۱۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
اختصاص ۵۰۰ میلیارد تومان برای محرومیت زدایی در مناطق عشایری
رئیس سازمان امور عشایر ایران خبر داد

اختصاص ۵۰۰ میلیارد تومان برای محرومیت زدایی در مناطق عشایری

علایی مقدم، رئیس سازمان امور عشایر ایران گفت: برای تجهیز مدارس عشایری ۵۰۰ میلیارد تومان و برای محرومیت زدایی در مناطق عشایری نیز ۵۰۰ میلیارد تومان اختصاص یافته است.

به گزارش بازار به نقل از سازمان امور عشایر ایران، شاهپور علائی مقدم در مراسم قرق‌شکنی مراتع در منطقه شیخ موسی بندپی شمالی بابل با بیان این مطلب افزود: ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار بلاعوض نیز برای توزیع ۲۰ هزار پنل خورشیدی در بین عشایر اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه رویکردی که دولت و حاکمیت در هفت سال گذشته نسبت به عشایر داشته اند بی نظیر است، اظهار داشت: عشایر در ۵۹ درصد سرزمین جغرافیایی کشور و بیش از ۱۵ هزار سامانه حضور دارند و مقاوم‌ترین افراد در اقتصاد هستند و با جمعیت کم، اثرگذاری زیادی در امنیت غذایی و امنیت مرزها دارند.

علائی مقدم بیان داشت: عشایر میراث داران فرهنگ کهن ایرانی و اسلامی هستند و میثاق‌نامه آنان غیرت و تعصب و دفاع از وجب وجب خاک ایران است.

رئیس سازمان امور عشایر ایران بیان داشت: یکی از شاخص‌های سنجش هر کشوری تولید پروتئین و گوشت است و ۲۰۰ هزار تن از ۸۸۰ هزارتن گوشت مورد نیاز کشور را عشایر تولید می‌کنند و امروز معنای جمله حضرت امام (ره) که فرمودند عشایر ذخائر انقلاب هستند را می‌فهمیم و می‌بینیم که با وجود تحریم‌ها مشکلی در تولیدات عشایر ایجاد نشده است.

وی اظهار داشت: هرچادر عشایری به مثابه یک کارگاه تولیدی و پاسگاه انتظامی است و رئیس این چادرها زنان عشایری هستند و جایی که نه درمانگاه نه علم و نه سونوگرافی است عشایر با دانش بومی و مقررات عرفی از خود مراقبت می‌کنند.

امروز عشایر در شرایط بدر و خیبر هستند
رئیس سازمان امور عشایر ایران گفت: امروز عشایر در شرایط بدر و خیبر هستند و تحولی که در اعتبارات عشایر ایجاد شده بی‌نظیر است و در قانون بودجه هرجا نام روستا آمده نام عشایر نیز آورده شده است.

دبیر اجرایی فراکسیون عشایری مجلس با اشاره به اینکه اگر برای عشایر ظرفیت قانونی ایجاد نکنیم نمی‌توانیم بودجه و اعتبار برای آنان تامین کنیم، افزود: فراکسیون عشایری نماد عشایر در مجلس است و رئیس فراکسیون برای دومین سال به عنوان عضو هیئت رئیسه مجلس انتخاب شدند که حمایت‌های خوبی از عشایر می‌کنند.

قرق‌شکنی مراتع و آغاز کوچ عشایر بابل
آیین قرق‌شکنی مراتع ییلاقی و آغاز کوچ عشایر شهرستان بابل روز پنجشنبه ۱۳ خرداد برگزار شد. این آیین با حضور نماینده مردم بابل، عضو هیئت رئیسه مجلس و رئیس فراکسیون عشایری، رئیس سازمان امور عشایر ایران، مدیرکل ساماندهی و هماهنگی امور عشایر، عبدالحسین مختاباد خواننده پرآوازه موسیقی سنتی ایران و همچنین معاون استاندار مازندران، رئیس جهادکشاورزی استان، فرماندار بابل و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی و عشایر در منطقه "شیخ موسی بندپی شرقی" برگزار شد.

هر ساله مراتع ییلاقی این منطقه در فصل بهار پس از رشد کافی گیاهان در دهه اول خرداد ماه بر روی دامداران گشوده می‌شود. زمان آغاز چرای دام در این مراتع بر اساس پروانه چرای دامداران، رویش گیاهی، تغییرات جوی و آمادگی مراتع برای چرای دام بنا به تشخیص منابع طبیعی تعیین می‌شود.

کد خبر: ۹۲٬۲۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha