۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۴
نحوه ریل گذاری اقتصادی مشکل دارد| از ابتدا مخالف ارز ۴۲۰۰ تومانی بودم
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری:

نحوه ریل گذاری اقتصادی مشکل دارد| از ابتدا مخالف ارز ۴۲۰۰ تومانی بودم

همتی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: آمده‌ام فقط یک دوره چهار ساله رئیس جمهور شوم.

به گزارش بازار، عبدالناصر همتی در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: بابت اینکه داوطلبان ذی‌صلاحی نتوانستند به عرصه رقابت وارد شوند متاسفم، ولی تلاش می‌کنم نماینده شایسته ‌ای از طرف آن‌ها باشم. و امیدارم این افراد مرا حمایت کنند تا بتوانم در یک مبارزه تقریبا ناعادلانه ۵ به ۱ بتوانم دولت تشکیل دهم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: نحوه ریل گذاری اقتصادی کشور مشکل دارد.

همتی درباره یارانه ها که سوال مجری برنامه بود مبنی بر اینکه مبلغ یارانه ها از سال ۸۹ تغییری نکرده و همان قیمت ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان است و یارانه تولید نیز پرداخت نشده است، برنامه شما برای یارانه ها چیست؟ پاسخ داد: قبل از اینکه پاسخ این سوال را بدهم باید بگویم برای ما جمهوریت نظام و رای مردم بسیار مهم است و مورد تاکید حضرت امام(ره) بوده است و فکر می کنم و تاسف خودم را بابت اینکه نمایندگان و داوطلبان ذیصلاحی نتوانستند وارد عرصه رقابت شوند. اما من تلاش می کنم نماینده شایسته ای از طرف آنها باشم و امیدوارم این اجازه را به من بدهند و حمایت کنند که ان شاء الله بتوانم در یک مبارزه تقریبا عادلانه پنج به یک بتوانم دولتی تشکیل بدهم که خواست اکثریت مردم باشد و جمهوریت را ان شاء الله بتوانم محقق کنم.

وی ادامه داد: بحث یارانه، بحث بسیار مهمی است و معیشت مردم دچار آسیب شدیدی شده است و تحریم های ظالمانه و فشار حداکثری نیز به این شرایط دامن زده است اما باید بگویم که نحوه ریل گذاری اقتصادی ما مشکل دارد.
 
همتی گفت: تاکنون سیاست مداران ما رئیس جمهور بودند و اقتصاددان ها را هدایت می کردند نتیجه اش این شد که دیدیم اکنون چند دهه است که وضعیت اقتصادی نه تنها بهتر نشده است بلکه روز به روز نیز خراب تر می شود، یکبار امتحان کنیم اقتصاددان ها مسئولیت اجرایی بگیرند و سیاستمداران به حرف ما گوش بدهند تا ما بگوییم که چگونه می شود اقتصاد را اداره کرد و همانند دیگر کشورهای دنیا تورم را کنترل کرد و مثل همه دنیا رشد اقتصادی را رقم زد.

وی افزود: یارانه دادن فقط به خاطر سیاست های غلط ما باعث شده است که مردم زیر خط فقر بروند و معیشت مردم دچا خدشه شود و اکنون ۴۵ هزار تومان عددی نیست اما مشکل اساسی ما این است که یارانه را به صورت عام درنظر می گیریم و عدالتی در پرداخت یارانه نداریم، شما به حواشی شهرهای بزرگ بروید و ببینید که مردم با چه فلاکتی زندگی می کنند بنابراین رئیس جمهور نمی تواند نسبت به اینها بی تفاوت باشد.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: برای پرداخت یارانه حتما برنامه دارم و حتی اعتقاد دارم پرداخت یارانه نقدی باشد اما نمی خواهم کار پوپولیستی کنم و اینکه اکنون می گویند چند صد هزار تومان یارانه می دهم درست نیست و اکنون دوستان آن را مطرح می کنند انتظاراتی در جامعه بوجود می آید در حالی که مقام معظم رهبری فرمودند نباید بدون توجه به امکانات و منابع برنامه بدهیم در حالی که برخی مواقع در پرداخت حقوق جاری مشکل داشتیم؛ بنابراین این یارانه نقدی را از کجا می خواهند بیاورند بدهند؟.

همتی اضافه کرد: اینکه ۱۰۰ تومان یارانه بدهند ۲۰۰ تومان از جیب مردم بردارند؛ من درباره یارانه ها برنامه دارم و به طور جدی روی آن کار کرده ام و ان شاء الله مردم عزیز خواهند دید که ما به صورت جدی روی آن کار کرده ایم.
 
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: من چهار سال می خواهم رئیس جمهور شوم نه دو دوره و علت آن نیز این است، کسانی که رئیس جمهور شدند در دور اول نتوانستند اصلاح اقتصادی انجام دهند چون می خواستند در دوره بعد نیز در انتخابات پیروز شوند.

عبدالناصر همتی در ادامه گفتگوی ویژه خبری افزود: در همان چهار سال اول تمام برنامه های خود را انجام خواهم داد که یارانه یکی از آنهاست که باید اصلاح شود و به صورت جدی نتیجه بگیریم و موثر باشد.

وی درباره اینکه پرداخت یارانه باید دائمی باشد، گفت: ما باید قدرت خرید مردم را اصلاح کنیم یعنی اکنون توان خرید اقلام مورد نیازشان را ندارند ما یارانه می دهیم که این کار را بکنند، اکنون یارانه دو دستی پرداخت می شود اما باید یک اعتباری به مردم عزیز بدهیم که بتوانند کالا بخرند و تقاضا ایجاد شود و تولیدکننده بتواند کالای خود را بفروشند ما اگر بتوانیم این مقطع را طی کنیم از یک چرخه دور باطل خارج می شویم، بنابراین توان مالی شان افزایش پیدا می کند و خرید انجام می دهند و تولید ما راه می افتد و رونق پیدا می کند و رشد اقتصادی باعث اشتغال بیشتر می شود و دوباره درآمدها افزایش پیدا می کند.

همتی در پاسخ به این سوال که شما از یک طرف گفتید که یارانه ۴۵ هزار تومانی ارزش ندارد و از طرف دیگر روی افزایش آن تاکید کردید، رقم یا افزایشی بر روی یارانه نقدی خواهید داشت؟

افزود: حتما این کار را خواهم کرد اما با مطالعه و براساس منابع، اگر ما به طور مثال می خواهیم ۴۵۰ هزار تومان یارانه بدهیم من که مطلع هستم و تا امروز که توسط رئیس جمهور محترم از کار برکنار شدم رئیس بانک مرکزی بودم، من همه اطلاعات را در اختیار دارم اگر دوستان بیایند به آنان توضیح می دهم از کدام منابع می خواهند این مقدار یارانه را پرداخت کنند می خواهند بنزین را ۱۰ هزار تومان کنند این محل منابع را شفاف به مردم بگویند.

وی گفت: آنهایی که می خواهند یارانه را افزایش بدهند شفاف بگویند از کدام منابع می خواهند این مبلغ را افزایش بدهند بنابراین خواهش من این است که با مردم پوپولیستی برخورد نکنیم، ساده انگارانه به مسایل نگاه نکنیم و واقعا ساده انگارانه به مسایل نگاه می کنند و فکر می کنند اداره کشور همانند اداره یک خانه است؛ نه اینگونه نیست و مشکلات عظیم اقتصادی داریم و زیرساخت های ما مشکل جدی پیدا کرده اند منابع درآمدی دولت مشکلات جدی پیدا کرده است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: شما بودجه ۱۴۰۰ را نگاه کنید همین امسال شصت تا هفتاد درصد به بودجه اضافه شد که من خیلی مخالف بودم و در جلسات دولت نیز گفتم که این کار را نکنید از آن طرف مجلس نیز ۳۰ درصد به آن اضافه کرد و اکنون نیز بودجه نسبت به سال گذشته دو برابر شده است منابع آن را از کجا می خواهند بیاورند؟

همتی گفت: پوپولیستی کارکردن مردم را فقیر می کند و این ساده انگارانه است و کشور را باید با عقلانیت اداره کرد.
 
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: از ابتدا مخالف ارز ۴۲۰۰ تومانی بودم، ارز دو نرخی فساد ایجاد می کند.

عبدالناصر همتی در پاسخ به این سؤال که بودجه باید با مالیات اداره شود و طرح مالیاتی سالهاست که می خواهیم اجرا کنیم اما اجرا نشده است، اکنون وضع مالیاتی ما این است که می بینید، آیا شما راهکاری برای نظام مالیاتی دارید؟ افزود: مشکل اساسی ما این است که هر چه مالیات می خواهیم بگیریم فقط به تولید فشار می آوریم یعنی اکنون دریافت مالیات از کارمندان و کسانی که حقوق ثابت می گیرند؛ یا مالیات بر ارزش افزوده است یا مالیات بر واحدهای تولیدی است.

وی گفت: ما از فعالیت های سوداگرایانه و فعالیت های سفته بازانه واقعاً نتوانستیم مالیات بگیریم؛ یعنی نظام جامع مالیاتی ما به مرحله ای نرسیده است که بتوان روی آن حساب کرد.

همتی افزود: باید از کل درآمد اشخاص را بتوانیم مالیات بگیریم؛ بنابراین اکنون در مجلس مالیات بر دارایی مطرح است یعنی اکنون خانه ای خریدی که از پارسال تا کنون دو برابر شده، شما باید دوباره مالیات بدهی یعنی دوباره تورم ایجاد می شود و دولت از این تورمی که ایجاد شده و به مردم تحمیل شده است، مالیات می گیرد؛ یعنی خود دولت تورم ایجاد می کند و از این تورم مالیات می گیرد، اینکه راهش نیست، شما مالیات از تولید را کنار بگذار و بیشترین معافیت ها را به تولید بده که من بیشترین معافیت را به تولید می دهم.

وی گفت: اکنون تولید ما واقعاً گیر و دار همین مسأله و سیستم بانکی ماست و قبول دارم که تولید کننده ها مشکل دارند البته بخش قابل توجهی از آن را حل کرده ایم اما کماکان با بیمه و اداره مالیات مشکل دارند و طبق ارزیابی که انجام شده بود با سه اولویت اصلی مشکل دارند که همین ها هستند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: بودجه باید با مالیات اداره شود اصلاً مشکل اساسی ما در سه دهه گذشته چه بوده که ما سالی۲۰ درصد به طور میانگین تورم داشتیم و سالی ۲۷ درصد به طور میانگین رشد نقدینگی ما بود، چرا این اتفاق افتاده است؟

همتی در پاسخ به سؤال مجری برنامه که درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی پرسید و این که دولت با این کار به دنبال حمایت از کالاهای اساسی بود اما آن کالاهایی که قرار بود هدف گذاری شوند و ارز ۴۲۰۰ تومانی از آنها حمایت کند و ارزان به دست مردم برسند با تورمی بیش از میانگین تورم کشور به دست مردم رسید و تولید کننده ها نیز در بحث مواد اولیه تحت فشار قرار گرفتند؟ گفت: من پیش از این نیز گفته ام، از ابتدا مخالف ارز ۴۲۰۰ تومانی و معتقد بودم ارز دو نرخی فساد ایجاد می کند و در چند مرحله نیز از دوستان دولت و رئیس جمهور خواهش کردم که ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کنند اما مسائل جامعه را نگاه می کردند و موافقت نکردند و ایشان نیز دلایل خاص خود را داشتند و معتقد بودند که ممکن است افزایش قیمت ایجاد شود.

وی افزود : نظام غلط توزیع ما متأسفانه از مسیر گمرک تا به دست مصرف کننده برسد آن قدر شکاف و خلاء داشت و برای یک عده ای رانت ایجاد کرد، متأسفانه از هدف اصلی خود به شدت دور شد. بنابراین مبنای ارز ۴۲۰۰ تومانی از ابتدا اشکال داشت اصلا ارز دو نرخی مبنایش اشکال دارد.

همتی گفت : نمی دانم چرا همه اسرار داریم قیمت تعیین کنیم یعنی دولت نباید زانویش را بگذارد به گلوی مردم و بخش خصوصی و همه کارها را بخواهد خودش انجام دهد.
 
یکی از اولین اقدامات؛ ساماندهی یارانه‌ها خواهد بود
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: یکی از اولین کارهایم؛ بحث ساماندهی یارانه‌ها و رسیدگی به طبقات پایین جامعه است و در کشور هیچ چیز واجب‌تر از این نیست.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آقای عبدالناصر همتی در ادامه سخنانش در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما در خصوص ارز ۴۲۰۰ تومانی و عوارض اختصاص این ارز افزود:

قیمت مرغ ۴۰ هزار تومان است که معادل یک و شش دهم دلار است و اکنون هم در بازار بین المللی همین است، پس چرا ما ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌دهیم و اگر ارز ۲۳ هزار تومانی هم بدهیم همین می‌شود.

وی گفت: در این خصوص ما مماشات کرده ایم و مشکلات فراوانی در توزیع داشتیم و ما می‌توانستیم تفاوت آن را به طبقات پایین‌تر بدهیم که امسال هشت میلیارد دلار برای این موضوع اختصاص یافته بود.

همتی افزود: البته من معتقدم که نباید یارانه‌ها را به همه و به یک سبک داد و اکنون واقعاً چند درصد افراد جامعه یارانه ۴۵ هزار تومانی برایشان اهمیت دارد؟
وی گفت: ما باید یارانه را به دو تا سه دهک پایین جامعه که تحت فشارند، متمرکز کنیم و من معتقدم همه قدرت خریدی که می‌توانیم تزریق کنیم باید به طبقات یک و دو و سه تزریق شود و اگر نتوانیم دچار مشکلات جدی خواهیم شد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری نخستین برنامه اش در صورت پیروزی در انتخابات را بحث ساماندهی یارانه‌ها و رسیدگی به طبقات پایین جامعه ذکر کرد.

همتی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه با توجه به آمار ۹ و شش دهم درصدی بیکاری در کل کشور و آمار ۴۰ درصد بیکاری فارغ التحصیلان چه برنامه‌ای برای اشتغال فارغ التحصیلان دارید؟ گفت: شما زنان را هم به سؤالاتتان اضافه کنید چرا که ۵۰ درصد فارغ التحصیلان خانم‌ها هستند و بگذریم که تقریباً هیچ جایگاهی برای خانم‌ها قائل نیستیم و حتی برخی معتقدند اسم کوچک خانم‌ها را نباید در خانه بگوییم چرا که اشکال دارد.

وی افزود: چرا خانم‌ها نباید مثل آقایان حقوق بگیرند و من دیروز در جایی مصاحبه می‌کردم و از من سؤال کردند چه معنایی دارد که دختر خانمی که لیسانس یا فوق لیسانس گرفته به او پیامک دهیم که چرا در ماشین حجابش را رعایت نکرده است و چرا به خانم‌ها استرس وارد می‌کنیم؛ ما این مسائل را هم داریم و همه حق دارند که در این کشور زندگی کنند و ما نباید تصمیم بگیریم که چگونه به خیابان بیایند و مثلاً چه فیلمی ببینند و صدا و سیمای ما می‌گوید که مثلاً چه فیلمی ببینید و چگونه ببینید.

همتی گفت: حرمت همه را باید حفظ کرد و ابتدا باید حرمت آقا پسرها و دختر خانم‌ها رعایت شود و مهمترین حق دختران و پسران؛ اشتغال است.

وی با طرح این سؤال که این اشتغال چگونه تأمین می‌شود؟ افزود: فرصت‌های شغلی بسیار پایین آمده است و برخی می‌خواهند ازدواج کنند، اما بیکارند و امنیت روانی در جامعه از بین می‌رود و ما در شرایط کنونی باید به این مسائل توجه کنیم.

همتی به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر توجه جدی به واحدهای کوچک و متوسط برای رونق اشتغال اشاره کرد و افزود: عمده اشتغال زایی باید از این طریق باشد و ما اگر بتوانیم سرمایه تأمین مالی این نوع واحدها را در کشور گسترش دهیم؛ گشایشی ایجاد می‌شود و به خصوص این برنامه‌ها باید در استان‌های حاشیه‌ای کشور شامل کردستان، ایلام، سیستان و بلوچستان و خوزستان که عمده بیکاری در آنجاست در محوریت قرار گیرد.

وی گفت: ما باید تسهیلات بانکی به این واحدها بپردازیم تا بتوانند واحدهای کوچک و متوسط را راه بیندازند.

همتی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه برنامه سالانه تان برای اشتغال چیست؟ افزود: در دو تا سه سال گذشته ظرفیت اشتغال را از دست دادیم که بخشی از آن هم اشتغال در بخش خدمات به دلیل بیماری کرونا بوده است.

وی گفت: البته کرونا برای ما نوآوری و روش‌های جدید زندگی ایجاد کرد و عمده تجارت مردم به سمت اینستاگرام رفت.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: باید به فضای مجازی به طور جدی توجه کرد و فیلتر معنا ندارد و من شنیدم می‌خواستند اینستاگرام را هم فیلتر کنند یعنی می‌خواهیم با زندگی مردم بازی کنیم.

همتی گفت: من دو روز است که به خاطر نامزد شدن سراغ توئیتر رفتم و فیلتر شده است و من به عنوان مسئول باید با فیلتر توئیتر مواجه باشم و من نمی‌دانم دوستان به دنبال چه چیزی هستند.

وی افزود: در بخش خدمات و استارت آپ‌ها و روش‌های جدید بازاریابی و روش‌های جدید توزیع باید توجهاتمان را بیشتر کنیم و ما هم اکنون شاهدیم که دختر خانم‌ها در خانه لباس می‌دوزند و تولیداتشان را از طریق اینستاگرام نمایش می‌دهند و می‌فروشند و خیلی سریع هم به دست مردم می‌رسد.

همتی گفت: قطعاً سالی یک میلیون اشتغال را می‌توان از این طریق ایجاد کرد و امیدوارم هر چه سریع بتوانیم اشتغال سه تا پنج میلیون بیکار را که جوان‌ها هستند به نتیجه برسانیم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: از بورس به طور کامل حمایت می کنم و تلاش می کنم که شفاف شود.

عبدالناصر همتی در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چه برنامه ای برای احیای بازار سرمایه دارید؟ افزود: در بازار سرمایه کارهایی شد که نباید می شد و من چندین بار در دولت گفتم که حمایت های بدون منطق برای رشد سریع شاخص ها آثار خوبی ندارد که همین هم شد و پیش بینی ها به تحقق پیوست.

وی گفت: فکر می کنم دخالت های غیرمنطقی در بورس مهمترین علت اشکالات آن بود و مثلاً ما آمدیم و مسائل بورس را به شورای امنیت بردیم؛ این چه معنایی دارد و مثلاً بگوییم که بیاییم فلان کار را کنیم تا بازار بورس را کنترل کنیم.

همتی افزود: در چنین شرایطی معلوم است کسی که در بورس است و این موضوعات را می شنود هر چه سریعتر خارج می شود.

وی گفت: من هیچ اعتقادی به دخالت ندارم و هیچ معنایی ندارد که در بازار بورس دخالت صورت بگیرد و دخالت سیاسی که اصلاً نباید رخ دهد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: این که دامنه را بالا و پایین کنیم؛ مردم گیج می شوند و یک روز می گوییم مثلاً باید ۲۴ ساعت بگذرد که بشود خرید و فروش شود و همین ها موجب بی اعتمادی مردم به بورس می شود.

همتی گفت: به بازار سرمایه اعتقاد جدی دارم و ریسکی بودن بورس از ویژگی های ذاتی بورس است.

وی افزود: البته من الآن بنا ندارم که بگویم چه عواملی باعث سقوط بازار سرمایه شد و اگر جایی لازم شد خواهم گفت.

همتی گفت: ما قطعاً بورس را می توانیم احیا کنیم اما نه در دو تا سه روز و این مثل این است که بگوییم ما غذا را در مایکروفر می گذاریم و سه دقیقه ای حاضر می شود؛ با بازار سرمایه که نمی شود این طور برخورد کرد.

وی با اشاره به این که بازار سرمایه؛ تجلی اقتصاد کشور است، افزود: بخش حقیقی اقتصاد ما اگر خوب کار کند، بازار سرمایه هم بهتر و بازدهی آن بیشتر می شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: دولت من حتماً بازار سرمایه را در دستور کار خواهد داشت و هر کمکی از دستم بر می آید می کنم ولی به هیچ وجه نخواهم گفت که ما کاری می کنیم که بورس بالا برود.

همتی افزود: من حمایت می کنم که بورس شفاف شود و این طور نباشد که یک عده بخرند و بفروشند و بیرون بروند و عده ای که به بورس ناآشنا هستند به خاطر دعوت مسئولان به بورس بروند و بعد با مشکل مواجه شوند.

وی گفت: امیدوارم با روند مثبتی که این چند روز آغاز شده است؛ شاهد اصلاح وضعیت بورس باشیم.

 اجازه شکل گیری فساد را نمی دهم
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره برنامه اش برای مقابله با فساد گفت: از ابتدا اجازه شکل گیری فساد را در کشور نمی دهم.

عبدالناصر همتی در برنامه گفت و گوی ویژه خبری در پاسخ به سوال مجری درباره فساد اقتصادی و برنامه اش برای مبارزه با آن افزود: نمی دانم چرا همواره می خواهیم با فساد مبارزه کنیم اما من معتقدم که نباید بگذاریم فساد از ابتدا شکل بگیرد.

وی افزود: امروز دیدم یکی از نامزدهای محترم ریاست جمهوری گفته است که یازده نفر ۹۰ هزار میلیارد بدهی بانکی دارند و وقتی من بیایم نمی گذارم یازده نفر ۹۰ هزار میلیارد بدهی ایجاد کنند این در حالیست که این وام ها در زمان آنها داده شده است. و تقریباً برای ۱۵ سال پیش است.

وی گفت: ما نمی توانیم بنویسیم مار ولی عکس مار را بکشیم، من سه سال است که در بانک مرکزی هستم و دنبال آنم که بدهی هایی که تقریباً از اواخر دهه ۸۰ این وام ها پرداخت شده پرداخت کنم ما باید ببینیم فساد از کجا شکل گرفته و ریشه آن درکجاست و ببینیم چه کسانی این وام ها را داده اند باید راهکارهایی بیابیم که فساد شکل نگیرد.

وی با بیان اینکه باید ببینیم این فسادها چگونه شکل گرفته است؟ افزود: این فسادها یا با تصمیمات دستوری ایجاد شده اند یا ارز رانتی داده شده است یا در حوزه خصوصی سازی درست عمل نکرده ایم.

همتی در تشریح برنامه اش برای ریشه کن کردن فساد گفت: این که چند نفر را به صورت نمایشی زندانی کنیم مبارزه با فساد نمی شود حالا ۱۰ نفر را هم به زندان بیندازیم ۱۰ سال هم در زندان بمانند مشکلی حل نمی شود پولی که رفته است که باز نمی گردد الان هم اکنون بابک زنجانی در زندان است و ۲و ۶ دهم میلیارد یورو برد هم اکنون هم در زندان است آنها یک قطعه زمین ۱۰ هزار متری از وی گرفته اند اما باید فردی که به او دستور داده تا وی نفت بفروشد و پولش را نیاورده او مشکل دارد مشکل ما این است که همش بدنبال معلول هستیم بلکه باید در پی علت ها بود.

وی گفت: من اجازه نمی دهم هیچ کس اقدام به فساد کند و رانتخواری کند یکی از دلایلی که در این چند روز این همه من را تخریب می کنند و هرکاری که دل شان خواست کرده اند همین موضوع است ۵ کاندیدای محترم و سایت های شان هرچه دل شان میخواهد علیه هم در فضای مجازی می گویند دین و ایمان را کنار گذاشته اند پشت سر هم دروغ می گویند.

این نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اضافه کرد: در ۲۰:۳۰ عنوان کرده اند دختر خانمی که در کالیفرنیا با فامیلی همتی زندگی می کند دختر من است و گفتند دختر همتی در کالیفرنیا زندگی می کند بالاخره دین که دارید لااقل آزاده باشید من معتقدم مسیرمان در مبارزه با فساد مسیری غلط است و امیدوارم بتوانیم روندی را طی کنیم تا فساد شکل نگیرد و همین طور که در بانک مرکز این کار را کردم و عواقبش را مردم می بینند در ریاست جمهوری نیز محکم تر از این خواهم بود و اجازه نمی دهم کسی از مردم و از حقوق بیت المال استفاده کند البته من می دانم آنها چه کسانی هستند و ان شاءالله به قولی که اکنون دادم پابرجا باشم.

عبدالناصر همتی در خصوص صندوق های بازنشستگی و مشکلات این صندوق ها گفت: صندوق های بازنشستگی نیز به آفت فساد گرفتار هستند متاسفانه افراد خاصی را در این صندوق ها گمارده اند. متاسفانه این مدیران حقوقی که از مردم گرفته اند حیف و میل کرده اند چرا سرمایه گذاری های آنها نتیجه نگرفته است و چرا در جاهایی سرمایه گذاری کرده اند نه تنها سودی نداشته بلکه با بحران مواجه شده اند؟

وی با تاکید براینکه این روند صندوق های بازنشستگی باید اصلاح شود، گفت: متاسفانه هم اکنون بودجه جاری را به صندوق ها اختصاص می دهند تا حقوق بازنشستگان را بدهند این روند تا کی می تواند ادامه یابد؟

نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری افزود: این روند باید اصلاح شود باید در این صندوق ها افراد متعهد که از حقوق بازنشستگان دفاع کنند بکار گرفته شوند. این پول ها و امانتی که در صندوق ها قرار گرفته اند و به بازنشستگان متناسب با تورم حقوق دهیم و حتی بالاتر از تورم داده شود. متاسفانه نه تنها این اتفاق نیفتاده که کمتر از تورم و با بازدهی های منفی و شرکت های زیان دهی ایجاد شده است که باید اصلاح شود.

وی تاکید کرد: حکمرانی اقتصادی و ریل گذاری آن غلط است هر سال می آییم و روند سال گذشته را تکرار می کنیم الان دیگر فرصت نداریم باید این روند اصلاح شود و برای همین به صحنه آمدم تا شرایط موجود را تغییر دهم، دیگر نمی توانیم این روند اقتصادی را ادامه دهیم ممکن است اشکالات جدی برای کشور ایجاد شود ما نمی توانیم این انزوای اقتصادی را که دشمنان به ما تحمیل کرده اند ادامه دهیم ما باید وفاق ملی در کشور ایجاد کنیم باید با تعامل مشکلات را حل کنیم و مشکل بازنشستگان عزیز اگر همین طور ادامه یابد، در سال های آینده بیشتر خواهد شد، اکنون داریم از بودجه جاری حقوق میدهیم بودجه جاری یعنی کسری بودجه.

وی درباره راهکار حل مشکل صندوق های بازنشستگی ادامه داد: من برنامه دارم که جلوی شرکت های زیان دهی صندوق های بازنشستگی را بگیرم شرکت های سودده را به همراه افراد توانمند و شایسته تقویت کنم و بسپارم تا بتدریج بتوانیم پرداختی بازنشستگان را از منابع صندوق بپردازیم. البته من شعار نمیدهم تا زمانی که این روند عملی شود چون یکساله این مشکل حل نمی شود و حتماً به زمان مناسب نیاز دارد اما بازنشستگان مطمئن باشند تا زمانی که این صندوق ها احیا و درست نشود دولت از طریق از پرداخت های جاری و فروش نفت و هر راهی که شده صندوق ها را تقویت و حقوق آنها را پرداخت خواهد کرد و خدا را شکر سال گذشته نیز افزایش خوبی در حقوق بازنشستگان و همسان سازی اتفاق افتاد و من این سیاست را حتماً ادامه خواهم داد زیرا بازنشستگان چیزی ندارند جز همین در آمد ماهیانه که دریافت می کنند.
 
نامزد انتخاب ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی درباره مشکلات بودجه گفت: بودجه ما وابسته به درآمدهای نفتی است و در اولین مسئله تحریم را می گویم که امیدوارم در دولت فعلی حل بشود.

همتی در گفتگوی ویژه خبری افزود: بخواهیم یا نخواهیم اقتصاد ما فعلا به نفت وابسته است و اینکه ما الان بگوییم وابستگی ما به ۵۶ درصد رسیده است واقعیت ندارد و ما از تسهیلات منابع صندوق تامین کرده ایم و هم پیش فروش ارزها که در خارج از کشورها مسدود است.

همتی با بیان اینکه سهم تحریم ها بالای ۵۰ درصد است و کوچک نمایی تحریم اصلا خوب نیست، گفت: در این میان مدیریت هم مشکل دارد و من برای همین آمده ام و می گویم مدیریت های اجرایی ما مشکلات مختلفی دارد که در جای خودش بحث می کنیم.

همتی گفت: تحریم مشکل دارد و چرا عده ای می گویند که ندارد و هر روز می نشینند و می گویند اصلا ما مشکل تحریم نداریم.

وی افزود: شما وقتی تحریم دارید دچار مشکل می شوید مثلا ما سال گذشته ۷۰ میلیارد دلار از حجم تجارت خارجی مان بوده است که حدود ۲۰ درصد هزینه معاملاتی تحریم را می دهیم که می شود ۱۶ میلیارد دلار که اگر این رقم را با نرخ فعلی ارز ۲۰ تومان هم حساب کنیم می شود ۳۲۰ هزار میلیارد تومان هزینه تحریم داده ایم.

همتی ادامه داد: چرا به این توجه نمی کنند و می گویند اصلا تحریم نقشی در بودجه ندارد در حالی که اگر این را درست کنیم ۳۲۰ هزار میلیارد تومان وارد بودجه می شود و دیگر بازنشسته و کارمند ما مشکل حقوقی ندارد در حالی که این باعث کسری بودجه نیز می شود.

نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهور بحث مهم دیگر را مالیات دانست و گفت: همه جای دنیا بودجه را با مالیات اداره می کنند در حالی که مالیات بخش خیلی کوچکی از بودجه ماست و به رغم تلاش سازمان مالیاتی معتقدم که می شود بسیاری از مشکلات را با مالیات حل کرد.

وی افزود: امسال در بودجه ۱۴۰۰سهم مالیات مثلا ۲۵۰ هزار میلیارد تومان است در حالی که رقم بودجه بالای هزارو ۲۰۰ میلیارد است و رقم مالیات نسبت بودجه روند کاهشی داشته است و با این ترتیب هیچ جای دنیا اینگونه اداره نمی شود اصلا کسری بودجه را باید با مالیات جبران کرد.

همتی گفت: وقتی این اتفاق می افتد بودجه خودش را به بانک مرکزی تحمیل می کند و اینگونه در شب عید می گویند که پول نیست و باید چاره اندیشی کرد نه اینکه نقدینگی را داشته ایم زیرا وقتی که نقدینگی رشد می کند تورم ایجاد می شود و دوباره همین بازنشستگان مشکل پیدا می کنند.

وی ادامه داد: بودجه باید در مبنای مالیات تراز شود نه برمبنای در آمدهای نفتی و بقیه و در ضمن تجارت خارجی هم در مبنای صادرات و واردات غیر نفتی تنظیم شود و صادرات نفتی ما باید برای سرمایه گذاری در زیرساخت طولانی مدت هزینه شود.

نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر مشکلات بخش کشاورزی گفت: کشاورزی نقش مهمی در اقتصاد ما دارد ولی متاسفانه عقب ماندگی های زیادی هم دارد.

همتی افزود: هر چند میزان تولید کشاورزی ما قابل توجه است ولی ما می توانیم امکانات بیشتری فراهم آوریم.

وی تاکید کرد: مشکلات بخش کشاورزی ناشی از ضعف مدیریت است و ربطی به تحریم ندارد زیرا اینکه پیاز روی دستمان است در شب عید قیمت میوه چهار برابر شود ربطی به ارز و تحریم ندارد، توزیع ما کلا مشکل دارد و توزیع باید بازنگری جدی شود و این شیوه فعلی اداره کشور امکانپذیر نیست و واقعا همه را گرفتار می کند.

همتی نقش صندوق بیمه کشاورزی را مهم دانست و ادامه داد:این صندوق باید به طور جدی تقویت شود تا بتواند نوسانات ناشی از خشکسالی، برف و سرما و سایر حوادث را مدیریت کند.

وی گفت: هر چند در این صندوق کارهای خوبی هم می شود ولی کافی نیست اما به طور جدی باید رسیدگی کنیم ولی با این حال در کشاورزی کارهای خیلی خوبی هم شروع شده است و به طور جد

ادامه خواهند داد که از آن جمله مسئله زنجیره تولید بخش کشاورزی است.

همتی افزود: کارشناسان ما می گویند می توانیم ظرف یکسال اقداماتی بکنیم که حداقل حدود ۲ میلیارد دلار از واردات نهاده های کشاورزی بی نیاز شویم.

این کاندیدای ریاست جمهوری در پایان گفت: از مردم تشکر می کنم که به حرف های من گوش دادند و من به صحنه آمدم زیرا احساس کردم برای اصلاح اقتصاد کشور فرصت خیلی کم است و ما در جهانی زندگی می کنیم باید بتوانیم شانه به شانه دیگران رشد کنیم و مردم ما اسحقاق پیشرفت و رشد را دارند.

وی ادامه داد: نظام ما قدرت منطقه ای است و حیف است که این قدرت منطقه ای را با بی تدبیری های خودمان در بخش اقتصادی یا نداشتن تعامل کافی با جهان دچار مشکل کنیم.

همتی افزود: کشور ما از منابع کافی انسانی و فیزیکی برخوردار است و معتقدم رئیس دولت باید بینش اقتصادی داشته باشد امیدوارم این اتفاق بیفتد و ظرف چهار سال می شود اصلاح و از این وضع گذر کرد.

مبارزه با قاچاق شدنی است به شرط همکاری و هماهنگی همه دستگاه‌ها
 نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: پدیده قاچاق قابل حل و مبارزه با آن شدنی است فقط باید اراده ای در همه دستگاهها باشد تا با هماهنگی هم این کار را انجام دهند.

عبدالناصر همتی پس از حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری در جمع خبرنگاران افزود: یکی از دلایلی که بازار ارز را همیشه دچار نوسان می کند کسانی هستند که می خواهند ارز را از کشور خارج کنند و به تقاضای ارز فشار می‌آورند تا کالای قاچاق را به کشور بیاورند.

وی اضافه کرد: برخورد با کالای قاچاق خیلی سخت نیست مگر می‌شود که آقایان ندانند ما می‌دانیم که از کجا وارد می‌شود کجا می‌رود و چگونه از جنوب وارد می‌شود و می‌رود در غرب و در غرب آن طرف مرز تخلیه می‌شود و دوباره به داخل کشور وارد می‌شود، این را همه می دانیم به نظر من باید با آن برخورد کرد.

همتی گفت: تولید داخلی ما خیلی خوب شده و دارد رشد می کند اگر ما نتوانیم جلوی قاچاق به صورت جدی بگیریم این قاچاق به تولید ما به صورت جدی آسیب می‌زند ضمن اینکه با توجه به راهبردی که داریم مبنی بر اینکه بیش از ۵۰ درصد تولیدات صنعتی را داخلی سازی کنیم اگر نتوانیم این کار را بکنیم و اگر نتوانیم زنجیره تامین و تولید را تکمیل کنیم در کشور همچنان به قاچاق متکی خواهیم شد.

وی افزود: باید به تولید بیش از گذشته توجه شود قید و بندهایی که برای تولید وجود دارد و قیمت‌های آن را در مقابل قیمت های خارجی از حالت رقابت خارج کرده و کارآمدی واحدهای تولیدی ما را پایین می‌آورد، برداریم، البته این مشکل کمک کرد تا کالای خارجی نسبت به کالاهای داخلی مزیت قیمتی داشته باشد.

همتی اضافه کرد: بخش دیگر هم این است که با عزم همه دستگاه های ذی مدخل بتوانیم قاچاق را جمع کنیم، به نظر من این موضوع قابل جمع شدن است اگر اراده باشد که یکی از تصمیمات جدی من همین است تا در آینده نزدیک بتوانیم موضوع قاچاق را از کشورمان بر چنینم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: نوسانات قیمت کالا و خدمات دو دلیل عمده دارد یکی ناشی از مسائل ارزی و تحریم است. اتفاقاتی در صحنه بین الملل می‌افتاد که کالا دیر می‌رسد و ارز را به موقع نمی توانیم جابجا کنیم بعضی وقت ها پیش آمده که برای جابجا کردن ارز سه تا چهار مسیر را طی کردیم تقریباً ۲۰ درصد هزینه مبادلاتی اضافه می شود.

همتی گفت: نکته دوم نظام توزیع در کشور است که به طور اساسی اشکال دارد زمانی در استان‌ها سازمان نظارت بر توزیع کالا بود، داشتیم فکر کردیم راحت کشور را بدون این نظارت بر توزیع اداره می‌کنیم که همه آنها را جمع و تعطیل کردیم و یک دفعه با مشکلاتی مواجه شدیم که هیچ نظارتی وجود ندارد و در اقتصاد رقابت بسیار مهم است یعنی حتما اقتصاد باید رقابتی باشد اما اگر برای اقتصادی که می خواهیم رقابتی باشد نظارت و کنترل نداشته باشیم افزایش قیمت ها قابل حل نیست.

وی با بیان اینکه ریشه همه این مشکلات تورم است، گفت: اگر نتوانیم نقدینگی و تورم را مهار کنیم، مبارزه با گرانی هیچ فایده ای نخواهد داشت هر روز سازمان بازرسی و سازمان حمایت دارند برخورد می کند اما چه نتیجه ای داشته است ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی می‌دهیم اما مرغ ۴۰ هزار تومانی در بازار داریم، یعنی مرغ ما یک و ۶ دهم دلار در می‌آید که با ارز آزاد هم وارد کنیم همین مقدار می‌شود پس داریم چه کاری می کنیم که هم ارز ۴۲۰۰ تومانی می دهیم و هم مرغ گران به دست مردم می‌رسد؟ یعنی نتوانستیم مشکل توزیع را حل کنیم.

همتی گفت: امیدواریم بتوانیم مسئله توزیع و کم کردن دخالت دولت در اقتصاد را حل کنیم و از همه مهمتر بتوانیم فشارهای تحریمی را برطرف کنیم و امیدواریم آزادی مبادلات اتفاق بیفتد و برای واردات و صادرات مشکل جدی نداشته باشیم.

کد خبر: ۹۱٬۴۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha