۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۶
تک روی بازار آهن در افزایش قیمت

تک روی بازار آهن در افزایش قیمت

با وجود اینکه عدم تقاضا در بازار همچنان به چشم می خورد، اما با این حال تولیدکنندگان هفته گذشته به افزایش حدود ۶.۲ درصدی برای نرخ پایه شمش اقدام کردند.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، برخی از اظهار نظر های سیاسی حاکی از آن است که مذاکرات وین تقریبا به نتیجه رسیده است اما واقعیت این است که اختلافات میان مذاکره کنندگان همچنان وجود دارد. در این میان بازار جلوتر از اخبار حرکت می کند و واکنش چندانی به برخی از رخدادهای سیاسی نشان نمی دهد؛ البته لازم به ذکر است که فاکتورهای تاثیر گذار بر بازار همزمان با اخباری که از دولت شنیده می شود موجب می شوند که در برخی از روزها در بازارآهن، قیمت ها نوسان یابد و به صورت موقت کاهشی شود.

از نظر فعالان حوزه سیاست زمان زیادی تا اتمام مذاکرات باقی مانده است و با در نظر داشتن این موضوع که با رد صلاحیت چهره های اصلاح طلب در مسیر انتخابات مواجه شدیم، موضوع آزادسازی منابع در طرحی تحت عنوان مبادله زندانیان شاید هیچ زمانی رخ ندهد.

با این تفاسیر، در بازار ارز از آغاز اولین روز هفته گذشته شاهد افزایش ۳۵۰ تومانی نرخ ارز بودیم و این تغییرات قیمتی تا پایان هفته ای که گذشت تداوم یافت، به نحوی که نرخ ارز روی قیمت ۲۳ هزار و ۳۰۰تومان هفته را به پایان رساند. با وجود این نوسانات، به نظر می رسد که نرخ ارز بین کانال ۲۲ و ۲۳ هزارتومان در حرکت باشد.

در بازارهای جهانی از جمله چین، اقداماتی که از سوی این دولت صورت گرفته است، موجب شده تا همچنان با کاهش قیمت ها روبه رو شویم. همچنین کاهشی شدن قیمت ها به شمش و اسلب صادراتی ایران نیز نفوذ کرده است و بر اساس گزارشات منتشر شده متال بولتن، در بازارهای صادراتی ایران با مسئله زیر فروشی مواجه هستیم.

با وجود اینکه عدم تقاضا در بازار همچنان به چشم می خورد، اما با این حال نیز تولیدکنندگان هفته گذشته به افزایش حدود ۶/۲ درصدی برای نرخ پایه شمش اقدام کردند که رقابت ۰/۴ درصدی که صورت گرفت به ایجاد سه درصد سقف دامنه نوسان متقارن که تعیین شده بود، منجر شد.

همین مسئله بهانه ای شد تا باوجود اینکه اوایل هفته گذشته شاهد ثبات یا کاهش قیمت ها بودیم، اما از اواسط هفته قیمت ها مجددا روندی صعودی داشته باشند. تا جایی که قیمت تیرآهن ۱۴ با افزایش حدود ۱۷۵ تومانی به رقم ۱۴ هزار و ۷۰۰ تومان رسید؛ میانگین قیمت میلگرد ۱۴ نیز با افزایش ۱۵۱ تومانی به ۱۴ هزار و ۵۳۵ تومان رسید.

در شرایطی که کاهش نسبی در قیمت های جهانی به چشم می خورد، فاصله قیمت شمش با قیمت شمش صادراتی به چیزی حدود ۱۰ درصد رسیده است. طبق دستورالعمل ابلاغ شده نیز محدودیت جنس برای اعمال سقف دامنه یعنی سه درصد برای تولیدکنندگان وجود ندارد.

در این میان این سوال مطرح است که آیا تولیدکنندگان با اینکه می دانند بازار کشش قیمت های موجود را ندارد و همچنین عرصه بر بازارهای صادراتی کشورهای همسایه با اعمال عوارض تنگ تر شده و از سوی دیگر نیز بازار چین به اصلاح قیمت ها اقدام کرده است؛ افزایش قیمت پایه در بورس کالا صرفا در جهت پر کردن کف عرضه در این بازار می باشد؟

اگر چنین شرایطی که احتمال وقوع آن اندک است رخ دهد، وضعیت هفته ای که گذشت مجددا تکرار خواهد شد و در غیر این صورت اگر تعیین نرخ پایه شمش بر اساس واقعیت های بازار انجام شود، با کاهش قیمت مقاطع مواجه خواهیم بود. به عبارت دیگر سرنوشت قیمت محصولات فولادی در هفته‌های آتی با کاهش یا افزایش قیمت شمش در بورس کالا مشخص خواهد شد.

کد خبر: ۹۰٬۹۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha