۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۷
مقاومت طلا در مرز ۱۹۰۰ دلار
فارکس گزارش داد؛

مقاومت طلا در مرز ۱۹۰۰ دلار

به دنبال حمایت «جانت یلن» وزیر خزانه داری امریکا از بسته حمایتی ۴ هزارمیلیارد دلاری بایدن و حمایت تلویحی او از افزایش نرخ بهره، قیمت طلا در بازار جهان رشد کرد.

بازار؛ گروه بین الملل: در روز گذشته ارزش طلا در بازار جهانی رشد کرد که دلیل آن حمایت جانت یلن وزیر خزانه داری امریکا از طرح تایید بسته حمایتی ۴ هزار میلیارد دلاری دولت امریکا به اقتصاد بود.

این حمایت در شرایطی اتفاق افتاد که بر مبنای گزارشهای رسمی نرخ تورم در این کشور افزایش پیدا کرده است و انتظار می رود  این روند افزایشی نرخ تورم حداقل تا یک سال بعد هم ادامه داشته باشد. به گزارش دیلی فارکس  قیمت طلا در سطح بالاتر از ۱۹۰۰ دلار به ازای هر اونس  باقی مانده است و به نظر می رسد برای کاهش از این سقف قیمتی مقاومت می کند که خود نشان از وضعیت اقتصادی دنیا دارد.

«جانت یلن» در جلسه ای که برای ارزیابی طرح دولت بایدن تشکیل شده بود رسما اعلام کرد از سیاست افزایش نرخ بهره بانکی در کشور حمایت می کند. او در این مورد گفت: «افزایش اندک نرخ بهره بانکی در شرایط فعلی امریکا یک مزیت مهم برای اقتصاد محسوب می شود و می تواند باعث تقویت نرخ رشد اقتصادی این کشور شود.» 

فارکس دیلی در گزارش خود نوشت: «سخنان مطرح شده توسط وزیر خزانه داری امریکا این گمانه زنی را ایجاد کرده است که فدرال رزرو به اجرای سیاست تزریق به اقتصاد ادامه می دهد و اجرای این سیاست هم این پیام را به بازار مخابره می کند که اقتصاد در وضعیت نا مناسبی قرار دارد.»

اقتصاد امریکا همچنان با چالش روبرو است
با وجود سرعت بالای واکسیناسیون در امریکا وعادی شدن زندگی در بسیاری از شهرهای امریکا ولی  هنوز بیکاری در امریکا بسیار مشکل افرین است. البته امارهای رسمی نشان می دهد نرخ بیکاری در امریکا به پایین ترین نرخ در طی دوران پاندمی رسیده است ولی نگرانی و ترس ناشی از ایجاد یک موج دیگر همه گیری و تعطیلی دوباره فعالیتهای اقتصادی باعث شده است تا اعتماد به اقتصاد بسیار پایین تر از قبل باشد.

در این ماه نرخ بیکاری در امریکا به ۵.۸ درصد رسید در حالیکه در ماه اوریل نرخ بیکاری برابر با ۶.۱ درصد بود. در ماه می امسال گزارشهای رسمی از ایجاد ۵۹۹ هزار فرصت شغلی در کشور  امریکا حکایت داشت در حالیکه دولت پیش بینی کرده بود در ماه می ۶۵۰ هزار فرصت شغلی ایجاد کند.

 نکته دیگر افزایش نرخ رشد دستمزدها در امریکا است که خود نشانه ای از بحران تورم در کشور دارد. بر مبنای گزارشهای رسمی دستمزدها در امریکا ۲ درصد رشد کرده است در حالیکه انتظار می رفت نرخ رشد دستمزدها برابر با ۱.۶ درصد باشد. رشد دستمزدها می تواند خود زمینه را برای افزایش فشارهای تورمی فراهم کند. در واقع چرخه ای در جهت تقویت تورم در این کشور ایجاد شده است که وضعیت نگران کننده ای است.

تورم امریکا به بالاترین سطح از سال ۲۰۰۸ رسید
طبق گزارش ارایه شده توسط فدرال رزرو امریکا در ماه  می امسال نرخ تورم در این کشور ۴.۷ درصد نسبت به سال قبل رشد کرد که بالاترین نرخ تورم سالانه از سال ۲۰۰۸ تا کنون بود. در این شرایط سرمایه گذاران پیش بینی های مختلفی در مورد اینده بازارها  و سیاستهای فدرال رزرو ارایه داده اند که این پیش بینی ها می تواند روی قیمت نهایی در بازار اثر بگذارد و خود بستر را برای فاصله گرفتن شاخص ها از نرخ های پیش بینی شده فراهم کرد.

فارکس دیلی نوشت: «هر چه نرخ های واقعی از نرخ های پیش بینی شده فاصله بیشتری داشته باشد، نوسان در ارزش بازار سهام، فارکس و بازار فلزات گران بها بیشتر خواهد شد و این نوسان ها می تواند فرصتی برای کسب سود برای فعالان در بازار فراهم کند.»

امریکا سالهاست که نتوانسته است به نرخ تورم انتظاری فدرال رزرو نزدیک شود و همواره تلاش می کرد تا تورم ۲ درصدی را تجربه کند ولی هیچ یک ازسیاستهای دولتی نتوانست زمینه را برای رشد تورم فراهم کند. حال به دلیل همه گیری کرونا و تزریق هزاران میلیارد  دلار به اقتصاد شرایط در این کشور تغییر کرده است و تمامی شاخص های اقتصادی تحت تاثیر تورم قرار گرفته اند.

اروپا هم شرایطی مشابه امریکا دارد
در اروپا هم وضعیت کم و بیش مانند امریکا است. گزارشهای ارایه شده در مورد ارزش تولید ناخالص داخلی اروپا در ماه های اخیر و نرخ تورم در این منطقه نشان داد که اوضاع در این قاره هم بحرانی است و همین مساله باعث می شور تا تقاضا برای سرمایه گذاری در بازار طلا به عنوان منبعی برای حفظ ارزش دارایی افزایش پیدا کند.

در این روزها و با توجه به پیش بینی های تورمی و تداوم تزریق به اقتصاد، ارزش دلار  در بازار جهانی تنزل پیدا کرده است و انتظار می رود تا روزی که اقتصاد درگیر چالشهای فعلی باشد و تورم دامن گیر آن باشد، امکان افزایش  ارزش دلار در برابر دیگر ارزها وجود نداشته باشد. ارزش یورو در برابر دلار رشد کرد و ارزش پوند در برابر دلار به بالاترین میزان طی سه روز گذشته رسید.

کد خبر: ۹۲٬۶۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha