۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۳
معضل ۲ نرخی بودن قیمت آهن

معضل ۲ نرخی بودن قیمت آهن

بورس کالا باید معیار اصلی برای تعیین قیمت محصولات فولادی باشد و با کشف درست و منطقی قیمت ها، سود و زیان عرضه کنندگان ومشتریان را در نظر بگیرد.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، امیرحسین کاوه یکی از فعالان بازار آهن در رابطه با ابهامات خرید مواد اولیه از بورس کالا اظهار کرد: بورس کالا باید معیار اصلی برای تعیین قیمت محصولات فولادی باشد و با کشف درست و منطقی قیمت ها، سود و زیان عرضه کنندگان ومشتریان را در نظر بگیرد.

کاوه در ادامه افزود: تا زمانی که محصولات فولادی خارج از بورس کالا با قیمت پایین تر و ارزانتر به مشتریان عرضه شود، هیچ خریداری برای خرید محصولات مورد نیاز خود به بورس کالا مراجعه نخواهد کرد. به عبارت دیگر با این شیوه عرضه کل زنجیره فولاد در بورس به سرانجام نخواهد رسید و وقتی که خریداری در بورس کالا نباشد عرضه کننده ای نیز وجود نخواهد داشت که برای حل این مسئله دولت باید اقدامات جدی را اتخاذ کند.

این فعال بازار آهن گفت: اما اگر قیمت های بورس کالا جذاب باشد و قیمت گذاری محصولات زنجیره فولاد منطقی و درست کشف شده باشد همه به بورس رجوع خواهند کرد، اما با مکانیزم دو نرخی بورس کالا و بازار آزاد نمی توان انتظار کارکرد درست بورس را داشت. کاوه با اشاره به نوسان قیمت های جهانی محصولات فولادی اذعان کرد: با در نظر گرفتن این موضوع که قیمت جهانی فولاد در مقاطعی ممکن است بالا و پایین برود و این تغییرات در کاهش و افزایش عرضه و تقاضا اثر خواهد گذاشت؛ دور از انتظار نیست که این نوسانات بهم ریختگی قیمت ها در بورس کالا را به دنبال داشته باشد.

وی در پایان تصریح کرد: با افزایش قیمت ها، آلارم جهانی برای قیمت محصولاتی چون کنسانتره، سنگ آهن و گندله و حتی شمش فولاد، افزایشی خواهد شد در این شرایط شمار خریداران بورس کالا با توجه به این که درهفته قبل قیمت گذاری شده است بیشتر خواهد شد و چنان چه قیمت های جهانی کاهشی باشد خریداران کمتری به سمت بورس کالا خواهند رفت چون قیمت ها از هفته قبل، افزایشی تعیین شده بود بنابراین هر خریدار و فروشنده ای بر اساس مصالح ساختمانی مورد نظر خود می تواند از بورس کالا خریداری کند.

کد خبر: ۹۲٬۴۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha