۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
بیشترین میزان خروج پول از سال ۱۳۸۸ | بهترین استراتژی سرمایه‌گذاری چیست؟
استراتژی هفته در گفتگو با کارشناس؛

بیشترین میزان خروج پول از سال ۱۳۸۸ | بهترین استراتژی سرمایه‌گذاری چیست؟

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه میزان خروج پول حقیقی در بازار از سال ۱۳۸۸ به بالاترین سطح خود رسید، گفت: بهترین استراتژی سرمایه‌گذاری می‌تواند شامل سهام با P/E پایین باشد.

بازار؛ گروه بورس: مشکل بازار سرمایه هفته گذشته هم به جای خود باقی ماند؛ به نحوی که شاخص کل باز هم افت کرد، اما روزهای آخر معاملاتی بازار حرکت رو به رشدی داشت و امید تا حدودی به بازار سرمایه بازگشت. در هر صورت، شاخص کل ۵.۲ درصد اصلاح داشت و ۶۱ هزار و ۲۴۰ واحد افت کرد؛ به طوری که اواسط هفته، حتی به زیر یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد هم رسید، ولی در نهایت روی یک میلیون و ۱۰۹ هزار و ۳۴۸ واحد بسته شد.

روند بازار به گونه‌ای بود که شاخص کل هم‌وزن به خاطر قفل بودن صف‌های فروش در سهام کوچک فقط در آخرین روز معاملاتی هفته رشد کرد و در انتهای معاملات، روی ۳۸۳ هزار و ۱۵۰ واحد ایستاد. به این ترتیب، بازار با کاهش ۱۸ هزار و ۶۰۴ واحدی، افت ۴.۶ درصدی را تجربه کرد که این مسئله تمام رمز و رازهای بازار را پیچیده‌تر کرد.

با این حال، تنهای چراغی که توانست نوری در بازار سهام بیندازد، مشخص شدن هفت نامزد قطعی انتخابات ریاست جمهوری بود. درست پس از این خبر بود که شاهد واکنش مثبت نسبت به معاملات بورس بودیم و چرغ سبز در بازار نمایان شد زیرا با معرفی شدن نامزدها دید نسبت به بازار سهام از طرف رئیس جمهور آینده مشخص می‌شود، اما ابهام مهم‌تر و بزرگ‌تر خود انتخابات و مشخص شدن وزیر اقتصاد از طرف رئیس جمهور است. بنابراین، هنوز هم ابهام در بازار سرمایه وجود دارد، ولی می‌توان این امیدواری را داشت که بازار تا زمان برگزاری انتخابات مثبت باشد.

با وجود اینکه دو روز انتهایی معاملات باعث تغییر و تحولاتی در سهام شاخص‌ساز و بنیادی بازار شد، باید به این نکته توجه داشت که مشکل اصلی بازار در حال حاضر نمادهایی هستند که مدت‌ها در صف فروش قفل هستند و قابلیت نقدشوندگی آن‌ها از دست رفته و سرمایه‌های مردم در این نمادها قفل شده است و حتی بازگشایی تا ۷۰ درصد در این سهم‌ها هم باعث نقدشوندگی آن‌ها نشده است.

نکته قابل توجه دیگر این است که در روز ۲۸ خرداد ابهام بزرگی به نام انتخابات را پیش رو داریم و نمی‌دانیم که وزیر اقتصاد چه کسی است و چه سیاست‌هایی را درباره قیمت‌گذاری دستوری و موانع موجود بازار سرمایه دارد و همین مسائل ابهامات بازار را تا مشخص شدن نتایج زیاد می‌کند.

مهدی قلی‌پور، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با معاملات هفته گذشته اظهار داشت: هفته گذشته بازاری منفی توام با خروج شدید پول بود؛ به نحوی که شاخص‌های کل و هم‌وزن بورس و فرابورس به ترتیب۳.۹۴ درصد، ۳.۴۸ درصد و ۱.۱۷ درصد نسبت به ابتدای هفته (روز شنبه) افت داشتند و با خروج ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نقدینگی دیگر توسط حقیقی‌ها با میانگین روزانه ۵۰۰ میلیارد تومان، جمع خروج پول از زمان سقوط بازار در شهریور ۱۳۹۹ به ۸۸ هزار میلیارد تومان رسید.

وی در ادامه تصریح کرد: اگر افت قیمت‌ها را در نظر بگیریم، تقریبا تمام و یا حتی بیش از کل ۱۳۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی حقیقی وارد شده از زمستان ۱۳۸۸ تا شهریور ۱۳۹۹ از بازار خارج شده است، اما نکته جالب دیگر این است که فقط در دو روز از ابتدای سال با خالص ورود پول حقیقی آن هم در ارقام زیر صد میلیارد تومان روبه‌رو بودیم. با افت‌های این هفته بازدهی شاخص کل از ابتدای سال به منفی ۱۵.۲ درصد رسید، البته شاخص هم‌وزن وضعیت بهتری داشت و بازدهی منفی ۱۳ درصدی از اول سال را تجربه نمود. نکته جالب وضعیت بهتر فرابورس بود که از اول سال افت ۲.۳ درصدی داشت.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه حجم و ارزش معاملات از زمان اصلاح مجدد دامنه نوسان و افزایش آن مطابق پیش‌بینی‌ها اندکی بهبود یافت، گفت: این در حالی است که هنوز با روزهای خوب فاصله زیادی وجود دارد زیرا جمع ارزش معاملات خرد طی هفته ۱۰ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بود که به اندازه میانگین روزانه معاملات در سال گذشته نیز نمی‌رسد و سال گذشته میانگین معاملات روزانه ۱۳ هزار و ۲۸۰ میلیارد تومان بود، در حالی که هفته قبل این عدد به ۲ هزار و ۱۴۲ میلیارد تومان رسیده است و از هفته قبل‌تر اندکی کمتر بود.

قلی‌پور افزود: صنعت تک شرکتی منسوجات (نمرینو) بعد از افت شدید در هفته‌های قبل، این هفته با بازدهی ۲۲ درصد تنها صنعت مثبت در بازار بود و مابقی صنایع بدون تغییر یا منفی بودند. همچنین، صنعت تک شرکتی سایر معادن (کماسه) با ۱۲.۵ درصد بیشترین افت را طی هفته داشت. از صنایع بزرگ، بانک‌ها با منفی ۱۱ درصد بیشترین افت را داشتند و فلزات اساسی و محصولات شیمیایی با ۲.۷ درصد کاهش قیمت، نسبتا وضعیت بهتری داشتند.

وی در مورد معاملات هفته آینده بورس مطرح کرد: با مشخص شدن وضعیت کاندیداهای ریاست جمهوری که نشان از ثبات و انسجام مدیریتی در سال‌های آینده دارد، حساسیت‌های بازار سرمایه نسبت به انتخابات به حداقل ممکن رسیده است؛ با این حال، صحبت‌های ضد و نقیض مقامات ایران به ویژه ریاست جموری و سایر کشورهای حاضر در مذاکرات وین، منجر به رشد هزار تومانی دلار شد و به نظر می‌رسد که تا انتخابات، دلار در همین کانال ۲۳ هزار تومان باقی بماند.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: قیمت جهانی نفت هم بهبود یافته و قیمت‌های جهانی نسبت به پیک ماه قبل اندکی افت کردند، ولی همچنان سطح بالایی را تجربه می‌کنند، البته فلزات وضعیت بهتری دارند و محصولات پتروشیمی بعضا با افت مواجه شده‌اند و علاوه بر این، گزارشات عملکردی ماهانه شرکت‌ها که منتشر شده‌اند، عمدتا خوب بوده‌اند. بنابراین، پیش بینی می‌شود که تا انتخابات، بازار بهتر از دو ماه اول سال باشد و هفته آینده را مثبت می‌بینم.

قلی‌پور با تأکید بر اینکه سهام بزرگ با بازارگردان‌ها و سهامداران حقوقی بزرگ که البته بر شاخص هم اثرگذار هستند، نقدشوندگی بهتری دارند، گفت: همچنین، صنعت سیمان با افزایش نرخ‌ها از اقبال و نقدشوندگی بهتری برخوردار شده است. فلزات اساسی، بانک‌ها، خودرو، محصولات شیمیایی و پالایشگاه‌ها از بقیه بازار نقدشونده‌تر هستند البته در هر صنعت سهام مختلف نقدشوندگی متفاوتی هم دارند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تنوع بخشی، تخصیص یک پنجم دارایی به حوزه بادرآمد ثابت و خروج از سهام با P/Eهای بالا و وورد به سهم در صنایعی که عملکرد سود و زیانی خوبی دارند، تنها استراتژی بقا در بازارهای رکودی است. به نظرم سهامی که P/E تحلیلی زیر ۶ دارند گزینه‌های جذابی هستند و در صنایع فولاد و مس و سنگ آهن و برخی محصولات فلزی و معدنی و در اولویت، بعدتر شیمیایی و پالایشی چنین سهامی یافت می‌شوند. وضعیت صنایعی چون دارو و بانکی و خودرو هم به تحولات پیش روی وابستگی زیادی دارد، ولی به جز خودرو که زیان انباشته بسیار زیادی دارد، برخی بانک‌ها و داروسازها هم پتانسیل رشد دارند.

کد خبر: ۹۰٬۸۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha