۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۲
درگیر صادرات ریالی با برخی کشورهای همسایه هستیم
مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه کشاورزی آذربایجان‌شرقی:

درگیر صادرات ریالی با برخی کشورهای همسایه هستیم

تبریز- مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: هم اکنون ما درگیر صادرات ریالی با برخی کشورهای همسایه هستیم.

به گزارش بازار، بشیر جعفری، در جلسه مشترک دفتر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان با روسای کمیسیون‌های کشاورزی و صادرات با اشاره به عدم تسلط سیستماتیک بر بازارهای هدف در کشورهای اوراسیا و سایر همسایگان اظهار داشت: در رفع این مشکل باید هم وزارتخانه‌های دولتی و هم بخش خصوصی وارد عمل شوند.

وی با بیان اینکه هم اکنون ما درگیر صادرات ریالی با برخی کشورهای همسایه هستیم، گفت: هرگز به فکرمان نرسیده است که باید مرکز تجاری خود را در کشورهای هدف از جمله عراق و روسیه تأسیس و نمایندگان خود را در آنجا مستقر کنیم تا با فروش محصولات خود، باعث ورود ارز به کشور شویم.

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان با اشاره به اینکه اتاق بازرگانی هم در این بین باید نقش فعال خود را در بازارشناسی و بازاریابی در راستای فروش محصولات کشاورزی و واردات نهاده‌های دام ایفا کند، گفت: اتاق می‌تواند با ایفای نقش در راستای کشاورزی قراردادی جهت شناخت نیاز بازارهای هدف و هماهنگی تولید با کشاورزان استان در قالب کشاورزی قراردادی اقدام کند تا منافع کشاورز بیش ‌از پیش حفظ شود.

جعفری ادامه داد: بسیار اتفاق افتاده است که صادرکننده بازار پیدا کرده و زیربار تعهد صادرات محصولات کشاورزی قرار گرفته اما وزارت صمت به بهانه تنظیم بازار با صدور بخشنامه‌ای که صادرات محصول را ممنوع کرده نتوانسته است تعهد خود را ایفا کند درحالی‌که محصول موجود در سردخانه چندین برابر نیاز داخلی بوده است لذا اتاق با طرح این موضوع در شورای گفتگو می‌تواند این مانع را حذف کند.

وی با اشاره به عدم پیش‌بینی درست از تولید محصولات کشاورزی و ارائه آمار آن، پیشنهاد کرد: هم اتاق و هم دولت در راستای جایگزین کردن صادرات به جای خرید تضمینی تلاش کنند.

صالح مومنی مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهادکشاورزی استان، در این جلسه برآورد تولید محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی را ارائه و مازاد تولید محصولات مزیت دار استان را تشریح کرد که از آن جمله می توان به مازاد تولید ۱۴۷ هزار تنی محصول گندم، ۶۰۲ هزار تنی سیب و ۱۱۵ هزار تنی سیب زمینی اشاره کرد که در این میان محصول سیب بیشترین مازاد تولید را در استان دارد.

معاون مدیریت توسعه بازرگانی سازمان جهادکشاورزی استان نیز با اشاره به اینکه انتقادات زیادی از طرف تشکل‌های کشاورزی به قیمت تضمینی محصولات کشاورزی وارد است، گفت: اما این نکته را باید در نظر داشت که در خرید تضمینی محصولات کشاورزی، هزینه، سود و تورم در نظر گرفته می‌شود و تعیین قیمت تضمینی باید به نحوی باشد که معیار حفظ رابطه مبادله در داخل و خارج بخش کشاورزی حفظ شود و موجب سوق دادن کشاورزان به تولید محصول خاص و مشکلات تبعی آتی نشود.

بابازاده با اشاره به اینکه در سال گذشته رقم قابل‌توجهی از جانب سازمان توسعه تجارت به عنوان مشوق صادراتی در نظر گرفته شده بود، گفت: اما عدم اطلاع‌رسانی به ‌موقع موجب عدم بهره‌مندی مناسب صادرکنندگان از تسهیلات سرمایه درگردش شد، لذا لازم هست در این ارتباط سازمان صمت، سهم استان از این تسهیلات را مشخص و اطلاع‌رسانی‌های لازم را انجام دهد.

کد خبر: ۹۱٬۵۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha