۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۳
کاهش شدید ذخایر ارزی ترکیه
بانک مرکزی ترکیه اعلام کرد

کاهش شدید ذخایر ارزی ترکیه

براساس اعلام بانک مرکزی ترکیه، میزان ذخایر ارزی این کشور به ۴۶.۲ میلیارد دلار کاهش یافت.

به گزارش بازار، بانک مرکزی ترکیه با انتشار گزارشی اعلام کرد ذخایر ارزی این کشور تا پایان ماه آوریل به ۴۶.۲ میلیارد دلار رسیده که در مقایسه با ماه قبل ۱۲.۹ درصد کاهش یافته است.

رکود در ذخایر طلای ترکیه هم ادامه دارد به شکلی که بر اساس گزارش بانک مرکزی ترکیه ذخایر طلای این کشور با کاهش ۴.۳ درصدی در ماه آوریل، به میزان ۳۸.۹ میلیارد دلار رسیده است.

از سوی دیگر میزان خالص ذخایر طلا و ارز که از کسر کردن تعهدات کوتاه مدت، وام‌های ارزی، اوراق قرضه و سپرده‌های ارزی از کل ذخایر به دست می‌آید تا پایان ماه آوریل به ۲۹ میلیارد دلار رسیده است.

طبق اعلام بانک مرکزی ترکیه، این کشور حدود ۴۲ میلیارد دلار تعهد ارزی کوتاه مدت دارد که نسبت به ماه قبل ۲۱.۳ درصد افزایش نشان می‌دهد.

به علت نابسامانی‌های اقتصادی ناشی از همه گیری کرونا و خرابی بازار گردشگری ترکیه و برخی مسائل سیاسی، موسسه اعتبار سنجی استاندارد- پورز (S&P) در آخرین گزارش خود درجه

وام ارزی ترکیه را به (+B)، درجه‌وام لیری این‌کشور را به (-BB) کاهش داده است.

ترکیه در این درجه اعتباری که پنج درجه پایین‌تر از مرحله قابل سرمایه گذاری دانسته می‌شود، با کشورهایی، چون اوگاندا، تانزانیا، اتیوپی و کنیا در یک رده قرار گرفته است.

در چند ماه گذشته و به دنبال بحران ارزی که منجر به سقوط آزاد لیر ترکیه شد، بانک مرکزی ابتدا مجبور به تزریق ارز در بازار و سپس افزایش بهره‌های بانکی شد، اما با وجود این دو اقدام و تعویض چند باره روسای بانک مرکزی و دست اندرکاران اقتصاد کلان ترکیه از سوی رجب طیب اردوغان که با واکنش شدید معامله گران بازار مواجه شد، تلاش‌های بانک مرکزی ترکیه برای مهار نرخ تورم که اکنون به ۱۷/۵ درصد رسیده و همچنین ریزش لیر و تلاطم بازار ارزی نتیجه‌ای نداده است به شکلی که اکنون نرخ مبادله دلار به لیر به رقم‌بی سابقه ۸/۵۴ رسیده است.

کارشناسان معتقدند کنترل تلاطم بازار ارزی در ترکیه در گرو بهبود وضعیت کرونایی و آمدن گردشگر خارجی به این کشور است، اما به علت بالا بودن آمار کرونایی دستیابی به این‌هدف دور از انتظار است.

تا جائیکه گفته می شود سفر ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه و محمد ارسوی وزیر گردشگری ترکیه به روسیه و آلمان برای جلب گردشگر تا این لحظه بی نتیجه مانده است.

کد خبر: ۹۱٬۰۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha