۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۲
مؤلفه‌های فروش طلایی در شرایط کرونایی| قربانی رکود نشویم
در گفت و گو با بازار مطرح شد؛

مؤلفه‌های فروش طلایی در شرایط کرونایی| قربانی رکود نشویم

بیرجند- مدیر مرکز مطالعات اقتصادی اتاق بازرگانی بیرجند گفت: اصناف در همین شرایط کرونایی با رعایت مؤلفه‌هایی می‌توانند فروش موفقی داشته باشند.

 بازار؛ گروه استان‌ها: بسیاری از واحدهای صنفی بعد از شیوع کرونا دغدغه‌مندانه به آینده کسب و کار خود نگاه کردند و این سؤال برای آنان مطرح شد که چگونه می‌توانند در این شرایط همچنان واحد صنفی خود را سراپا نگه دارند.

بسیاری از اصناف خود را قربانی شرایط کرونایی تصور کردند و منتظر ماندند تا روند شیوع کرونا برای آنان چه تصمیمی بگیرد ولی برخی دیگر از صاحبان واحدهای صنفی هوشمندان عمل کرده و حتی در رکود کرونایی نیز فروش خود را حفظ کردند.

مهدیه ضیائیان در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهارکرد: برخی از اصناف و واحدهای صنفی نسبت به فروش خود در شرایط کرونایی بسیار نگران هستند اما باید این باور را داشته باشیم که با در نظر گرفتن برخی از مسائل، شرایط بحرانی نیز نمی‌تواند به کسب و کار ما آسیب بزند.

مؤلفه‌های فروش طلایی در شرایط کرونایی/ قربانی رکود نشویم

ضرورت چابکی در کسب و کار
مدیر مرکز مطالعات اقتصادی اتاق بازرگانی بیرجند و پژوهشگر علم اقتصاد با بیان اینکه کسب و کار موفق باید چابک باشد، بیان‌کرد: کسب و کار چابک به کسب و کاری گفته می‌شود که به راحتی در شرایط بحرانی از پا در نمی‌آید و توانسته خود را سرپا نگه دارد.

ضیائیان ادامه‌داد: به عنوان مثال برخی از واحدهای تولیدی که در شرایط کرونایی خط تولید آنان تعطیل شد، مجدد با راه اندازی خط تولید خود و اقدام به تولید کالای مورد نیاز مردم مثل ماسک یا مواد ضدعفونی کننده توانستند خود را سراپا نگه دارند.
وی افزود: یکی دیگر از مسائلی که درباره فروش طلایی در شرایط کرونایی حاضر اهمیت است حفظ ارتباط با مشتری و شناسایی نیازهای او از طرق مختلف مثل فضای مجازی و فروش  آنلاین است تا مشتری را راضی نگه داریم.

مدیر مرکز مطالعات اقتصادی اتاق بازرگانی بیرجند گفت: از دیگر راهکارهایی که موجب می‌شود در شرایط کرونایی کسب و کار ما کمتر آسیب ببیند، ارائه یک محصول یا خدمت جدید چون پیک رایگان و یا ارائه بسته‌های مواد ضدعفونی است که موجب جلب و جذب مشتری می‌شود.

مؤلفه‌های فروش طلایی در شرایط کرونایی/ قربانی رکود نشویم

تبلیغات هوشمندانه در شرایط کرونایی
ضیائیان  با بیان اینکه یک کسب و کار موفق هوشمندانه‌ترین تبلیغات را در شرایط بحرانی مثل شرایط شیوع کرونا دارد، گفت: بررسی کسب و کارهایی که عمر بسیار طولانی دارند نشان می‌دهد که آن ها برای انطباق خود با محیط اطراف و بحران‌ها تلاش می کرده‌اند.

وی اظهارکرد: در شرایطی که بازار با رکود ناشی از کرونا مواجه شده است، کسب و کارها به نوعی برای عبور از این رکود باید به ارزش آفرینی دست بزنند.

بررسی کسب و کارهایی که عمر بسیار طولانی دارند نشان می‌دهد که آن ها برای انطباق خود با محیط اطراف و بحران‌ها تلاش می کرده‌اند

ارزش آفرینی با ارائه یک خدمت جدید
مدیر مرکز مطالعات اقتصادی اتاق بازرگانی بیرجند درباره معنا و مفهوم ارزش آفرینی در کسب و کار گفت: اگر به واسطه محدودیت‌هایی که این روزها در ارتباط با مشتری ایجاد شده علاوه بر خدمت اصلی، خدمت دیگری را نیز به آنها ارائه کنیم در واقعی به نوعی ارزش آفرینی کرده‌ایم.

ضیائیان اظهارکرد: این ارزش آفرینی می‌تواند هم در رابطه با صنف  و کسب و کار خودمان و یا یک خدمت موازی باشد که بسته به خلاقیت و نوآوری صاحبان کسب و کار دارد.

وی بیان‌کرد: به عنوان مثال مدرس یک آموزشگاه که به جای تعطیلی کلاس‌های آموزشی و هنری خود به سمت برگزاری ویدئو کنفرانسی کلاس‌ها و استفاده از بستر الکترونیک و فضای مجازی رفته در حقیقت یک نوآوری و ارزش‌آفرینی داشته است.

مدیر مرکز مطالعات اقتصادی اتاق بازرگانی بیرجند ادامه‌داد: در شرایط کرونایی رعایت دستور العمل‌های بهداشتی از آنجایی که به جلب اعتماد مشتری می‌انجامد در واقع یک مؤلفه برای فروش طلایی در این ایام است.

ضیائیان  افزود: به عنوان مثال رستوران‌ها یکی از آسیب‌پذیرترین واحدهای صنفی در شرایط کرونایی هستند ولی همین واحدهای صنفی هر چه بیشتر دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کرده و اعتماد مشتری را از این نظر جلب کنند، باز هم فروش خود را خواهند داشت.

مؤلفه‌های فروش طلایی در شرایط کرونایی/ قربانی رکود نشویم

قربانی رکود کرونایی نشویم
وی گفت:  صاحبان کسب و کار در شرایط کرونایی می‌توانند دو دید داشته باشند که یک دید حس قربانی شدن به واسطه رکود در بازار و یک مسئله دیگر داشتن دیدگاه بلند مدت برای موفقیت در همین شرایط و برداشتن گام‌های دیگر بعد از کرونا است.

مدیرمرکز مطالعات اقتصادی خراسان‌جنوبی اظهارکرد: واحدهای صنفی حتی در شرایط رکود بازار به واسطه شیوع کرونا نباید حس قربانی شدن را داشته باشند چرا که با در نظر گرفتن راهکاری‌هایی می‌توان همچنان فروش خود را داشته باشیم.

ضیائیان با تأکید مجدد بر اهمیت فروش آنلاین در شرایط کرونایی گفت: اصنافی که از قبل از بستر الکترونیک و فضای مجازی برای فروش استفاده کردند در این شرایط یک گام جلو بودند و دیگر واحدهای صنفی نیز بهتر است در این عرصه قدم بردارند.

اصنافی که از قبل از بستر الکترونیک و فضای مجازی برای فروش استفاده کردند در این شرایط یک گام جلو بودند و دیگر واحدهای صنفی نیز بهتر است در این عرصه قدم بردارند

فرهنگ فروش آنلاین در اصناف خراسان جنوبی جا نیفتاده است
وی درباره وضعیت فروش آنلاین در بین اصناف خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: به نظر من بخش‌هایی از اصناف ما در خراسان‌جنوبی هنوز فرهنگ فروش آنلاین در بینشان جا نیفتاده است و بخش دیگر نیز کمتر با اینترنت و فضای مجازی سر و کار داشته و علم استفاده از آنان را ندارند.

مدیر مرکز مطالعات اقتصادی اتاق بازرگانی بیرجند با بیان اینکه مسئله فروش آنلاین را می‌توانیم برگزاری کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی برای اصناف رونق دهیم، ادامه‌داد: اگر اصناف ما به سمت فروش آنلاین در بستر سایت‌های فروش و یا اپلیکیشن ها بروند تا حد زیادی به فروش تضمینی نزدیک شده‌اند.

ضیائیان درباره تمایل مردم خراسان‌جنوبی به خرید اینترنتی نیز گفت: طبق پژوهش و تحقیقی که انجام داده‌ام، علی‌رغم اینکه ما شهر شلوغ و دارای ترافیک بالا نیستیم ولی حدود ۵۰ درصد مردم خراسان‌جنوبی تمایل به خریدهای آنلاین دارند که این یک فرصت محسوب می‌شود.

وی یادآورشد: امید است که اصناف ما آنقدر به لحاظ بنیه اقتصادی قوی شوند که هیچ بحرانی نتواند به کسب و کار آنان آسیب زند و همیشه فروش پررونقی داشته باشند.

کد خبر: ۹۰٬۹۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha