۱۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۶
نابسامانی موجود در حوزه برق ناشی از عملکرد دولت یازدهم
عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس مطرح کرد

نابسامانی موجود در حوزه برق ناشی از عملکرد دولت یازدهم

بیگی نژاد، عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس، مشکلی که امروز در حوزه برق به وجود آمده را نشات گرفته از عدم تصمیم‌گیری برای ساخت نیروگاه در حدود هفت سال گذشته دانست.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، هادی بیگی نژاد با انتقاد از قطعی‌های مکرر برق در روزهای اخیر، به دلایل بروز این مشکل اشاره کرد و گفت: ساخت نیروگاه با هدف تولید سالانه ۵ هزار مگاوات برق طی سال‌های گذشته باوجود تاکید برنامه ششم توسعه بر این مهم، محقق نشده و همچنین مطابق چشم‌انداز وزارت نیرو باید تا سال ۱۴۱۵، حداقل ۱۰۰ هزار مگاوات برق تولید شود اما این مهم نیز تاکنون مطابق برنامه پیش نرفته است.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی توضیح داد: با توجه به اینکه هر ساله بر ظرفیت تولیدات صنعتی و کشاورزی افزوده می‌شود، مصرف برق نیز در کنار مصارف خانگی افزایش پیدا می‌کند لذا باید ظرفیت تولید برق را با ساخت نیروگاه بالا برد اما ساخت و بهره‌برداری از یک نیروگاه چند سال زمان می‌برد، بنابراین اگر هم اکنون برای ساخت نیروگاه اقدام شود، حدود ۷ سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد و این به معنای مواجه بودن با مشکل برق طی چند سال آینده است.

وی مشکلی که امروز به وجود آمده را نشات گرفته از عدم تصمیم‌گیری برای ساخت نیروگاه در حدود ۷ سال گذشته دانست و گفت: وضعیت موجود حاصل عملکرد دولت یازدهم بوده و با نگاه به "‌صورت وضعیت عملکرد" آن‌ها دلیل این نابسامانی نمایان می‌شود.

به زعم بیگی‌نژاد علاوه‌بر نساختن نیروگاه، عدم اصلاح شبکه و عدم افزایش راندمان نیروگاه‌ها نیز مشکلات و کمبود برق را به دنبال داشته است.

این نماینده مجلس در ادامه توضیح داد: همچنین از آنجا که ساخت یک نیروگاه چند هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد، وزارت نیرو می‌گوید؛ حتی با وجود بودجه خوب در نظر گرفته شده برای این وزارتخانه در سال جاری از سوی مجلس، به دلیل عمق عقب‌ماندگی‌ها، فرسایشی شدن زیرساخت‌ها و فرسودگی شبکه‌ها، باز هم برای ساخت نیروگاه بودجه کافی ندارد لذا این مهم از عهده وزارت نیرو خارج است.

بیگی نژاد معتقد است باید مجموعه سران سه قوه و شورای عالی امنیت ملی، پای کار آمده و بودجه لازم برای نیروگاه‌سازی را متقبل شوند تا بتوان معضل برق را طی چند سال آینده برطرف کرد.

به گفته این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، متاسفانه از آنجا که ساخت نیروگاه حدود ۷ سال، تعمیر شبکه‌های فرسوده حدود ۲ سال و اصلاح نیروگاه‌ها حدود ۳ سال طول می‌کشد، اکنون  با "خاموشی منطقه‌ای"، می‌توان توزیع برق در سراسر کشور را مدیریت کرد.

کد خبر: ۹۲٬۳۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha