۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۴
 ضرورت ایجاد شفافیت و رفع فساد در صندوق های بازنشستگی
کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد

ضرورت ایجاد شفافیت و رفع فساد در صندوق های بازنشستگی

صالحی، کارشناس مسائل اقتصادی، ایجاد شفافیت و رفع فساد در صندوق های بازنشستگی را دو عامل مهم برای کارآمدی و حل مشکلات این صندوق ها دانست.

به گزارش بازار، میعاد صالحی کارشناس مسائل اقتصادی و از مدیران سابق صندوق بازنشستگی، گفت: شفافیت در عملکرد، کارکرد و وضعیت صندوق های بازنشستگی می تواند علاوه بر جلوگیری از فساد و سوءاستفاده افراد فاسد، موجب افزایش چشمگیر درآمد ها و کاهش هزینه ها در این صندوق ها شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۰ صندوق بازنشستگی مهم و عمده در کشور وجود دارد، اظهارداشت: در بسیاری از این صندوق ها بدلیل سوءمدیریت، نبود شفافیت و اعمال سیاست های غلط در سایه نبود نظارت کافی سرمایه های فراوان در مکان ها و شرکت های زیان ده و یا کم سود سرمایه گذاری شده و سرمایه های بازنشستگان درست مدیریت نشده است.

این مدیر سابق صندوق بازنشستگی با اشاره به عضویت و وابستگی میلیون ها بازنشسته و خانواده هایشان به صندوق های بازنشستگی، اظهار داشت: در حال حاضر میلیون ها نفر از ۲۰ صندوق بازنشستگی حقوق دریافت می کنند که از آن جمله ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در صندوق تامین اجتماعی، یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در صندوق بازنشستگی کشوری و حدود یک میلیون نفر در صندوق بازنشستگی لشگری هستند اما متاسفانه به علت ضعف در مدیریت و ناکارآمدی، برای پرداخت حقوق مکفی به بازنشستگان با مشکلات جدی مواجه هستند.

وی با اشاره به هزینه های بالای بازنشستگان برای تامین مخارج زندگی، گفت: هزینه های زندگی در دوران بازنشستگی به علت اضافه شدن هزینه هایی مانند میزبانی از خانواده فرزندان، عروس، داماد و برخی هزینه های درمانی بیشتر می شود ولی حقوق دریافتی آنان جوابگوی هزینه های سنگین و تورم شدید و گرانی ها نیست و بحران صندوق های بازنشستگی موجب شده بازنشستگان متناسب با شان و منزلت خود حقوق دریافت نکنند.

این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: مشکل آنجاست که مدیران صندوق های بازنشستگی از تخصص و توانمندی لازم برخوردار نیستند و به دلیل سوء مدیریت نقدینگی و سرمایه های این صندوق ها در حوزه‌های زیان ده و با سود پایین سرمایه گذاری می شود در حالیکه با مدیریت قوی و سرمایه های فراوانی که در این صندوق ها وجود دارد علاوه بر تامین بازنشستگان می توان اقتصاد کشور را متحول کرد.

وی اظهارداشت: شفافیت و فساد زدائی در صندوق های بازنشستگی زمانی محقق می شود که با انتشار فیش های حقوقی طبق قانون، ایجاد انضباط مالی، اصلاح فرایند انتصاب مدیران از طریق شایسته سالاری و حذف روابط و حاکمیت ضوابط، ریشه ها و زمینه های فساد از بین برود.

میعاد صالحی تاکید کرد: اگر شفافیت در صندوق های بازنشستگی وارد شود فساد از آنجا بیرون می رود و برای تحقق این مهم باید شفافیت، انضباط و سلامت مالی، تخصص، همگرایی و مدیران شجاع جایگزین سوء مدیریت ها شود.

وی با اشاره به سرمایه های عظیم صندوق های بازنشستگی در شرکت های نامدار و مهم کشور گفت: صندوق های بازنشستگی در بیش از ۱۸۰ شرکت بزرگ و نامدار کشور برگ سهام دارند و حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان فروش این شرکت هاست که در صورت مدیریت صحیح میتوان از این توان مالی عظیم در جهت تامین نیاز بازنشستگان متناسب با تورم و در شان آنها گام برداشت.

این مدیر سابق صندوق بازنشستگی به برخی اقدامات صورت گرفته در صندوق های بازنشستگی برای ایجاد شفافیت و رفع فساد اشاره کرد و اظهار داشت: در برخی صندوق های بازنشستگی برخی مدیران از ۳۰ تا ۶۰ میلیون تومان حقوق دریافت می کردند که با انتشار فیش های حقوقی آنها و ایجاد شفافیت ریشه های بسیاری از مشکلات این صندوق ها نمایان شد اما متاسفانه در حال حاضر برای تداوم این شفافیت ها و مبارزه با فساد و باندبازی عزم جدی وجود ندارد و این مهم باید در دستور کار جدید دولت آینده قرار گیرد.

کد خبر: ۹۱٬۷۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha