۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۲
«گردشگری کودک» سکوی پرتاب گردشگری منطقه آزاد اروند
یادداشت؛

«گردشگری کودک» سکوی پرتاب گردشگری منطقه آزاد اروند

آبادان- یکی از انواع گردشگری که می‌تواند سکوی پرتاب صنعت گردشگری منطقه آزاد اروند شود «گردشگری کودک» است، این مطلب بخشی از یادداشت محمود نواصر، کارشناس گردشگری است.

محمود نواصر؛ بازاربه دلیل اقتصاد و درآمد قابل توجه صنعت گردشگری، کارشناسان اقتصادی بر این باورند که باید همه شاخه‌های گردشگری مورد توجه قرار گیرد تا یک اقتصاد پایدار ایجاد شود.

یکی از رده‌های سنی در منطقه آزاد اروند در حوزه گردشگری که نیازمند توجه و برنامه‌ریزی کوتاه مدت است، کودکان هستند.

با توجه به وضعیت کنونی و تهاجمات فرهنگی باید کودکان به ایرانی بودن خود افتخار کنند و بهترین اقدام عملی این است که آنها را با میراث فرهنگی کشورشان آشنا کنیم و به کودکان نشان دهیم ایران از گذشته تا امروز چه افتخاراتی داشته است و بهترین روش توجه به گردشگری کودک است.

«گردشگری کودک» نوعی از گردشگری است که نیازهای گروه ذینفع ناهمگن بین سال‌های سه الی ۱۳ سال را هدف قرار می‌دهد.

کودکان در این گروه سنی بازدیدکنندگان با ارزشی هستند که در شاخص‌هایی که گردشگری می‌تواند ارائه دهد، دانش خود را گسترش می‌دهند، مهارت خود، علی‌الخصوص مهارت‌های اجتماعی و فرهنگی‌شان را پرورش می‌دهند، تجاربشان را گسترش می‌دهند، با گروه‌های هم سالشان ارتباط برقرار می‌کنند و سهم اقتصادی قابل توجهی را برای مکانی که بازدید کرده‌اند، فراهم می‌کنند.

«گردشگری کودک» سکوی پرتاب گردشگری منطقه آزاد اروند

بازار نوظهور
«گردشگری کودک» یکی از بازارهای نوظهور و کم رقابت ایران است که می‌تواند به تمایزی کلیدی در رشد و ارتقای صنعت گردشگری ایران تبدیل شود.

این امر علاوه بر ایجاد جریان درآمدی برای آژانس‌ها و سایر کسب و کارهای حوزه گردشگری، یکی از مهم‌ترین ذخایر هر جامعه است و از این طریق به رشد و تعالی کودک کمک شایانی می‌شود.

گردشگری کودک اهمیت به کودک و توجه به نیازهای آن است؛ نیازهایی که به خوبی قابلیت ایجاد درآمد برای کسب و کارهای حوزه گردشگری دارد

در واقع گردشگری کودک اهمیت به کودک و توجه به نیازهای آن است؛ نیازهایی که به خوبی قابلیت ایجاد درآمد برای کسب و کارهای حوزه گردشگری دارد.

همانطور که اشاره شد سفرهای کودکان می‌تواند از طریق مدارس، خانواده‌ها و یا همراه با گروه همسالان برگزار شود.

کودکان می‌توانند تأثیر به سزایی روی والدینشان بگذارند؛ چه در انتخاب مقصد و چه برای فعالیت‌هایی که در مقصد انجام می‌دهند.

افراد جوان، گروه هدف مناسبی برای بازاریابی مقصد به شمار می‌روند، چرا که مشتریان اکنون و آینده هستند، و همینطور روی بزرگسالان نیز می‌توانند تأثیرگذار باشند در حالی که  سازمان‌های مدیریت مقصد اغلب مشتریان و گردشگران جوان را نادیده می‌گیرند.

ضرورت توجه آژانس‌ها
«گردشگری کودک» در بازارهای مهم حوزه گردشگری جهان چند سال است به صورت تخصصی مورد توجه قرار گرفته و مدارس، آژانس‌های مسافرتی و میراث فرهنگی توجه ویژه‌ای را به این شاخه گردشگری داشته‌اند.

طی سال‌های اخیر «گردشگری کودک» به دلایل اجتماعی و اقتصادی مهمی که همراه خود دارد مورد توجه سیاست‌گذاران قرار گرفته و علاوه بر تهیه پکیج‌های تور مناسب کودکان به سمت خلق مکان‌ها و فضاهای مختص کودکان نیز حرکت کرده‌اند.

در بعضی شهرهای ایران به صورت تدریجی به پتانسیل غنی این بازار توجه شده است.

در منطقه آزاد اروند به دلیل وجود بناها و میراث تاریخی متعدد می‌توان کودکان و نوجوانان را به صورت حرفه‌ای در حوزه گردشگری آموزش داد.

صنایع دستی در شهرهای آبادان و خرمشهر از جایگاه قابل قبولی برخوردار است که باید به بسته‌های ویژه کودک و همچنین استفاده از رنگ‌های شاد بیشتر مورد توجه قرار گیرد

صنایع دستی در شهرهای آبادان و خرمشهر از جایگاه قابل قبولی برخوردار است که باید به بسته‌های ویژه کودک و همچنین استفاده از رنگ‌های شاد بیشتر مورد توجه قرار گیرد. به طور حتم این اقدام باعث افزایش فروش صنایع دستی اروند می‌شود.

«گردشگری کودک» سکوی پرتاب گردشگری منطقه آزاد اروند

نقش خانواده‌ها و مسئولان
اهمیت گردشگری کودک باید برای خانواده‌ها و مسئولان روشن شود.

یکی از راه‌های تحقق «گردشگری کودک» که متناسب با ظرفیت شهرهای آبادان و خرمشهر بوده، اکوتوریسم است، زیرا تحقیقات ثابت کرده کودکان هیچ چیز را به اندازه طبیعت دوست ندارند و به همین دلیل نخلستان‌ها و فضاهای طبیعی و بکر منطقه آزاد اروند یکی از ظرفیت‌های توسعه‌ای «گردشگری کودک» است.

نوعی طبیعت‌ دوستی همراه با ترس در کودکان وجود دارد و این عشق درونی کودک موجب شناخت و لذت او می‌شود.

علاقه به محیط زیست و حیات وحش در کودکی موجب می‌شود که آن‌ها در سنین نوجوانی نسبت به مسائل محیط زیستی دغدغه‌مند شوند و نسبت به طبیعت و حیوانات حساس‌تر باشند.

قطعا یکی از انواع گردشگری که می‌تواند سکوی پرتاب گردشگری منطقه آزاد اروند شود، گردشگری کودک است که متولیان گردشگری در منطقه آزاد اروند باید به این موضوع بیشتر توجه کنند.

کد خبر: ۹۲٬۲۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha