۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۳
معرفی روش ها و تکنیک های تحلیل کسب و کار

معرفی روش ها و تکنیک های تحلیل کسب و کار

در دنیای امروز تاکتیک های هوش تجاری بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و با وجود سادگی اثربخشی زیادی دارد.

به گزارش بازار، تکنیک های تحلیل کسب و کار کمک می کند تا بهترین راهکار برای چالش های کسب و کار، مورد استفاده قرار بگیرد. تکنیک های تحلیل کسب و کار بسیار متنوع هستند اما برخی از آنها ارزش بیشتری دارند.

تحلیل کسب و کار به روش MOST

در تحلیل کسب و کار به روش MOST چهار عنصر اصلی دخالت دارد که شامل ماموریت، اهداف، استراتژی و تاکتیک ها است. زمانی که این ۴ عنصر به دقت شناخته شود، فرد یا گروهی که به عنوان تحلیلگر کسب و کار معرفی شده اند، می توانند در مورد اهدافی که سازمان دارد و همینطور روش های تحقق آن، تحلیل جامع و کاملی داشته باشند. این روش از تحلیل کسب و کار برای محیط های داخلی گزینه بسیار خوبی محسوب می شود. در صورتی که تحلیل کسب و کار به روش Most به صورت ایده آل پیش برود سبب ارتقای فرهنگ و فرآیندهای داخلی سازمان می شود و در نهایت سازمان رشد خوبی خواهد داشت و به اهداف مورد نظر خود دست می یابد.

حال قصد داریم در مورد ۴ عنصر اصلی این روش صحبت کنیم:

ماموریت: هر سازمانی بر اساس هدف و فعالیتی که دنبال می کند، ماموریت متفاوتی خواهد داشت. مثلاً در یک سازمان تجاری هدف اصلی و ماموریت، سودآوری است در حالی در یک سازمان غیر انتفاعی سودآوری فعالیت و ماموریت اصلی محسوب نمی شود. بنابراین در ابتدا در بحث تحلیل کسب و کار می بایست ماموریت به شکل درستی مشخص شود.

هدف: هدف در واقع تعریف شرایط لازم برای رسیدن به ماموریت است. هدف باید مشخص و شفاف باشد، قابل اندازه گیری باشد، واقع گرایانه و همینطور بر اساس زمانبندی مشخص تعیین شود در غیر این صورت اثربخش نخواهد بود.

استراتژی: استراتژی ها به روش هایی گفته می شود که برای رسیدن به اهداف ارزیابی می شوند. گاه این روش ها ممکن است بسیار پیچیده باشد و گاه شامل یک سری تکنیک های خاص است که بر اساس سطح همپوشانی مناسب انتخاب و اجرا می شود.

تاکتیک ها: تاکتیک روشی است که به واسطه آن استراتژی به نتیجه میرسد، چیزی که در تیم تخصصی کار و کسب بسیار به آن پرداخته شده است. در دنیای امروز تاکتیک های هوش تجاری بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و با وجود سادگی اثربخشی زیادی دارد. تاکتیک های ارائه شده بسیار ساده بوده و برای کسانی که اطلاع چندانی از تحلیل کسب و کار MOST ندارند نیز گزینه خوبی می شود.

معرفی روش ها و تکنیک های تحلیل کسب و کار

کسب و کار

تحلیل کسب و کار با تکنیک PESTEL

در صورتی که تحلیل کسب و کار به سبک پیشرفته تری دنبال شود، نیاز است که تکنیک نیز با عناصر بیشتری هدف گذاری شود. در تکنیک PESTEL از ۶ عنصر اصلی استفاده شده است که شامل عوامل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، تکنولوژی، قانونی و محیطی است. این عوامل در مباحث مدیریت پروژه چابک نیز موردتوجه قرار می‌گیرند.

زمانی از این تکنیک برای تحلیل کسب و کار استفاده می شود که تحلیلگر نیاز به ارزیابی عوامل بیرونی تاثیرگذار بر شرکت داشته باشد و نحوه تعامل با آنها نیز شفاف سازی شود.

برای هر عنصر نامبرده، توضیح می دهیم:

عوامل سیاسی: وقتی صحبت از عوامل سیاسی در تحلیل کسب و کار است در واقع میزان و نحوه دخالت دولت در اقتصاد است. در این زمینه ثبات یا بی ثباتی سیاسی بسیار مهم و اثرگذار است.

عوامل اقتصادی: عواملی که بر روی نحوه سودآوری سازمان تاثیر می گذارد. مثلاً نرخ بهره، شرایط تورم، نوع کسب و کار و میزان مصرف کنندگان و همینطور رشد اقتصادی همگی در این این عوامل قرار دارد.

عوامل فرهنگی: اولین و مهمترین هدفی که در این بخش دنبال می شود طرز فکر مشترک بین مردم است. در واقع سطح آگاهی مردم در خصوص موقعیت های شغلی و بهداشتی و ... مد نظر قرار می گیرد.

عوامل تکنولوژی: امروزه دنیای تکنولوژی رنگ و بوی دیگری دارد به طوری که تاثیر آن بر سازمان بسیار مشخص است. در این بخش از راه های جدید تولید کالا، روش های توزیع پیشرفته و روش های ایده آل برای ارتباط به بازار هدف یاد می شود.

عوامل محیطی: این بخش بیشتر به مواد آلاینده و شرایط محیط زیست اشاره دارد.

عوامل قانونی: در گاه آخر از تحلیل کسب و کار نیاز است استانداردهای تبلیغاتی به دقت رعایت شود، حقوق و قوانین مصرف کننده شفاف سازی شود و همینطور سطح ایمنی محصول رعایت شود. کار و کسب این بخش را به عنوان عنصر کلیدی در تحلیل کسب و کار می داند.

تحلیل کسب و کار با تکنیک SWOT

۴ عنصر اصلی در تکنیک SWOT مطرح است که به رشد شرکت کمک زیادی می کند و تحلیل کسب و کار به این روش اثرگذاری خاص خود را دارد. در این روش نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید ۴ عنصر اصلی محسوب می شوند.

وقتی صحبت از نقاط قوت یک سازمان است، یعنی ویژگی های مثبت آشکار و پنهان درونی شرکت باید شفاف سازی شود.

در خصوص ضعف ها می بایست به ویژگی ها و ارزش هایی در سازمان اشاره کرد که با هم در تناقض هستند و این موضوع سبب می شود که سازمان در رقابت چهره نادرستی داشته باشد.

فرصت ها به عوامل بیرونی اشاره دارد که بر رشد و موفقیت سازمان اثر گذار هستند و یک سری فرصت های موجود در بازار را سازماندهی می کند و شرکت را به سود خوبی می رساند این گزینه در تحلیل کسب و کار بسیار مهم است.

آخرین عنصر مربوط به عوامل خارجی است که از کنترل شخص یا گروه فراتر است و به آن تهدید گفته می شود. هر کسب و کاری با خطرات خاص خود مواجه است و تیم تخصص کار و کسب، تحلیل کسب و کار را با برنامه های احتمالی به بهترین نحو دنبال می کند.

معرفی روش ها و تکنیک های تحلیل کسب و کار

SWOT

نتیجه گیری

اگرچه تکنیک های تحلیل کسب و کار بسیار گسترده هستند اما زمانی می تواند بهترین روش تحلیل کسب و کار را مشخص کرد که شرایط سازمان به درستی مشخص شود. سازمان چهارچوب درستی پیدا کند و بر اساس هر بخش تصمیم گیری صورت بگیرد. کار و کسب به شما خواهد گفت که در چه وضعیتی هستید و چه آینده ای پیش رو دارید.  

کد خبر: ۹۱٬۴۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha