۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۴
حجم تجارت خارجی کشور به ٧۴ میلیارد دلار رسید
وزیر صمت:

حجم تجارت خارجی کشور به ٧۴ میلیارد دلار رسید

ارومیه- وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به صادرات و واردات ۱۴۶ میلیون تنی کالا از کشور طی سال گذشته گفت: حجم تجارت خارجی کشور در سال گذشته به ٧۴ میلیارد دلار رسید.

به گزارش خبرنگار بازار، علیرضا رزم حسینی شنبه شب در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان غربی با اشاره به این که رشد صنعتی ایران در سال گذشته به هشت درصد رسیده است گفت: ۱۴۰هزار اشتغال در سال گذشته ایجاد شد که با توجه به همه مسائل و مشکلات موجود و شرایط کرونایی یک تحول مهم محسوب می شود.

وی با بیان این که در این سفر کاری از ۲۰ واحد تولیدی استان بازدید شد که برخی ها به صورت دو شیفته کار می کردند و این نشان از فعال بودن واحدهای تولیدی و صنعتی استان است افزود: با توجه به صادرات ۳میلیارد دلاری سال گذشته از آذربایجان غربی ۱۰ درصد صادرات کشور از این استان انجام می شود و این مهم جایگاه آذربایجان غربی را در عرصه صادرات نشان می دهد.

وی اشاره ای به رشد ۵۰درصدی تولید خودرو در کشور داشت و خاطرنشان کرد: سال گذشته ۱۵میلیون لوازم خانگی با کیفیت در کشور تولید شده است که نشان از رشد در زمینه های تولیدی است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: جلوگیری از واردات ۵.۵ میلیارد یورو کالای غیرضروری طی سال گذشته، افتخاری برای دولت در راستای حمایت از تولید داخل و ممانعت از واردات بی‌رویه به کشور بوده است.

وی با بیان اینکه همچنین طی سال گذشته سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو از اقلام ساخت داخل در صنایع مختلف استفاده و از واردات اقلام مشابه خارجی جلوگیری شد، اضافه کرد: اقلام داخلی نیز طبق گفته افرادی که از آنها استفاده کرده اند، کیفیت بسیار خوبی داشته و در کنار آن از قیمت بسیار مناسبی نیز برخوردار بوده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه همچنین در راستای طرح‌های اقتصاد مقاومتی ۴۵٠ هزار میلیارد تومان فرصت سرمایه‌گذاری جدید در کشور به امضا رسیده است عنوان کرد: در راستای حمایت از بخش معادن نیز ۶ هزار معدن راکد کشور آزادسازی می‌شود که سهم آذربایجان‌غربی ۵۰۰ معدن است.

وی با اشاره به بازدیدهای مفصل صورت گرفته طی ۲ روز گذشته از واحدهای صنعتی آذربایجان غربی، روند تولید را در این استان رو به جلو و دارای شتاب مناسب ارزیابی کرد و ادامه داد: مردم و فعالان اقتصادی این استان در تولید و تجارت نقش آفرینی می کنند که باید به این همت، تبریک گفت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت که بامداد روز جمعه به آذربایجان غربی سفر کرده، دیروز حوزه تولید، صنعت و تجارت جنوب آذربایجان غربی را مورد بازدید قرار داده و امروز، شنبه نیز از واحدهای تولیدی و گمرکات شمال استان بازدید کرد.

کد خبر: ۹۱٬۱۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha