۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۷
گرمای ۴۰ درجه و قطعی آب در اصفهان؛ مسئولان: برداشتهای بی رویه بالادستی مقصر اصلی است
بازار گزارش می‌دهد؛

گرمای ۴۰ درجه و قطعی آب در اصفهان؛ مسئولان: برداشتهای بی رویه بالادستی مقصر اصلی است

اصفهان- شهروندان اصفهانی خرداد ماه داغ ۴۰ درجه‌ای را با قطعی‌ مکرر و گاه ۲۴ ساعته آب سر می‌کنند و مسئولان بدون چاره اندیشی برای رفع مشکل، علت اصلی را برداشتهای بی رویه بالادست عنوان کرده اند.

ندا سپاهی؛ بازار: افت فشار و قطعی‌ آب از هشتم خرداد ماه تاکنون سبب نارضایتی شهروندان اصفهانی شده است. فشار آب در واحدهای طبقه همکف و اول کاهش یافته و از طبقات دوم به بالا آب ساعت‌ها و گاهی کل روز قطع است.

در چند روز گذشته با رو به گرمی نهادن هوا، فشار کم و قطعی آب سبب شده که شهروندان اصفهانی قادر به استفاده از کولرهای آبی خود، استحمام و حتی آب مورد نیاز برای پخت و پز نباشند.

گرمای ۴۰ درجه تابستان و قطعی آب!
مصطفی سجادی ساکن خیابان برازنده اصفهان با گلایه مندی از نبود آب در این روزهای گرم به خبرنگار بازار می‌گوید: تاب تحمل تابستان داغ اصفهان با گرمای بیش از ۴۰ درجه بدون آب امکان پذیر نیست و از مسئولان می‌خواهیم هر چه سریعتر فکری به حال مردم بکنند. یک هفته است که آب در لوله‌ها جاری نشده و آبی برای استحمام، پخت و پز و حتی شرب نداریم.

یکی از اهالی خیابان گلستان واقع در شمال شهر که در طبقه چهارم یک مجتمع سکونت دارد، نیز به بازازر می‌گوید: این روزها از حدود ساعت هشت صبح تا ۱۲ شب آب نداریم و در این مدت نه می‌توانیم شست و شو انجام دهیم و نه در این هوای گرم کولر روشن کنیم.

در حالی که به دلیل شیوع کرونا مردم به آب برای مصارف بهداشتی نیاز دارند اما گاهی تا ۱۶ ساعت در شبانه‌روز آب در واحدهای بالا قطع است و حتی به شست و شوی ظروف کثیف هم نمی‌رسیم

پریا میرزایی اضافه می‌کند: در حالی که به دلیل شیوع کرونا مردم به آب برای مصارف بهداشتی نیاز دارند اما گاهی تا ۱۶ ساعت در شبانه‌روز آب در واحدهای بالا قطع است و حتی به شست و شوی ظروف کثیف هم نمی‌رسیم.

گرمای ۴۰ درجه و قطعی آب در اصفهان؛ مسئولان: برداشتهای بی رویه بالادستی مقصر اصلی است

شهروندان ساکن مناطق جنوب و غرب شهر اصفهان نیز ضمن اعتراض به ارسال پیام‌هایی مبنی بر قطع آب طولانی مدت، اظهار داشتند: مسئولان آب و فاضلاب در مصاحبه‌ها اعلام می‌کنند در روزهای گرم جیره‌بندی آب نخواهیم داشت در حالی که نیاز است به مردم برنامه زمانبندی ارائه کرده و یا کمی منظم‌تر عمل کنند که آب یک منطقه برای مدت طولانی قطع نباشد.

مرتضی باقرزاده شهروند ساکن خیابان خرم می‌گوید: قطعی‌های مکرر و همزمان آب و برق در این روزهای گرم کلافه کننده است و معلوم نیست چرا مسئولان برای بی آبی این روزها چاره اندیشی نمی‌کنند. این در حالی است که شنیده‌ها از بهره‌برداری خط انتقال آب از تصفیه خانه آب بابا شیخعلی به شهرهای جنوبی استان حکایت دارد.

اصفهان تشنه است
وی می افزاید: مسئولان ملی و استانی باید کم آبی اصفهان را در اولویت فعالیت‌های خود قرار دهند و به سرعت فکر چاره باشند، ما آب می‌خواهیم، اصفهان تشنه است.

متولی تامین آب استان، شرکت آب منطقه‌ای است که باید آب مورد نیاز را در ورودی سد چم آسمان تحویل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان دهد  و شرکت‌های مدیریت یکپارچه رودخانه زاینده‌رود و آب منطقه‌ای باید تدابیری برای جلوگیری از برداشت‌های بی رویه در بالادست رودخانه اتخاذ کنند

اما ناصر اکبری معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در مصاحبه با رسانه‌ها علت افت شدید فشار آب را گرمای زودرس و افزایش ناگهانی دما اعلام کرد که سبب شده تعداد زیادی کولرهای آبی زودتر از موعد مقرر روشن شده و افزایش مصرف آب را در پی داشته باشد.

برداشتهای بی رویه بالادست عامل اصلی قطعی آب در اصفهان
او در عین حال کاهش حجم ورودی به تصفیه خانه آب اصفهان را علت دیگر افت شدید فشار آب دانست و افزود: متولی تامین آب استان، شرکت آب منطقه‌ای است که باید آب مورد نیاز را در ورودی سد چم آسمان تحویل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان دهد. متاسفانه در روزهای اخیر به دلیل برداشت‌های بی رویه در حد فاصل سد زاینده رود تا سد چم آسمان، میزان آب تحویلی بسیار کاهش یافته است و شرکت‌های مدیریت یکپارچه رودخانه زاینده‌رود و آب منطقه‌ای باید تدابیری برای جلوگیری از برداشت‌های بی رویه در بالادست رودخانه اتخاذ کنند.

گرمای ۴۰ درجه و قطعی آب در اصفهان؛ مسئولان: برداشتهای بی رویه بالادستی مقصر اصلی است

توزیع عادلانه آب میان مشترکان!
اما هاشم امینی مدیرعامل آب و فاضلاب استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به افت فشار آب روزهای اخیر در مناطق مختلف اصفهان از اجرای طرحی برای توزیع عادلانه آب میان مشترکان خبر می‌دهد و می‌گوید: با ایجاد زیرساخت‌های لازم برای هوشمندسازی شبکه توزیع آب استان در فصل تابستان امسال، آب شرب میان مشترکان در همه مناطق عادلانه توزیع خواهد شد.

او به راه‌اندازی ۸۵ ایستگاه پایش فشار در کلان شهر اصفهان اشاره می‌کند و می‌افزاید: سامانه پایش فشار در شبکه توزیع آب برای تمامی شهرهای استان در دستور کار قرار گرفت به طوری‌که در فاز نخست اجرای این عملیات ۸۵ ایستگاه در کلان شهر اصفهان راه اندازی شد.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان اصفهان اضافه می‌کند: زیرساخت تله متری خطوط انتقال آب در بسیاری از مناطق و شهرهای استان با هدف افزایش امکان مانور تأسیسات تأمین آب اجرا شده است و اطلاعات مورد نیاز برای استقرار شبکه هوشمند توزیع آب در کلان‌شهر اصفهان از لحاظ اصلاحات ابزاری، تأسیسات هیدرولیکی، تهیه و نصب ادوات لازم برای هوشمند سازی شبکه همچنان ادامه دارد.

امینی با اشاره به اینکه تصفیه خانه آب اصفهان در روستای باباشیخعلی ظرفیت تصفیه ۱۱.۵ مترمکعب آب در ثانیه را دارد ولی در روزهای اخیر، آب ورودی به این تصفیه خانه و در نتیجه میزان آب تصفیه شده کاهش داشته است، ابراز می‌کند: هم اکنون آب شرب مورد نیاز جمعیت ساکن در ۵۷ شهر و ۳۸۰ روستا از سامانه اول یا طرح آبرسانی اصفهان بزرگ تأمین می شود و در حال حاضر در هر ثانیه با کمبود سه مترمکعب آب مواجه هستیم که پیش‌بینی می‌شود با گرمتر شدن هوا و افزایش مصرف این کمبود به ۴.۳ مترمکعب در ثانیه برسد.

گرمای ۴۰ درجه و قطعی آب در اصفهان؛ مسئولان: برداشتهای بی رویه بالادستی مقصر اصلی است

سیاست شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان به هیچ عنوان جیره‌بندی و قطع آب نیست
او با تاکید بر اینکه سیاست شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان به هیچ عنوان جیره‌بندی و قطع آب نیست، اظهار می‌کند: از شهروندان درخواست می کنیم مانند گذشته با صرفه جویی و مدیریت مصرف آب این شرکت را در تامین آب شرب پایدار برای همه جمعیت تحت پوشش یاری دهند.

مدیرعامل آبفا استان اصفهان، پایش فشار آب، کنترل و رسیدگی به موقع حوادث و تله متری شبکه را کلید کار آبفای استان اصفهان برای گذر از تنش آبی تابستان می‌داند و می‌گوید: تعویض به موقع شیرآلات، تنظیم فشارشکن ها و تعویض کنتورهای خراب در راستای جلوگیری از پرت آب شبکه ادامه خواهد داشت؛ همچنین پایش مشترکان پرمصرف نیز یکی از عوامل مؤثر در توزیع عادلانه آب است و پایش و کنترل آنلاین مصارف آنها از جمله تدابیری است که می تواند در توزیع عادلانه آب در فصل تابستان بسیار مؤثر واقع شود.

با توجه به اینکه به دلیل ناهمواری نقاط مختلف شهر اصفهان قبلا اختلاف فشار آب را شاهد بود تصمیم بر این شد تا با نصب سیستم‌های تله‌متری، آب در همه نقاط ۵۷ شهر و ۳۸۰ روستای تحت پوشش سامانه اول آبرسانی اصفهان بزرگ با فشاری یکسان توزیع شود

همچنین مهرداد خرسندی سرپرست اداره روابط عمومی شرکت آبفا استان اصفهان به خبرنگار بازار می‌گوید: با توجه به اینکه به دلیل ناهمواری نقاط مختلف شهر اصفهان قبلا اختلاف فشار آب را شاهد بود تصمیم بر این شد تا با نصب سیستم‌های تله‌متری، آب در همه نقاط ۵۷ شهر و ۳۸۰ روستای تحت پوشش سامانه اول آبرسانی اصفهان بزرگ با فشاری یکسان توزیع شود. شاید در مناطقی از اصفهان پیشتر فشار آب زیاد بود اما با نصب ایستگاه‌های فشارشکن و والوهای آب الکترونیکی، فشار آب در همه مناطق مدیریت می‌شود تا عدالت در آبرسانی را شاهد باشیم.

او می‌افزاید: سعی ما بر این است که آب بین همه شهرها و روستاهای تحت پوشش سامانه اول آبرسانی اصفهان بزرگ با فشاری یکسان در طبقات اول توزیع شود و آبرسانی پایدار ایجاد کنیم که نیاری به قطع یا جیره بندی آب نیاز نباشد.

سرپرست روابط عمومی شرکت آبفا استان با تاکید بر اهمیت عدالت و پایدار بودن توزیع آب شرب تصریح می‌کند: هم اکنون مدیریت فشار آب را داریم و شاید  کاستی‌هایی دارد که از طریق تماس‌ها مردمی با سامانه ۱۲۲ مشکلات را بررسی و رفع می‌کنیم و امیدواریم با رفع کاستی‌ها عدالت در توزیع آب را برای همه هم استانی ها شاهد باشیم.

گرمای ۴۰ درجه و قطعی آب در اصفهان؛ مسئولان: برداشتهای بی رویه بالادستی مقصر اصلی است

سامانه دوم آبرسانی اصفهان، وعده ای که به سرانجام نمی رسد
بنابه وعده‌های مسئولان کشوری و استانی قرار بود بهره‌برداری از سامانه دوم آبرسانی اصفهان در بهار ۱۴۰۰ انجام شود اما یک ماه پیش قاسم تقی زاده خامسی معاون آب و آبفا وزیر نیرو و مدیر عامل شرکت منابع آب ایران در گفت‌وگو خبری شبکه دو سیما از بهره‌برداری از این سامانه تا پایان اردیبهشت ماه خبر داد. در حالی که انتظار می رفت به زودی از سامانه افتتاح شود، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در سفر هفته گذشته خود به اصفهان و بازدید از روند اجرای این پروژه برای تکمیل این طرح ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر تخصیص داد.

طرح سامانه دوم آبرسانی اصفهان با هدف آبرسانی به ۱۴ شهرستان استان اصفهان (۷۳ شهر و ۷۸ دهستان) به طول ۲۷ کیلومتر در حال اجراست، از طریق این سامانه که عملیات اجرایی آن از سال ۸۸ آغاز شد، قرار است آب مورد نیاز اصفهان بطور مستقیم از دریاچه سد زاینده‌رود در چادگان و از خروجی تونل در نزدیکی شهر تیران، منتقل و تامین شود.

گرمای بی سابقه هوا در اصفهان
در حالی که استان اصفهان و همچنین سرشاخه‌های زاینده رود از ابتدای سال آبی (مهر ۱۳۹۹) تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۰ درصد کاهش بارندگی داشته، خردادماه امسال با افزایش دو تا ۴ درجه‌ای دما فراتر از نرمال و گرمای بی سابقه‌ای را در فصل بهار تجربه می‌کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه میانگین بارش‌های سال زراعی از ابتدا (مهرماه) تاکنون ۱۰۶ میلی‌متر بوده است به خبرنگار بازار می‌گوید: تازه‌ترین مطالعات در یک دوره ۱۰ ساله نشان می‌دهد که بیش از ۷۵ درصد از مساحت استان اصفهان درگیر خشکسالی و کم آبی است و خشکی رودخانه زاینده رود سبب شده بسیاری از چاه‌های اطراف خشک و کیفیت آب آن‌ها کم شود.

ما در حوزه آب از وزارت نیرو انتظار داریم برای جلوگیری از تشدید شرایط گرد و غبار، فرونشست و مشکلات خشکسالی طرح‌های تامین آب اصفهان را که متوقف است با رفع موانع، اجرایی کند

منصور شیشه فروش می‌افزاید: اثرات کم آبی و فرونشست زمین در اغلب مناطق استان مشاهده می‌شود، دشت اصفهان سالانه بین ۱.۵ تا ۲ متر افت آبخوان و بین ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌متر فرونشست دارد که در دشت پیرامون زاینده‌رود، اصفهان، برخوار، کاشان، دامنه، مهیار، شهرضا رخ داده و نبود بارش و خشکی سبب تقویت و ایجاد کانون‌های جدید گرد و غبار شده است که این‌ها اثرات غیر مستقیم کم آبی و خشکسالی بر استان است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان خاطرنشان می‌کند: سالانه به ۱۷۰ روستا در شرایط عادی آبرسانی سیار می‌شود که در تابستان‌ها به ۳۰۰ روستا نیز می‌رسد.

گرمای ۴۰ درجه و قطعی آب در اصفهان؛ مسئولان: برداشتهای بی رویه بالادستی مقصر اصلی است

تمدن اصفهان در خطر فرونشست؛ وزارت نیرو کجاست؟!
او ادامه می‌دهد: وزارت نیرو پویشی به نام (الف ب ایران (آب، برق ایران) دارد و از این وزارتخانه درخواست می‌کنیم که این پویش را در استان ما نیز عملیاتی کند تا اصفهان تاثیرات این پویش را ببیند.

شیشه فروش با اشاره به اقدامات برای مدیریت بحران کم آبی امسال، ابراز می‌کند: به رغم پیگیری‌ها و اقدامات شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در اجرای طرح‌های مصرف بهینه آب در بخش‌های خانگی، اداری و صنعتی، مدیریت بحران نیز به همه دستگاه‌ها و به ویژه صنایع ابلاغ کرد بازچرخانی آب را در سیستم داشته باشند، استفاده از پساب را در دستور کار قرار دهند و فضای سبز را به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز کنند.

آب شرب در ۱۱۰ شهر استان از فضای سبز تفکیک شده است
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان می‌افزاید: آب شرب در ۱۱۰ شهر استان از فضای سبز تفکیک شده است؛ همچنین حذف چمن و استفاده از روش‌های بهینه آب در همه بخش‌ها به شهرداری‌ها ابلاغ شده و باید آب مورد نیاز فضای سبز را از پساب‌ها تأمین کنند.

او می‌گوید: در جلسات سازگاری با کم آبی استان مقرر شد سازمان‌های جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای برای بخش کشاورزی نیز تدبیر اندیشیده و راهکار مناسب ارائه کنند و در این زمینه نیز تدوین برنامه‌هایی در قالب سازگاری با کم آبی در حال پیگیری است.

شهروندان اصفهانی در شرایط کنونی با گلایه‌مندی از قطعی‌های ادامه دار آب از متولیان امور آب استان انتظار دارند که آب مورد نیازشان را با برنامه‌ریزی درست چون ماه‌ها و سال‌های قبل تامین کنند تا بتوانند این تابستان داغ کرونایی را چون گذشته سپری کنند.

کد خبر: ۹۲٬۲۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha