۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
ایران آماده بازگشت به بازار نفت است| نظرات مختلف کارشناسان انرژی در سرعت بازگشت
متعاقب نشست وین مطرح شد؛

ایران آماده بازگشت به بازار نفت است| نظرات مختلف کارشناسان انرژی در سرعت بازگشت

از آن جایی که نشانه هایی از پیشرفت و حصول توافق در مذاکرات وین از سوی مقامات دو طرف نمایان شده است، کارشناسان حوزه انرژی معتقدند که ایران خود را برای افزایش فروش و صادرات جهانی نفت آماده کرده است.

بازار؛ گروه بین الملل: چندی پیش سایت خبری بلومبرگ در گزارش خود نوشت که ایران در حال آماده سازی برای افزایش فروش جهانی نفت است، زیرا مذاکرات برای لغو تحریم های ایالات متحده نشانه هایی از پیشرفت را نشان می دهد. اما حتی اگر توافقی صورت گیرد، جریان نفت خام اضافی به بازار ممکن است تدریجی باشد.

بر اساس این گزارش، مقامات بر این باورند که شرکت ملی نفت ایران که تحت کنترل دولت است، در حال آماده سازی میادین نفتی و ارتباط با مشتریان است که در صورت حصول توافق میان ایران و امریکا، ایران می تواند صادرات نفتی خود را افزایش دهد.

طبق خوش بینانه ترین تخمین های صورت گرفته، ایران همچنین می تواند در کمتر از سه ماه به تولید تقریباً چهار میلیون بشکه در روز پیش از تحریم بازگردد و به جریان انداختن و آزاد ساختن نفت های ذخیره خود که در انبارها نگهداری شده، بپردازد.

اما موانع زیادی در این راه وجود دارد زیرا حصول هرگونه توافق میان دو طرف در درجه نخست باید دامنه موانع ایالات متحده در تجارت، حمل و نقل و بیمه مربوط به نهادهای ایرانی را به طور کامل از بین ببرد.

به گفته محمدعلی خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک، حتی اگر توافقی صورت گیرد، ممکن است خریداران تمایلی به این خرید نفت از ایران دیگر نداشته باشند. بر اساس دیدگاه این مقام ایرانی سابق در حوزه نفت، 

بازگشت ایران به بازارهای جهانی ممکن است یک روند تدریجی باشد تا سریع و ناگهانی و این موضوع نمی تواند یک شبه اتفاق بیفتد زیرا پاندمی کرونا نیز به میزان قابل توجهی به تقاضا آسیب رسانده است.

بلومبرگ در ادامه گزارش خود نوشت: احتمالا سرعت بازگشت ایران به بازار برای بازار نفت بسیار مهم است. در حالی که با توزیع واکسن و بازگشایی اقتصادهای بزرگ، مصرف سوخت در حال بازگشت و افزایش است، اما با اعمال محدودیتهای جدی و شیوع موج جدیدی از ویروس، همچنان جریانی از ناامیدی نمایان است. 

از طرفی، ذخیره های نفتی اضافی ایران، باری را بر دوش اعضای اوپک پلاس که بیش از یک سال زحمت کشیده تا جلوی شلوغی ایجاد شده با گسترش همه گیری را بگیرند، تحمیل می کند در حالی که دیپلمات های آمریکایی و ایرانی از دستیابی به توافق دوجانبه در وین که در این هفته احتمالا نتیجه مشخص می شود، خبر داده اند.

در صورت کسب موفقیت و حصول توافق، این مذاکرات می توانند توافق هسته ای بین المللی ۲۰۱۵ را که دونالد ترامپ سه سال بعد ایالات متحده را پس گرفت، دوباره فعال کند در حالی که مستلزم آن است که ایران در ازای لغو مجموعه ای از تحریم های شدید اعمال شده توسط رئیس جمهور پیشین، بار دیگر محدودیت هایی را در فعالیت های هسته ای خود بپذیرد.

بر اساس گزارش بی بی سی، از زمان روی کار آمدن جو بایدن در ژانویه، تهران از رویکرد کمتر خصمانه ای استفاده کرده به طوری که به دنبال احیای فروش نفت و صدور نفت خام بیشتر به سوی خریداران جسور چینی می باشد.

بر اساس اطلاعات جمع آوری شده توسط اویل پرایس، تولید ایران تقریباً ۲۰ درصد در سال جاری افزایش یافته و به ۲.۴ میلیون بشکه در روز رسیده است در حالی که بیشتر میزان این نفت هنوز در داخل کشور استفاده می شود.

در همین راستا، دکتر «سارا وخشوری» استاد امنیت انرژی و مطالعات خاورمیانه در موسسه سیاست جهانی، بنیانگذار و نماینده شرکت بین المللی «اس وی بی»، یک شرکت مشاور استراتژیک انرژی مستقر در واشینگتن دی سی و دبی معتقد است که حتی اگر تحریم های امریکا لغو و برطرف نشود، ایران میزان تولید را بر اساس توانایی فروش نفت خود در بازار خاکستری، افزایش خواهد داد. 

سارا وخشوری: حتی اگر تحریم های امریکا لغو و برطرف نشود، ایران میزان تولید را بر اساس توانایی فروش نفت خود در بازار خاکستری، افزایش خواهد داد

وی همچنین اعلام کرده که به گفته برخی از مسئولین و مقامات شرکت ملی نفت ایران، مهندسین این شرکت در حال چرخش تولید نفت خام به منظور حفظ فشار مخزن کافی هستند. این روش برای حفظ سطح خروجی بسیار مهم است و تزریق گاز در میادین قدیمی نفت در جنوب کشور نقش مشابهی را ایفا می کند. 

علاوه بر آن، به گفته «دکتر ایمان ناصری»، مدیر بخش خاورمیانه شرکت مشاوره نفت و گاز FGE ،که از دهه ها تجربه در پوشش مسائل انرژی منطقه برخوردار است، بر این باور است که اگر میان ایران و ایالات متحده توافقی حاصل شود، جمهوری اسلامی می تواند تولید خود را به تقریبا چهار میلیون بشکه در روز در طی مدت زمان سه تا شش ماه برساند.  

بر اساس تخمین ها و پیش بینی های صورت گرفته از سوی FGE ، ایمان ناصری همچنین معتقد است که ایران حدود ۶۰ میلیون بشکه نفت خام ذخیره کرده و طبق گزارش این شرکت، حدود ۱۱ میلیون بشکه از آن ، به علاوه ۱۰ میلیون بشکه دیگر نفت سبک به نام میعانات، در چین یعنی جایی که آماده فروش به پالایشگاه ها می باشد، ذخیره شده است. 

ایمان ناصری: جمهوری اسلامی می تواند تولید خود را به تقریبا چهار میلیون بشکه در روز در طی مدت زمان سه تا شش ماه برساند

برخی دیگر از کارشناسان انرژی، انتظار دارند و پیش بینی کرده اند که این میزان سرعت کمتری داشته باشد. از آن جمله می توان به گفته های «رضا پدیدار»، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران اشاره کرد که در مصاحبه ای اعلام کرده  که ۱۲ تا ۱۵ ماه پس از لغو تحریم ها زمان نیاز است تا تولید نفتی ایران به ۳.۸ میلیون بشکه در روز افزایش یابد.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران : ۱۲ تا ۱۵ ماه پس از لغو تحریم ها زمان نیاز است تا تولید نفتی ایران به ۳.۸ میلیون بشکه در روز افزایش یابد

وی همچنین اظهار کرده که برخی از اقدامات لازم برای بازیابی ظرفیت میادین نفتی مانند تعمیر و ابقای پمپ های سوراخ و مسدود شده، ممکن است به مدت یک ماه در هر چاه زمان نیاز داشته باشد. 

حتی قبل از پمپاژ بیشتر نفت، ایران می تواند فروش خود را نیز افزایش دهد.

بر اساس اعلام بی بی سی، مقامات شرکت ملی نفت ایران اعلام کرده اند که با مشتریانی که مایل به خرید مجدد از ایران و انعقاد قراردادهای عادی هستند، تماس برقرار کرده اند. از طرفی، شروع مجدد ایران برای سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدان آن عوارضی ایجاد می کند.

ائتلاف ۲۳ کشور به رهبری عربستان سعودی و روسیه، به تدریج در حال بازگرداندن تولید نفتی است که در سال گذشته در اثر بحران ویروس کرونا، تقاضا را کاهش داده است. بنابراین، رویکرد محتاطانه آن ها در زمینه افزایش عرضه، به قیمت نفت خام برنت در این سال کمک کرده تا با ۳۳ درصد افزایش به ۶۹ دلار در هر بشکه برسد.

در همین راستا، وزیر انرژی عربستان اعلام کرد که این اتحاد همانند گذشته برای ایران در جهت افزایش تولید فضا باز خواهد کرد. مشخص نیست که آیا کشورهایی که مشتاق احیای تولید مانند روسیه و امارات متحده عربی هستند، با این روند سازگار هستند یا نه.                                   

در حالی که تهران و واشنگتن هنوز برای دستیابی به بهترین شرایط چانه زنی می کنند، ممکن است برای دستیابی به یک توافق زمان بسیاری طول بکشد که البته مذاکرات همچنین می تواند تحت تأثیر انتخابات آینده ایران نیز قرار گیرد. 

 بسیاری از منبع خبری خارجی اعلام کرده اند که حتی اگر تحریم ها برداشته شود، ایران با مشکلات دیگری روبرو است. خطیبی نیز همچنان معتقد است که بسیاری از پالایشگاه ها در ابتدای سال قراردادهای سالانه امضا کرده اند و فعلاً فرصت کمی برای تهران در جهت انعقاد توافق نامه های طولانی مدت باقی مانده است.

از دیدگاه این مقام سابق نفت، بزرگترین نگرانی ایران محدودیت های اعمال شده بر مشتریان و ترس آنها از خرید نفت از ایران است و هرچه به پایان سال نزدیک می شویم، شاهد وقوع قراردادهای مدت دار خواهیم بود.

کد خبر: ۹۱٬۲۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha