۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
اتحادیه اقتصادی اوراسیا بازار دنیا را به روی ایران می گشاید| مزایای چندگانه عضویت دائم تهران
گفتگو با رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلاباما آمریکا

اتحادیه اقتصادی اوراسیا بازار دنیا را به روی ایران می گشاید| مزایای چندگانه عضویت دائم تهران

«نادر انتصار» معتقد است عضویت دائم در اتحادیه اقتصادی اوراسیا به ایران فرصت خواهد داد که دسترسی بیشتری به بازار تجاری دنیا داشته باشد و بهتر بتواند در مقابل تحریمهای یکطرفه آمریکا برنامه ریزی کند.

بازار؛ گروه بین الملل: قرارداد تشکیل اولیه اتحادیه اقتصادی اوراسیا در ۲۹ مه ۲۰۱۴ میان کشورهای روسیه، بلاروس و قزاقستان منعقد و جایگزین اتحادیه گمرکی اوراسیا شد و سپس کشورهای ارمنستان و قرقیزستان نیز به عضویت آن در آمدند.

این اتحادیه کار خود را به طور رسمی از اول ژانویه ۲۰۱۵ آغاز کرد. کشورهای عضو اورآسیا هم اکنون ۲۰ میلیون کیلومترمربع مساحت و بیش از ۱۸۳ میلیون نفر جمعیت دارند که ۵.۲ درصد جمعیت جهان است. در روز اجرای این توافق‌نامه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اعلام کرد: امروز ما یک مرکز رشد اقتصادی قدرتمند و جذاب ایجاد کرده‌ایم، یک بازار منطقه‌ای که بیش از ۱۸۰ میلیون نفر را به هم مرتبط می‌کند.

درباره اهداف این اتحادیه اقتصادی می‌توان به تسهیل تجارت، ایجاد بازار مشترک در حوزه کشورهای مستقل هم سود عضو، حذف تدریجی قوانین گمرکی در داخل اتحادیه، برقراری تعرفه خارجی مشترک در میان کشورهای عضو و هماهنگ سازی تشریفات گمرکی اشاره کرد.

با توجه به تنوع بازار و تنوع منابع موجود در کشورهای عضو این اتحادیه پیوستن به آن یک فرصت قابل توجه برای اقتصاد ایران ایجاد می کند و می توان از این طریق بخشی از اثر تحریم ها را جبران کرد . قطعا ورود به اتحادیه اقتصادی اوراسیا و همکاری با این اتحادیه می‌تواند دروازه جدیدی برای اقتصاد ایران باشد که بتواند با سایر اعضا به راحتی روابط اقتصادی برقرار کند و یا روابط خود را توسعه دهد.

در خصوص بررسی عضویت دائم ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا، خبرنگار بازار گفتگویی با پروفسور «نادر انتصار» رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلاباما آمریکا انجام داده که در ادامه آمده است.

*یکی از بلوکهای تجاری مهم برای ایران «اتحادیه اقتصادی اوراسیا» است. در حال حاضر ایران عضو ناظر این اتحادیه است. مقرر است که کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU)  در اواخر ژوئن ۲۰۲۱ مقدمات مذاکرات در مورد منطقه تجارت آزاد با ایران را به پایان می رسانند. اهمیت عضویت دائم ایران در این اتحادیه چیست؟
اتحادیه اقتصادی اوراسیا یکی از جدیدترین بلوکهای تجاری مهم در جهان است. عضویت دائم در این اتحادیه به ایران فرصت خواهد داد که دسترسی بیشتری به بازار تجاری دنیا داشته باشد و بهتر بتواند در مقابل تحریمهای یکطرفه آمریکا برنامه ریزی کند.

*روسیه یکی از کشورهای حامی عضویت ایران در «اتحادیه اقتصادی اوراسیا» است. دلیل حمایت روسیه از عضویت دائم ایران چیست؟
عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا به روسیه فرصت میدهد که روابط خود با ایران را گسترش داده و نگرانیهایی که در مورد آینده رابطه ایران و روسیه وجود دارند را کاهش دهد.

*برخی معتقد هستند روسیه با گسترش این اتحادیه در صدد است تا کشورها عضو این اتحادیه وابستگی کمتری به چین در قالب طرح «یک کمربند یک جاده» داشته باشند. ارزیابی شما چیست؟
این ارزیابی تا مقداری ممکن است صحت داشته باشد چون روسیه مایل نیست که چین در کشورهای اطراف روسیه به یک قدرت اقتصادی مطلق و بدون رقیب تبدیل شود.  ولی نباید رابطه چین و روسیه را در یک چارچوب سیاه و سفید ارزیابی کرد. این دو کشور توانسته اند که در سالهای اخیر روابط اقتصادی خود را گسترش دهند و با یکدیگر رابطه نسبتا حسنه اقتصادی و سیاسی داشته باشند.

*عضویت ایران در این اتحادیه چه مزیتهای اقتصادی و سیاسی برای ایران خواهد داشت؟
جمیعت کشورهای این اتحادیه نزدیک به ۲۰۰ میلیون نفر و درآمد ناخالص ملی آن معادل ۵ تریلیون دلار است. لذا عضویت در این اتحادیه پنجره های اقتصادی مهمی را به روی ایران باز خواهد کرد.  بعلاوه نهادهای سیاسی این اتحادیه در حال گسترش هستند و به کشورهای عضو امکان همکاریهای زیادی در سیاستهای منطقه ای و فرامنطقه ای در آینده خواهند داد.

کد خبر: ۹۲٬۵۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha