای فلر| چرا بهره برداری از این منابع محقق نشده است؟
نماینده مردم مسجدسلیمان در مجلس عنوان کرد

تعلل ۲۰ ساله در ساماندهی و جمع آوری گازهای فلر| چرا بهره برداری از این منابع محقق نشده است؟

ورناصری، نماینده مردم مسجدسلیمان در مجلس گفت: برای ممانعت از سوختن و هدررفت میلیون ها مترمکعب از گازهای فلر، چه پروژه هایی از سوی وزارت نفت تعریف شده است؟

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، علیرضا ورناصری در نشست علنی امروز (سه شنبه ۱۸ خرداد) مجلس شورای اسلامی در سوالی از وزیر نفت گفت: باتشکر از همکاران و کارکنان خدوم صنعت نفت که علی رغم مشکلات، مطالبات و کاستی ها، زحمات و عملکرد خود را در این صنعت بزرگ جهت سربلندی ایران اسلامی به خدمت جهادی آراسته اند.

وی خطاب به وزیر نفت ادامه داد: بیش از ۲۰ سال است از موضوع ساماندهی و جمع آوری گازهای فلر در وزارت نفت می گذرد، با توجه به ارزش بالای اقتصادی گازهای مشعل و منافعی که از جمع آوری آنها حاصل می شود و همچنین منافع غیرمستقیم این امر در کاهش آلودگی های زیست محیطی، بنا بود با هدف ممانعت از هدررفت ثروت ملی تا پایان برنامه ششم توسعه، سوختن ۹۰ درصد از گازهای مشعل کنترل شود. با وجود متقاضی بخش خصوصی جهت این پروژه ها در شرکت های مختلف، براساس ماده ۴۸ قانون برنامه ششم توسعه که می بایستی با نرخ عادلانه به این بخش سپرده می شد، چرا کنترل و بهره برداری از گازهای فلر تکمیل نشده است و پیشرفت فیزیکی مطلوبی ندارد؟

وی تصریح کرد: برای ممانعت از سوختن و هدررفت میلیون ها مترمکعب از گازهای فلر، چه پروژه هایی تعریف شده است؟ حتما اطلاع دارید در جهان سالانه بیش از ۱۵۰ میلیارد مترمکعب گاز تحت عنوان سوزاندن گازهای مشعل به مواد آلاینده تبدیل می شود که براساس آمارهای بانک جهانی این رقم معادل یک سوم مصرف گاز کل اروپاست! از حجم گازهای آلاینده، ۷۵ درصد آن متعلق به ۱۰ کشور است که ایران نیز متاسفانه جزء آنهاست.

ورناصری گفت: در سال ۲۰۲۰ ایران سومین کشور با بیشترین حجم فلرسوزی در جهان بود که سهم ۹.۳ درصدی از کل حجم فلرسوزی گاز جهان را به خود اختصاص داده است. البته از ۲۰۱۷ به بعد حجم فلرسوزی ایران با کاهش همراه شد و از ۱۷.۷ میلیارد مترمکعب در سال ۲۰۱۷ به ۱۳.۳ میلیارد مترمکعب در سال ۲۰۲۰ رسیده است.

کد خبر: ۹۲٬۶۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha