۱۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۰
کشور تولید کننده مواد اولیه نباید در تأمین خوراک دچار مشکل شود
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری:

کشور تولید کننده مواد اولیه نباید در تأمین خوراک دچار مشکل شود

قاضی زاده هاشمی، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: معنی ندارد کشوری که تولید کننده مواد اولیه است در تأمین خوراک کارخانه‌ها دچار مشکل شود.

به گزارش بازار، قاضی زاده هاشمی در حاشیه ضبط برنامه انتخاباتی اش در رادیو در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ ‌ گفت: صنایع پتروشیمی ۸۰ هزار شغل ایجاد می‌کند این در حالی است که متأسفانه ۲۵ درصد بخش بالادستی پتروشیمی بیکار مانده است.

وی گفت: در حالی که هر تن صادرات این محصول ۴۵۰ دلار برای کشور ارزآوری دارد، اما وقتی همین ۴۵۰ دلار را بخواهیم به عنوان محصول پتروشیمی وارد کنیم هزار و ۶۰۰ دلار باید به ازای هر تن پرداخت کنیم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: درست است که حدود ۱۳ میلیارد دلار پتروشیمی صادر می‌کنیم و ۵ میلیارد دلار هم این محصول وارد می‌شود، اما اگر آن ۲۵ درصد بخش بالادستی پتروشیمی راه اندازی شود دیگر نیازی به واردات این ۵ میلیارد دلار هم نیست چرا که خودمان بی نیاز می‌شویم و حتی می‌توانیم همان میزان را هم صادر کنیم.

قاضی زاده هاشمی قیمت گذاری دستوری در صنعت پتروشیمی را روشی نادرست دانست و گفت: از آنجا که در قیمت گذاری دستوری بین داخل و خارج کشور تفاوت قیمت ایجاد می‌شود بنابر این بانک مرکزی هم از صادرات آن پشتیبانی می‌کند چرا که می‌خواهد مشکل تأمین ارز کشور را حل کند، اما اگر قیمت‌ها واقعی شود و مابه التفاوت قیمت به صورت یارانه به مصرف کننده نهایی برسد در این صورت صادر کننده مختار است که بخواهد محصول را بفروشد یا در داخل دوباره سرمایه گذاری کند.

وی همچنین بر ضرورت اصلاح سیاست مالیات بر محصولات صنایع مهم کشور همچون پتروشیمی تاکید کرد و افزود: نباید اجازه داد مواد اولیه یا میانی که نقش اصلی در زنجیره تولید دارد به راحتی از کشور خارج شود بلکه باید در زمان صادرات آن‌ها مالیات وضع شود، اما می‌توان محصول نهایی را از مالیات معاف کرد چرا که در این صورت برای صادر کننده هم ارزش پیدا می‌کند در داخل کشور هم روی پتروشیمی سرمایه گذاری کند و پس از آن محصول را تولید نماید و به عنوان محصول نهایی که معاف از صادرات است، صادر کند.

کد خبر: ۹۲٬۳۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha