۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰
سرمایه گذاری در حوزه آموزش ضرورت گذار از بحران های دوره کرونا است
نیازهای دوره پسا کرونا؛

سرمایه گذاری در حوزه آموزش ضرورت گذار از بحران های دوره کرونا است

با افزایش شمار افراد واکسینه شده در دنیا، جهان به تدریج به سمت گذر از بحران حرکت می کند. در گذر به سمت پسا کرونا سرمایه گذاری در زمینه آموزش امری ضروری است.

بازار؛ گروه بین الملل: آموزش در جهان تحت تاثیر همه گیری کرونا تغییر زیادی کرد. در اغلب کشورها آموزش به صورت انلاین انجام شد که بدون شک کیفیت آن در مقایسه با اموزش حضوری پایین تر بود.

از طرف دیگر بسیاری از کودکان در کشورهای فقیر که به اینترنت یا تجهیزات مورد نیاز برای استفاده از خدمات اموزش آنلاین برخوردار نبوده اند، نتوانستند در این دوره آموزش های لازم را دریافت کنند.

مطالعات نشان داده است اموزش از جمله بخش هایی بود که در این دوره بیشترین آسیب را دید و احتمال می رود تاثیر این ضعف اموزشی در نسلی که اینده دنیا را می سازند، تا سالها بر اقتصاد باقی بماند.

در این زمان بحث سرمایه گذاری شرکتها درانجام مسئولیتهای اجتماعی در حوزه آموزش بیش از پیش مطرح می شود. اکونومیست در این مورد نوشت: «شرکتها می توانند بخشی از بودجه مربوط به انجام مسولیتهای اجتماعی خود را به بخش آموزش و ارایه زیر ساختهای اموزشی اختصاص دهند و نه تنها برای کودکان و دانش اموزان بلکه برای مهارت اموزی نیروی کار که در جریان همه گیری کرونا بیکار شده اند و فرصتهای شغلی انها در وضعیت کنونی از بین رفته است، اختصاص دهند.»

شرکتهای هندی روی بخش اموزش سرمایه گذاری می کنند
موج تازه همه گیری کرونا در هند بسیاری از شرکتهای بزرگ را با چالش روبرو کرده است و سبب شد تا اغلب شرکتها بودجه های مرتبط با انجام مسولیتهای اجتماعی را به  بخش مبارزه با کرونا یا تامین واکسن و تجهیزات پزشکی اختصاص دهند و سهم سرمایه گذاری در دیگر حوزه ها کاهش پیدا کند. 

نشریه فوربس ایندیا در گزارش اخیر خود به این تغییر اشاره کرد و نوشت: «با وجود اینکه مبارزه با کرونا در شرایط فعلی یک ضرورت است ولی باید به پسا کرونا هم نیم نگاهی داشت. در سال جاری سهم بودجه اختصاص پیدا کرده به بخش آموزش در مناطق فقیر و دور افتاده هند که به عنوان مسولیت اجتماعی شرکتها انجام می شد نسبت به سال ۲۰۱۹ میلادی ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده است و این خطری بزرگ برای آینده هند است. از طرف دیگر بودجه مسئولیتهای اجتماعی  برای مهارت آموزی نیروی کار هم در سال ۲۰۲۱ با کاهش ۱۰ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۰ و در سال گذشته با افت ۱۳ درصدی نسبت به سال قبل از آن همراه بود. همین آمارها نشان می دهد  همه گیری کرونا باعث شده است تا سرمایه گذاری در حوزه آموزش و مهارت اموزی در این سالها کاهش پیدا کند در حالیکه این حوزه برای تجربه رشد اقتصادی پایدار و مناسب در سالهای آتی از اهمیت بالایی برخوردار است.

آموزش در کشوری که سهم زیادی از جامعه آن در بخش های فقیر و دور افتاده زندگی می کنند نقشی کلیدی دارد و شرکتهای بزرگ هندی برای اینکه سهمی در ارتقای فرهنگی و اموزشی کشورشان داشته باشند در این زمینه سرمایه گذاری کلانی انجام داده است، دولت هم رسما اعلام کرده است بخش اموزش یکی از مهمترین حوزه ها برای جذب بودجه های مرتبط با مسولیتهای اجتماعی در شرکتها در هند است.

هند یکی از قانونمند ترین کشورها در عرصه مسولیتهای اجتماعی
هند در سال ۲۰۱۴ قانون اجباری بودن انجام مسولیتهای اجتماعی را تصویب کرد و هر ساله شرکتها گزارشهای رسمی خود را در مورد میزان و نوع سرمایه گذاری در جامعه در اختیار دولت قرار می دهند.

بررسی ها نشان داده است از آن سال کنون سیاستها و استراتژی های شرکتها در حوزه مسولیتهای اجتماعی تغییر کرد و اغلب تغییرات همسو با سیاستهای دولتی بود. در جریان کرونا به خصوص موج تازه همه گیری سهم زیادی از بودجه های مسولیتهای اجتماعی وارد حوزه بهداشت و مبارزه با کرونا شد و اخیرا هم دولت تاکید کرد که شرکتها می توانند در تامین تجهیزات اکسیژن، تجهیزات بیمارستانی و در نهایت ساخت بیمارستان های موقتی سرمایه گذاری کنند.

در این دوره بخش زیادی از شرکتها از بودجه مسئولیتهای اجتماعی خود برای تسریع واکسیناسیون به کارکنان و خانواده های خود استفاده کردند که باعث شد تا میزان سرمایه گذاری در حوزه های دیگر کاهش پیدا کند. مساله مهم دیگر این است که کاهش درآمد شرکتها در جریان همه گیری کرونا زمینه را برای کاهش بودجه های مرتبط با مسئولیتهای اجتماعی در شرکتها فراهم کرده است و نوع هزینه کردن این بودجه را نیز تغییر داد.

در سالهای اخیر بودجه های زیادی از طرف شرکتهای هندی برای انجام مسولیتهای اجتماعی صرف شد و در یک سال گذشته هم بخش زیادی از این بودجه به بخش های مرتبط با کرونا و کنترل این همه گیری اختصاص داشت ولی به نظر می رسد سیاستهای تازه ای در این کشور  برای استفاده از بودجه مسئولیتهای اجتماعی در دستور کار قرار گرفته است.

کد خبر: ۹۲٬۰۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha