۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۴
وام ۹۰۰ میلیون تومانی که مشمول جریمه ۱۸ میلیاردی شد| ضرورت حمایت از تولید کننده
بازار از همدان گزارش می دهد؛

وام ۹۰۰ میلیون تومانی که مشمول جریمه ۱۸ میلیاردی شد| ضرورت حمایت از تولید کننده

همدان - در حالی در سال «تولید، پشتیبانی‌ ها، مانع زدایی ‌ها» یک وام ۹۰۰ میلیونی در همدان مشمول جریمه ۱۸ میلیارد تومانی شده که اگر این چنین اتفاقاتی نادیده گرفته شود به زمین خوردن تولید منتهی می شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: اواخر سال گذشته بود که معاون هماهنگی اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور اعلام کرد باید نقش هریک از دستگاه‌های خدمات‌رسان و شبکه بانکی در تعطیلی کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی مشخص شود تا بتوان برای بهبود شرایط چاره‌ای اساسی اندیشید.

بابک دین پرست بابیان اینکه وقتی از هر یک دستگاه‌های خدمات رسان نظیر آب، برق، گاز، اداره مالیات و سایر دستگاه‌ها از علت برخورد با یک واحد تولیدی سوال می‌شود، آن‌ها دستورالعمل‌های قانونی را علت این برخورد می‌دانند در صورتی که تا کنون این نوع برخوردها و اثرگذاری آن در تعطیلی واحدهای تولیدی مشخص نشده است، عنوان کرد: حتی بانک هم نباید در صورت تملک یک واحد تولیدی به دلیل بدهی، آن را تعطیل و کارگران آن را بیکار کند.

در جریان این تعطیلی ها و بدهی های بانکی، چه کسی تصمیم گیر و نقش اصلی را دارد؟

اما به راستی در جریان این تعطیلی ها و بدهی های بانکی، چه کسی تصمیم گیر و نقش اصلی را دارد؟ آیا در ابتدای امر بایستی مسیر برای ورود سرمایه گذاران دارای پشتوانه مالی مهیّا شود؟ آیا ورود افراد کار نابلد به عرصه های تولید و زمینه های اقتصادی موجب این مشکلات شده است یا مسائل قانون گذاری و بانکی در این زمینه اثرگذار است؟ و یا خلاها به حمایت ها از تولیدکنندگان برمی گردد؟

وام ۹۰۰ میلیون تومانی که مشمول جریمه ۱۸ میلیاردی شد/ ضرورت حمایت از تولید کننده

چندی پیش بود که رئیس قوه قضاییه در دیدار با فعالان اقتصادی استان همدان با بیان اینکه انتخاب شعار امسال نیاز جدی کشور است، افزود: همه کسانی که مسئولیت دارند باید برای رفع موانع تولید کمک و پشتیبانی کنند.

حجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی اضافه کرد: انعکاس تعطیلی واحد تولیدی به مرکز کافی نیست بلکه متولیان امر برای رفع مشکل واحدهای تولیدی باید کمر همت ببندند.

وی با تاکید بر اینکه قوانین دست و پا گیر را باید حذف کرد تا تولید کننده و صادر کننده احساس خستگی نکنند گفت: تسهیل امور در فضای کسب و کار مهم است.

عدم برنامه ریزی موجب می‌شود تا یک سال محصول کشاورز به علت فراوانی از بین برود و یک سال به خاطر کمبود، بازار سیاه و دلالی ایجاد شود

حجت الاسلام رئیسی با بیان اینکه حلقه تولید، توزیع و مصرف باید تعریف شده باشد تا برای هیچ یک خسارتی وارد نشود، اضافه کرد: عدم برنامه ریزی موجب می‌شود تا یک سال محصول کشاورز به علت فراوانی از بین برود و یک سال به خاطر کمبود، بازار سیاه و دلالی ایجاد شود.

وی با تاکید بر اینکه میزان بیکاری در استان ها را باید کاهش داد افزود: این امر با اتکا به توانایی و ظرفیت استان ها محقق می‌شود و هیچ مشکل نیست که به دست مسئولان و جوانان رفع نشود.

حال در این زمینه برآن شدیم تا گفتگویی با حجت الاسلام احمدحسین فلاحی؛ نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی ترتیب دهیم و وضعیت حمایت ها از تولید را در همدان جویا شویم که در ادامه متن این صحبت ها را می خوانید:

تعطیلی واحدهای تولیدی به تولید کشور ضربه های مهلکی وارد آورده است
حجت الاسلام احمدحسین فلاحی در گفتگو با خبرنگار بازار با ابراز اینکه متاسفانه در سراسر کشور با این مشکل و پدیده مواجه هستیم که بانک علاوه بر مالکیت واحد تولیدی، شرکت را کلاً به تعطیلی کشانده است، گفت: این تعطیلی واحدهای تولیدی، به تولید کشور ضربه های مهلکی وارد آورده و آسیب و خسارت های جبران ناپذیری در پی داشته و همچنین حق بیت المال نیز در همین رابطه تضعیف و معطل مانده که این اقدامات باید مورد پیگرد قضایی قرار گیرد.  

وام ۹۰۰ میلیون تومانی که مشمول جریمه ۱۸ میلیاردی شد/ ضرورت حمایت از تولید کننده

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی در این راستا تشریح کرد:  برای حل مشکل تعطیلی واحدهای تولیدی باید در ابتدا بحث مالکیت بانک برداشته شود و در همین راستا باید ساز وکاری تعریف شود که بانک ها و واحدهای تولیدی را تعطیل نکنند و فرصتی در اختیار تولید کننده قرار بدهند که بتواند بدهی بانکی را تسویه کند.

جریمه های بانکی گاه ۱۸ تا ۲۰ برابر تسهیلات دریافتی است

وی ادامه داد: مسئله دیگری که همگان از دست آن می نالند و درگیر آن هستند و باعث مشکلات عدیده شده، جریمه های بانکی است که گاهی ۱۸ تا ۲۰ برابر تسهیلاتی است که به تولید کننده واگذار شده است.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در همین رابطه، هفته گذشته با یک مورد از جریمه های سرسام آور و نجومی بانکی مواجه بودیم که واحد تولیدی که ۹۰۰میلیون تومان تسهیلات بانکی گرفته بود و در ازای این وام، مشمول جریمه  ۱۸ میلیارد تومانی شده بود و چک تولید کننده  را به اجرا گذاشته بودند.

واقعاً مگر می شود با یک وام ۹۰۰ میلیون تومانی یک واحد تولیدی به خاک سیاه  بنشیند!

وی ضمن ابراز گلایه مندی گفت: واقعاً این عمل با کدام منطق و قانون و کدام وجدان می‌تواند سازگار باشد که در ازای ۹۰۰ میلیون تومان وام بانکی، واحد تولیدی مشمول ۱۸ میلیارد تومان جریمه شود! واقعاً مگر می شود با یک وام ۹۰۰ میلیون تومانی یک واحد تولیدی به خاک سیاه بنشیند!

وام ۹۰۰ میلیون تومانی که مشمول جریمه ۱۸ میلیاردی شد/ ضرورت حمایت از تولید کننده

حجت الاسلام فلاحی در عنوان کرد: یکی از همین تولیدکنندگانی که مشمول جریمه بانکی شده بود می گفت که اگر خودکشی منع نشده بود، بنده به عنوان تولیدکننده و صاحب سرمایه باید الان خودکشی می کردم!

اموری به دلایلی از جمله تحریم های ظالمانه استکبار جهانی، خود تحریمی ها، قوانین ناکارآمد، سوء مدیریت ها،  مشکلاتی در روند تولید را ایجاد می نماید

بارها دیده شده که در شهرک های صنعتی، زمین از سوی دولت (شرکت شهرک های صنعتی) و منابع و تسهیلات از سوی بانک ها برای احداث و راه‌اندازی واحدهای تولیدی اختصاص یافته و برخی از فعالین اقتصادی به عنوان سرمایه گذاران این عرصه با هزینه های شخصی اولیه و استفاده از وام ها و تسهیلات قدم در مسیر تولید می گذارند، اما مسائل مختلفی به دلایلی از جمله تحریم های ظالمانه استکبار جهانی، خود تحریمی ها، قوانین ناکارآمد، سوء مدیریت ها، مشکلاتی در روند تولید را ایجاد می کند و در این زمینه شاهد معوق شدن بازپرداخت تسهیلات می شویم.

بایستی در سالی که آمیخته به نام «تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها» است، برنامه ریزی ها به نحوی باشد که در نشست های تخصصی، جلسات مربوط به ستاد رفع موانع تولید و مواردی از دست، پای صحبت های سرمایه گذاران و به قولی تولیدکنندگان بنشینیم، آن ها را حمایت و مانع ها را از سر راه آن ها برداریم و نگذاریم موانع منجر به تعطیلی واحد و بیکار شدن کارگران شود.

پر واضح است که این روند، محقق نمی شود مگر آن که تمامی مسئولین مربوطه به جای آنکه مادام مسائل و مشکلات را به مسئول دیگری بچسبانند و دیگری را مقصر اعلام کنند، آستین های همت را بالا بزنند و همانگونه که فرش های قرمز را برای سرمایه گذاران دارای اهلیت پهن می کنند، در مراحل بعدی و در مسیر تولید نیز از وی حمایت کنند؛ چراکه حمایت از تولید و روغن کاری چرخ های اقتصاد با خود، کاهش وابستگی ها، مهاجرت معکوس، ممانعت از خام فروشی، اشتغال زایی، درآمدزایی، صادرات، توسعه، پیشرفت و در یک جمله «پویایی اجتماعی و اقتصادی و امید آفرینی واقعی» را در پی خواهد داشت.

کد خبر: ۹۲٬۱۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha