۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰
افزایش قیمت ارز و سکه پس از تعطیلات| دلار دوباره وارد کانال ۲۴ هزار تومان شد
«بازار» گزارش می دهد؛

افزایش قیمت ارز و سکه پس از تعطیلات| دلار دوباره وارد کانال ۲۴ هزار تومان شد

قیمت ارز و سکه پس از تعطیلات چند روز اخیر دوباره در بازار با افزایش قیمت همراه شدند، رشد اندک قیمتی که موجب شد دلار دوباره به کانال ۲۴ هزار تومان برگردد و طلا نیز گرانتر شود.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: قیمت طلا، سکه و ارز که در ماه گذشته روندی نسبتا کاهشی به خود گرفته بودند اما در آخرین ماه بهار بر مدار رشد قرار گرفت، رشد قیمتی که البته جهشی نبود و بعضا با نوسان همراه و در مسیر شیب بالا در حرکت است.

تاثیر افزایش قیمت ارز و سکه در بازار به دلیل طولانی شدن روند مذاکرات 
کارشناسان اقتصادی و بازار معتقدند؛  افزایش قیمتها در بازار ارز و سکه ناشی از عوامل متعددی است که بخش عمده آن سرد شدن روند مذاکرات هسته ای در وین و به طول انجامیدن نتیجه سلسله نشستهایی است که هنوز اقدام خاصی برای رفع تحریم ها در این جلسات اعلام نشده است. علاوه بر این افزایش قیمت انس جهانی در یک ماه اخیر دیگر موردی است که موجب شده است طلا و سکه بر مدا رشد قرار گیرند. رشد قیمتی که در این بازار از نوسان قیمت ارز و طلای جهانی تبعیت می کند.

حتی با رفع تحریم ها قیمت ارز نیز به صورت جهشی سیر نزولی به خود نمی گیرد و چنانچه رفع تحریمها رسما اعلام شود شاید قیمت ها برای مدت کوتاهی کاهشی شود اما دوبار مسیر افزایش را در پیش خواهند گرفت چرا که نرخ تعادلی دلار بین ۲۲ تا ۲۴ هزار تومان است

به عقیده آنها حتی با رفع تحریم ها قیمت ارز نیز به صورت جهشی سیر نزولی به خود نمی گیرد و چنانچه رفع تحریمها رسما اعلام شود شاید قیمت ها برای مدت کوتاهی کاهشی شود اما دوبار مسیر افزایش را در پیش خواهند گرفت چرا که نرخ تعادلی دلار بین ۲۲ تا ۲۴ هزار تومان است و قیمت سکه نیز چون گذشته خیلی حباب ندارد.

رکود بازارهای سرمایه گذاری به دلیل انتظار از توافقات برجام و استقرار دولت جدید!
محسن صادقی، کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره نوسان قیمت سکه و ارز در یک ماه اخیر گفت: همه بازارها اکنون دچار یک رکود شده اند، این رکود ناشی از نتیجه انتظاری است که برخی ها همچنان منتظر کاهش شدید قیمت ارز و سکه در بازار با انجام توافقات برجامی هستند. از طرفی با توجه به انتخابات ریاست جمهوری پیش رو خیلی ها نیز هنوز وارد بازار سکه و ارز نشده اند و برای داد و ستد این کالاها تا مشخص شدن دولت آینده صبر پیشه می کنند.

بازار ارز باید در مسیر درست ساماندهی شود و سیاست گذاران ارزی در دولت جدید نیز تابع دستورات دولت در بالابردن و یا پایین آوردن نرخ این کالا نشوند

وی با بیان اینکه نرخ بالای تورم و حجم نقدینگی گسترده در کشور باعث شده است تا قیمتها حتی با اعمال سیاست گذاریهای جدید ارزی خیلی کاهشی نشوند افزود: بازار ارز باید در مسیر درست ساماندهی شود و سیاست گذاران ارزی نیز در دولت آینده تابع دستور دولت در بالابردن و یا پایین آوردن نرخ این کالا نشوند.

با ارز محدود هم می توان بازار را مدیریت کرد
این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: مدیریت درست منابع ارزی در کنار حذف رانت خواران سودجو، باعث می شود تا با ارز محدود هم طبق برنامه ریزی درست نیاز به این کالا در بازار برطرف شود چرا که بخش عمده ای از ارز به کالاهایی تخصیص یافته است که همان کالاها با نرخ بازار آزاد در بازار به فروش می روند و سود آن به جیب عده ای خاص می رود.
بنا به این گزارش، در بازار ارز هم اکنون قیمت دلار ۲۴ هزار تومان، قیمت یورو ۲۹ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام شده است. افزایش قیمت ها در بازار آزاد ارز در حالی اتفاق افتاده است که نرخ این کالا در صرافی ها به نسبت روز کاری قبل روندی افزایشی به خود گرفته است.

در صرافی‌های بانکی قیمت‌ دلار و یورو امروز نسبت به روز کاری قبل افزایش یافته است، قیمت فروش دلار ۲۳ هزار و ۴۳۹ تومان و قیمت خرید دلار از مردم ۲۲ هزار و ۹۷۵ تومان تعیین شده است

در صرافی‌های بانکی قیمت‌ دلار و یورو امروز نسبت به روز کاری قبل افزایش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار ۲۳ هزار و ۴۳۹ تومان و قیمت خرید دلار از مردم ۲۲ هزار و ۹۷۵ تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل ۲۸ هزار و ۵۹۹ تومان و قیمت خرید یورو نیز ۲۸ هزار و ۳۲ تومان اعلام شده است. این در حالی است که نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.
با افزایش قیمت ارز در بازار، نرخ سکه و طلا نیز افزایش یافت طوری که هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک میلیون و ۸۵ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان و قیمت دلار نیز ۲۴ هزارتومان است.
این درحالی است که قیمت این کالاها در آخرین روز کاری معاملات هفته گذشته در بازار، قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک میلیون و ۷۶ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۷۳۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۳ هزار و ۹۰۰ تومان بود.
علاوه بر این  قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون تومان، ربع‌سکه بهار آزادی ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

آینده قیمت ها در بازار سکه و ارز چگونه است؟
قیمت طلای ۱۸ عیار در هر گرم هم یک میلیون و ۸۵ هزار تومان، قیمت طلای ۲۴ عیار در هر گرم یک‌میلیون و ۴۴۶ هزار تومان و هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.  بنا به این گزارش، قیمت ها در بازار سکه و ارز همچنان شرایط نوسانی را سپری می کنند و معلوم نیست تا پایان انتخابات ریاست جمهوری نرخ دلار یا سکه به چه رقمی برسد. به عقیده کارشناسان؛ داد و سند ارز برای سرمایه گذاری اقدامی پرریسک است زیرا معلوم نیست قیمت این کالا یک ساعت دیگر به چه رقمی برسد.

کد خبر: ۹۲٬۵۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha