۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰
پیش بینی تعدیل ۳۰ درصدی در بازار بورس آمریکا
بازتاب افت بازارهای مالی در دنیا در رسانه ها

پیش بینی تعدیل ۳۰ درصدی در بازار بورس آمریکا

افت شاخص های سهام امریکا در هفته گذشته یکی از بحث برانگیز ترین مسایل این روزهای دنیا است ولی کارشناسان اقتصادی بر این باورند که این تازه آغاز ماجرا است و کاهش های بیشتر شاخص های اصلی بازار مالی امریکا و اروپا در راه است.

خبرگزاری بازار- افت بازارهای مالی امریکا و اروپا بعد از شیوع ویروس کرونا یکی از مهمترین مسایل اقتصادی این روزهای دنیا است. افت شاخص های مالی تنها به امریکا محدود نمی شود بلکه شاخص های اروپا و آسیا هم در نتیجه این بحران کاهش ارزش را تجربه کردند.

سی ان ان در گزارش اخیر خود نوشت: «بازارهای مالی امریکا بالاترین افت را طی بالغ بر دو دهه اخیر تجربه کرده اند و اگر دنیا نتواند شیوع ویروس کرونا را متوقف کند، روند افت شاخص های مالی در بازار امریکا ادامه خواهد داشت. این رسانه بر این باور است تا انتخابات ریاست جمهوری امریکا، بازارهای مالی امریکا تمامی سودی که طی چهار سال ریاست جمهوری ترامپ کسب کرده بودند را از دست خواهند داد و این فاجعه ای بزرگ برای اقتصاد کشور خواهد بود.»

محمد العرین اقتصاددان ارشد و مشاور اقتصادی شرکت بیمه آلیانز در مصاحبه ای با شبکه خبری سی ان بی سی گفت:« انتظار می رود ارزش سهام در بازار امریکا نسبت به اوج ارزش آن در ماه فوریه ۳۰ درصد کاهش یابد و بعد از ان روند بازسازی نسبی بازار آغاز شود. این کارشناس اقتصادی با تاکید بر این نکته که سرمایه گذاران بازار سهام امریکا باید با احتیاط در مورد سرمایه گذاری در این بازار تصمیم گیری کنند گفت: «بازار امریکا در شرایط فعلی متلاطم است و به  نظر من الان شرایط مناسبی برای سرمایه گذاری در بازار نیست ولی نیازی به ایجاد فضای اضطرابی هم وجود ندارد. باید هوشیارانه عمل کرد تا بالاترین سود را کسب کرد.»

 وی در مصاحبه ای دیگر با رویترز در مورد وضعیت بازار سهام اروپا بعد از تجربه کاهش ۱۱ درصدی در انتهای هفته گذشته گفت: «انتشار ویروس کرونا در اروپا چالشی جدی برای اقتصادهای این منطقه است و عملکرد بازار سهام هم به خوبی اهمیت این مساله را نشان می دهد. به نظر من در سال جاری بازار سهام اروپا بازاری بی ثبات و غیر قابل پیش بینی خواهد بود به همین دلیل نمی توان رشد زیاد در ارزش دارایی ها و سرمایه های این بازار را تجربه کرد. محمد العرین ادامه داد: البته هنوز بازار اروپا وضعیت بهتری نسبت به بازار سهام امریکا دارد زیرا تاثیر پذیری اقتصاد اروپا از این بحران کمتر خواهد بود.»

تا انتخابات ریاست جمهوری، بازارهای مالی امریکا تمامی سودی که طی چهار سال ریاست جمهوری ترامپ کسب کرده بودند را از دست خواهند داد و این فاجعهای بزرگ  خواهد بود.

سی ان ان بر این باور است که افت بالغ بر ۳۰ درصدی شاخص ها در بازارهای مالی امریکا می تواند آسیب زیادی به اقتصاد امریکا وارد کند و حتی سرعت و شدت بحران اقتصادی سال پیش رو را نیز افزایش دهد. این رسانه به نقل از اقتصاددانان مرکز مطالعات اقتصادی امریکا نوشت: «اگر تا کنون در مورد احتمال وقوع رکود در اقتصاد دنیا و اقتصاد امریکا صحبت می کردیم حال در مورد بزرگی این رکود باید صحبت کنیم . زیرا با وضعیتی که در بازارهای مالی و بازار سهام ایجاد شده است، دیگر تردیدی در مورد رکود اقتصادی در امریکا وجود ندارد و تمامی تلاشها در جهت کمتر کردن تاثیر این رکود است. در اروپا هم شرایط کم و بیش مشابه است به خصوص با توجه به وضعیت دو کشور ایتالیا و آلمان.»

 سی ان بی سی هم در گزارشی در مورد دلیل افت بازارهای مالی در دنیا این طور نوشت: «ثبات اقتصادی و قابل پیش بینی بودن وضعیت یک عامل بسیار مهم برای  حفظ  ارزش سهام است ولی ما در شرایط فعلی با چالشهای زیادی روبرو هستیم و اولین و مهمترین مساله غیر قابل پیش بینی بودن شرایط است. بازار مالی خود را برای بدترین سناریوها آماده می کند ولی امیدوار است که این سناریو محقق نشود.»

این رسانه در ادامه نوشت: «در درجه اول انتشار ویروس باعث شده است که تولید و تجارت آسیب ببیند. از طرف دیگر در شرایط فعلی سیاستی مناسب برای حمایت از اقتصاد وجود ندارد و به نظر نمی رسد سیاستهای وضع شده توسط بانکهای مرکزی کشورهای مختلف بتواند از عمق بحران بکاهد. در درجه بعدی اعتماد مصرف کنندگان است که به اقتصاد و توانمندی آن در اصلاح مشکل از بین رفته است. در نهایت ناتوانی اوپک و روسیه برای رسیدن به یک توافق نهایی در زمینه کاهش تولید و تصمیم گیری عربستان برای آغاز جنگ قیمتی در بازار نفت هم باعث شد تا اعتماد به بازار و کارتل های بزرگ و اثر گذار در بازار  نیز از بین برود.»

فایننشال تایمز هم با توصیف وضعیت کنونی بازار سهام و مقایسه آن با دوره های قبل نوشت: «در طول تاریخ تقریبا ۱۰ بار ارزش سهام داو جونز در امریکا در یک روز بالغ بر ۷ درصد کاهش یافته است و تنها یک بار بود که نرخ کاهش روزانه شاخص بالغ بر ۱۰ درصد بود. در نتیجه شیوع ویروس کرونا و ناتوانی دنیا در ارایه پاسخ مناسب به این بحران ارزش سهام داو جونز در امریکا کاهش یافت و انتظار می رود با وجود تجربه افزایش های موقتی برایند ارزش آن ظرف چند ماه آینده کاهشی باشد. این وضعیت برای بورسهای اروپایی هم وجود دارد به خصوص که ایتالیا با افزایش شمار مبتلایان مواجه است و کشورهای فرانسه و آلمان هم هر روز تعداد بیشتری از افراد بیمار را شناسایی می کنند. »

کد خبر: ۹٬۲۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha