۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۰
نفس تولید به شماره افتاده است| گلایه تولید کنندگان از رفتار جزیره ای گمرک
گفتگوی بازار با مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان؛

نفس تولید به شماره افتاده است| گلایه تولید کنندگان از رفتار جزیره ای گمرک

کرج- تولید کننده البرزی با وجود کار ارزشمند در زمینه تولید بردهای الکترونیکی، از حمایت چندانی برخوردار نیست و معتقد است به تولید و نوآوری اهمیت داده نمی شود.

بازار؛ شیما عبداله خانی: یک شرکت دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری که در زمینه تولید بردهای الکترونیکی مخصوصا بردهای لوازم خانگی فعالیت می کند، توانسته دانش تولید این بردهای الکترونیکی که قبلا در کل وارداتی بوده را بومی سازی و به مرحله تولید انبوه برساند. به این ترتیب بخشی از بازار لوازم خانگی را از واردات بی نیاز و از خروج ارز جلوگیری کند.

اما این تولید کننده با وجود کار ارزشمندی که در تولید دانش و پتانسیل خودکفایی کشور در زمینه تولید برد های الکترونیکی دارد، از حمایت چندانی برخوردار نیست و معتقد است به تولید و نوآوری اهمیت چندانی داده نمی شود.

به گفته وی نه تنها حمایتی از تولید کننده وجود ندارد و شعار مانع زدایی عملی نشده بلکه نفس تولید کننده با وجود موانع مختلف به شماره افتاده است. نجف وند قطعی های اخیر برق را به خصوص برای صنعت بسیار مخرب دانسته به گونه ای که میزان تولید این شرکت به نصف رسیده است.

مدیر عامل شرکت نوران سازه معتقد است عملکرد جزیره ای و انتخابی گمرک، حمایت نکردن دولت در زمینه در اختیار قرار دادن بازار و استفاده از دانش و تولید داخلی، بی ثباتی اقتصاد و قیمت ارز و تقدم رابطه بر ضابطه در ارگان ها کار را برای صنعت و تولید داخل کشور بسیار سخت کرده است.

وی که در سال جاری ۵۰ درصد تعدیل نیرو به دلیل شرایط اقتصادی را تجربه کرده امیدی برای عملی شدن برنامه هایش برای توسعه تولید و فعالیت های شرکت ندارد. با این اوصاف می توان گفت شعار های حمایت از تولید و دانش داخل تنها در حد حرف باقی مانده است و عملا تحرکی از سوی مسئولان برای این حمایت دیده نمی شود.

 گفت و گوی بازار با«کیومرث نجف وند» مدیر عامل این شرکت که به همراه همسر خود  فعالیت می کند و در سالهای اخیر به عنوان زوج برتر در حوزه کارآفرینی نیز معرفی شده اند را در ادامه می خوانید.

*از چه سالی شروع به فعالیت کردید؟
از سال ۹۴ با همکاری همسرم به تاسیس شرکت پرداختیم. ابتدا فعالیت خود را در زمینه کلید پریزهای لمسی آغاز کرده و در سال ۹۶ در حوزه لوازم خانگی شروع به فعالیت کردیم و با بومی سازی دانش تولید بردهای الکترونیکی لوازم خانگی به ادامه فعالیت پرداختیم.

اکنون به تولید بردهای الکترونیکی لوازم خانگی از جمله فر، هود، گاز، جاروبرقی و اقلام دیگر می پردازیم. تولید بردهای الکترونیکی با کیفیت توکار برای هود آشپزخانه و اجاق گاز بخشی از فعالیت های ماست.

*چه شد که به بومی سازی این محصولات پرداختید؟
طراحی بردهای الکترونیکی را از سال ۹۵ شروع کردیم اما در همان زمان یکی از شرکت هایی که به واردات بردهای الکترونیکی جارو شارژی می پرداخت با خرابی بردهای این محصولات مواجه شده بود و به دلیل توقف خط تولید این بردها در خارج از کشور قادر به واردات هم نبود.

شرکت ما از طریق یکی از دوستان به همکاری با این شرکت پرداخته و به طراحی و تولید بردها برای این شرکت پرداختیم و سپس فعالیت خود را توسعه دادیم. اکنون به جرات می توانم بگویم که به تکنولوژی طراحی و تولید بردهای الکترونیکی مسلط هستیم و می توانیم با تولید این محصولات برای بازار لوازم خانگی کشور از خروج ارز و واردات بردها جلوگیری کنیم.

از طرفی به طراحی بردهای الکترونیکی هوشمند پرداخته ایم که قابلیت کنترل لوازم خانگی از راه دور را فراهم می کند.

* آیا توانسته اید بازار مناسب در کشور پیدا کنید و آیا حمایتی برای یافتن بازار وجود داشته است؟
متاسفانه به هیچ عنوان حمایت دولتی نداشته ایم. با شرکت های دولتی تاکنون همکاری نداشته ایم و فقط تاکنون شرکت های خصوصی استقبال کرده اند تا بتوانند با محصولات خارجی نیز رقابت کنند. با شرکت های امرسان، تندیس درخشان، تاکنو گاز آدیسان، با کارخانه های ساخت لوازم خانگی آشپزخانه چون ایلیا استیل، همکاری با شرکت های دولتی به نوعی نیازمند رانت است که جای تاسف دارد.

*دانش بنیان بودنتان توانسته حمایتی را به سوی شما جلب کند؟
خیر، با وجود دانش بنیان بودن تاکنون نه در زمینه تسهیلات و نه معرفی بازار فروش به ما کمکی وجود نداشته است و تنها حمایت فضای کار بوده که در پارک علم و فناوری داریم.

*ظرفیت تولیدتان چقدر است؟
در ماه ۴۰ هزار برد تولید می کنیم ولی نبود نیروی انسانی متخصص و کارآزموده یکی از معضلات ماست. در رشته الکترونیک نیروهای کار که از دانشگاه ها نیز فارغ التحصیل شده اند هم مهارت کافی ندارند .

*یعنی فکر می کنید بازدهی نیروهای تحصیلکرده به اندازه کافی نیست؟
بله. در واقع دانشجویی که بعد از ۴ سال فارغ التحصیل می شود واقعا مهارت عملی ندارد. در واقع سیستم آموزشی مناسب نیست. به نظرم به جای وجود هزاران دانشگاه و نبود دانش آموخته کارآمد باید بیشتر در زمینه مهارت آموزی و ایجاد مراکز فنی و حرفه ای تمرکز بیشتری وجود داشته باشد. بهتر است این موضوع از پایه در دانش آموزان عملی شود. اکنون صنعت و دانشگاه به موازات یکدیگر حرکت نمی کنند.

*چند نفر نیروی کار مستقیم دارید و آیا تعدیل نیرو داشته اید؟
اکنون ۱۰ نفر نیرو به طور مستقیم در شرکت مشغول هستند، نیروهایی نیز به صورت غیر مستقیم همکاری می کنند. ۱۰ نفر به تازگی به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی تعدیل نیرو شده اند.

*امسال به نام سال مانع زدایی از تولید عنوان شده است فکر می کنید تا چه حد این شعار عملی شده است؟
متاسفانه عملیاتی نشده است. حتی بدتر هم شده و از لحاظ اقتصادی در شرایط بدی هستیم حتی فکر می کنم در دوران ۸ سال دفاع مقدس وضعیت اقتصاد کشور بهتر بود.

*در خواستتان از مسئولان چیست؟
وقتی حمایتی وجود ندارد و درخواستی عملی نمی شود فایده ای ندارد بخواهم درخواستی داشته باشم. فقط ای کاش واقعا مسئول باشند. امید تولید کننده نا امید شده است. تکنولوژی و دانش را خلق می کنیم اما متاسفانه بر اساس شایسته سالاری حمایت وجود ندارد و ظاهرا بیشتر بر اساس رابطه است تا ضابطه.

*قطعی های اخیر برق چقدر به شما آسیب رسانده است؟
به عنوان یک صنعت و وتولید کننده روزانه ۴ ساعت در این روزها قطع برق داشته ایم. نیروی کار ۸ ساعت در محل کار است و حقوق کامل دریافت می کند اما در واقع بازدهی نصف است. حتی میزان تولیدمان به دلیل نصف شدن ساعات کار به دلیل قطعی برق به نصف رسیده است و نمی توانیم سفارشات را به موقع تحویل دهیم. فکر می کنم این موضوع خودش بزرگترین مانع بر سر راه تولید و صنعت شده است. این معضل همه را تحت تاثیر قرار داده است.

*در تامین مواد اولیه با مشکلی مواجه نیستید؟
معضل بزرگ ما تامین قطعات الکترونیکی است. قطعات الکترونیکی مان را از چین تهیه می کنیم و یکی از معضلات کمیاب شدن نیمه هادی به دلیل تضاد و جنگ اقتصادی بین آمریکا، چین، انگلیس و روسیه است. نیمه هادی در چین هم کمیاب شده و ما نیز در تهیه این مورد با مشکل برخورده ایم و قطعات نیز گران شده اند.

*با گمرک در زمینه واردات مواد اولیه مشکلی ندارید؟
همیشه مشکلات با گمرک وجود دارد. گمرک مانند یک جزیره و مستقل عمل می کند. به خصوص تولیدکننده ها در ترخیص کالاها مشکل دارند و برخی تا ماه ها نمی توانند کالای خود را از گمرک مرخص کنند. برخی نیز با اقدامات غیر قانونی و پرداخت رشوه زودتر ترخیص می کنند.

*برنامه ای برای افزایش تولید و توسعه کارتان دارید؟
برنامه داریم ولی با توجه به بی ثباتی اقتصادی نمی توانیم امیدی به عملی شدن برنامه ها داشته باشیم. نفس تولید با این مشکلات گرفته می شود. ثبات قیمت ها و نظارت بر فعالیت های ارگان هایی چون گمرک لازمه وضعیت کنونی است.

کد خبر: ۹۰٬۹۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha