۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۱
توسعه گردشگری مبتنی بر ظرفیت‌ها؛ بومگردی به تنهایی کافی نیست
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

توسعه گردشگری مبتنی بر ظرفیت‌ها؛ بومگردی به تنهایی کافی نیست

سمنان- رحیمیان، کارشناس حوزه گردشگری، گفت: توسعه گردشگری در سطح استان سمنان می‌بایست مبتنی بر ظرفیت‌ها و برنامه ریزی در کنار شناسایی توانمندی‌ها باشد نه اینکه هر روز به تعداد بومگردی‌ها افزوده شود.

علیرضا رحیمیان در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه رویه امروز دولت در زمینه توسعه گردشگری استان سمنان غلط بوده و در بازه زمانی ۱۰ ساله جواب نخواهد داد، تاکید کرد: امروز تمام موضوع دولت (به معنای میراث فرهنگی و استانداری و فرمانداری‌ها و....) اعطای مجوزهای بی رویه و بدون کارشناسی به بوم گردی ها است در حالی که این موضوع نمی‌تواند گردشگری را توسعه دهد.

وی با بیان اینکه اعطای بی رویه مجوز بوم گردی ها نه تنها متناسب با گردشگر نیست بلکه زیست بوم روستا و طبیعت حواشی آن را نیز دچار تخریب می‌کند، ابراز داشت: مشکل اینجا است که همیشه توسعه چه در صنعت، گردشگری، خدمات و.. در دید مسئولان استان سمنان کمی است و به کیفیت نگاهی نمی‌شود.

این کارشناس گردشگری با بیان اینکه توسعه گردشگری می‌بایست بر حسب آمایش سرزمینی، ظرفیت شناسی، مزیت سنجی و … باشد تا جواب بدهد، تاکید کرد: بومگردی‌ها همان وام‌هایی است که در ابتدای دهه ۹۰ به جوانان می‌دادند تا مشاغل روستایی و خانگی و… ایجاد کنند که از بس بی رویه و بدون مزیت شناسی بود، نه تنها جوانان را شاغل نکرد بلکه بیکاران را به بیکار بدهکار تبدیل ساخت.

رحیمیان با بیان اینکه میراث فرهنگی ابتدا باید فرهنگ گردشگری، توسعه زیرساخت‌ها، برند سازی استان سمنان به مثابه مقصد گردشگری، تعیین مسیرهای گردشگری ارزان قیمت اما پرفایده شهری و روستایی و … را ایجاد و ترویج دهد و سپس به فکر اعطای کیلویی و فله‌ای مجوز بوم گردی باشد.

وی با بیان اینکه بوم گردی‌های فله‌ای در واقع توسعه گردشگری و اشتغال پایدار نیستند زیرا ما آمایش درستی از مزیت‌های گردشگری مان نکرده‌ایم، گفت: عدم برند سازی و شناسایی مزیت‌های اقتصادی سبب شده یک روستا با ۴۰ خانوار جمعیت در بی ارجمند هفت بوم گردی داشته باشد که ظرفیت اسکان ۲۵۰ نفر را دارند اما روستایی در همین محدوده علی رقم تمام زیبایی‌ها حتی یک بوم گردی هم ندارد این نشان می‌دهد برنامه‌ای برای این منظور نیست.

این فعال گردشگری با بیان اینکه نگاه دولت ابتدا باید معرفی و برند سازی شهرستان‌های استان سمنان باشد تا مردم رغبت به سفر کنند، تاکید کرد: ما هنوز آماری از ظرفیت‌های گردشگری مان نداریم که بر روی آن کار کنیم حال آنکه با سرعت روستاییان را با بوم گردی به روستایی بیکار و بدهکار بدل می‌سازیم.

رحیمیان بیان کرد: گردشگری یک نردبان است که پله اول زیرساخت‌ها، پله دوم شناسایی، برنامه‌ریزی و طرح موضوع و برند سازی، پله سوم جذب سرمایه گذاری و … را باید داشته باشد که پله دهم ان توسعه بوم گردی ها است حال آنکه ما پاهایمان را از پله نخست بلند کرده و روی پله دهم قرار داده‌ایم با این شرایط به نظر نمی‌رسد بوم گردی‌ها توسعه اشتغالی برای استان داشته باشند.

کد خبر: ۹۲٬۱۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha