۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۳
آذربایجان غربی ۱۲۰هزار تحصیل کرده بیکار دارد/ جایگاه صنعت باید ارتقا یابد
رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان غربی:

آذربایجان غربی ۱۲۰هزار تحصیل کرده بیکار دارد/ جایگاه صنعت باید ارتقا یابد

ارومیه- رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان غربی با اشاره به ظرفیت های بالای صنعتی، کشاورزی و معدنی در آذربایجان غربی گفت: هم اکنون ۱۲۰ هزار تحصیل کرده بیکار در استان وجود دارد.

به گزارش خبرنگار بازار، حجت الاسلام سیدسلمان ذاکر شنبه شب در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان غربی با بیان اینکه آذربایجان‌غربی در جایگاهی که باید باشد، قرار ندارد و باید از نعمت مرز و بازارچه‌های مرزی به نحو احسنت استفاده شود، افزود: صنعت و تکنولوژی آذربایجان‌غربی در شرایط مناسبی قرار دارد ولی به نحو مناسب از آنها استفاده نمی‌شود.

وی با تاکید بر اینکه آذربایجان‌غربی یک استان طلا خیز است و باید به درستی در راستای توسعه استان از این نعمت استفاده کنیم، عنوان کرد: اقتصاد آذربایجان غربی تنها معطوف به بخش کشاورزی نیست بلکه جایگاه صنعت در استان کاملا مشهود است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی بر لزوم احیای مجتمع طلاسازی در استان تاکید کرد و گفت:از وزیر صمت درخواست داریم دستور ویژه برای راه اندازی این واحد ها صادر کنند.

ذاکر همچنین با اشاره به وجود معادن مختلف سنگ در استان گفت: یکی از نیازهای اساسی استان احداث شهرک سنگ بری است که میتوان با احداث این شهرک برای ۸۰۰ هزار نفر اشتغال زایی ایجاد کرد.

۲۲۰ واحد تولیدی آذربایجان‌غربی احیا شد
استاندار آذربایجان‌غربی نیز در این نشست با اشاره به افزایش هفت برابری میزان صادرات استان در سال ۹۹ نسبت به سال‌های گذشته، گفت: خوشبختانه در طول سال گذشته بیش از ۳ میلیارد دلار صادرات داشتیم.

محمدمهدی شهریاری ضمن قدردانی از واحدهایی که برای چندین هزار نفر در سطح استان اشتغال‌زایی کرده‌اند، افزود: وجود چنین افرادی در منطقه هم برای استان و هم برای کشورمان بسیار غنیمت است چرا که به نوبه خود نقش به سزایی در پیشرفت اقتصادی کشور بر عهده دارند.

استاندار آذربایجان‌غربی با بیان این‌که دورنمای خوبی در انتظار استان است، تأکید کرد: وجود معادن طلا، مس، خاک‌های نادر، تیتانیوم و سایر معادن آینده خوبی را در پیش‌روی استان قرار داده است.

شهریاری با اشاره به افزایش هفت برابری میزان صادرات استان در سال ۹۹ نسبت به سال‌های گذشته، عنوان کرد: خوشبختانه در طول سال گذشته بیش از ۳ میلیارد دلار صادرات داشتیم.

وی با اشاره به این‌که تعداد ۵۵۰ واحد راکد در سطح استان قرار دارد، ابراز داشت: در طول دو سال اخیر ۲۲۰ واحد به چرخه تولید برگشته‌اند.

استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به این‌که استان زمین‌های مناسبی برای ایجاد شهرک‌های صنعتی و حوزه صنعت دارد، تصریح کرد: از این تعداد واحد ۹۷ مورد در طول سال ۱۳۹۹ احیا شده‌اند.

وی همچنین در خصوص حوزه تجاری آذربایجان‌غربی گفت: بخش تجاری استان زیرساخت‌های مناسبی را در اختیار دارد ولی در حوزه مدیریت یک‌پارچه و تجهیزات در پایانه‌های مرزی با مشکلاتی روبرو هستیم.

کمیته حمایت از سرمایه گذاری درآذربایجان غربی راه اندازی می شود
رئیس کل دادگستری آذربایجان‌غربی نیز در این نشست گفت: سیستم قضایی استان در کنار بخش خصوصی و فعالان اقتصادی است و از متولیان امر نیز پیگیر مسائل و مشکلات این بخش است.

ناصر عتباتی با بیان اینکه این نهاد، کمیته حمایت از سرمایه‌گذاری برای حمایت از واحدهای تولیدی را در دستور کار قرار داده است و با راه‌اندازی این کمیته از سرمایه‌گذاران حمایت می‌کند، افزود: سازمان صنعت، معدن و تجارت در صدور مجوزها برای معادن حقوق دولتی را مدنظر قرار دهد زیرا فعالیت معادن در این استان به صورت ویژه مورد توجه است.

وی با بیان اینکه سیستم قضایی در کنار بخش خصوصی و فعالان اقتصادی است و از متولیان امر نیز پیگیر مسائل و مشکلات این بخش استف گفت: کارآفرینان افسران جنگ اقتصادی هستند وسیستم قضایی استان همواره در کنار فعالان اقتصادی است.

بازگشت به چرخه تولید بیش از ۹۰ واحد راکد تولیدی در آذربایجان غربی
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی نیز در این جلسه اظهار کرد: آذربایجان غربی از لحاظ واحدهای صنعتی در رتبه ۱۳ کشوری و از لحاظ سرمایه گذاری در رتبه ۲۳ قرار دارد.

غلامرضا بابایی با بیان اینکه انواع معادن را ما در آذربایجان غربی داریم و بزرگترین معدن استان که تا به حال نتوانسته است از عناصر پتاسیم و لیتیم آن استفاده کند، دریاچه ارومیه است، تصریح کرد: این استان زمین های مناسبی برای ایجاد شهرک های صنعتی و حوزه صنعت دارد.

وی با اشاره به اینکه بیش از  ۹۰ واحد تولیدی و صنعتی  راکد در استان آذربایجان غربی به چرخه تولید بازگشته اند، گفت: وضعیت تجاری آذربایجان غربی زیرساخت مناسبی دارد ولی در حوزه مدیریت یکپارچگی و تجهیزات در پایانه های مرزی مشکل داریم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: سال گذشته ۳ میلیارد دلار صادرات داشته ایم. و سهم صادرات معدنی از استان در سال گذشته ۱۲۸ میلیارد تومان بوده است.

وی با اشاره به فعالیت ۷۲ هزار بافنده فرش در استان گفت: سالانه ۲۹۰ متر مربع فرش در استان تولید و روانه بازار های داخلی و خارجی می شود.

کد خبر: ۹۱٬۱۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha