۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۷
لحن مثبت مذاکره کنندگان تجاری چینی و امریکایی از پشت تلفن!/ پیشبرد فاز اول توافق در آینده
تحت نظر بایدن صورت گرفت؛

لحن مثبت مذاکره کنندگان تجاری چینی و امریکایی از پشت تلفن!/ پیشبرد فاز اول توافق در آینده

مقامات ارشد بازرگانی چین و آمریکا در روز پنجشنبه، اولین تماس تلفنی خود بعد از روی کار آمدن جو بایدن را در خصوص مسائل تجاری با هدف برقراری گفتگویی صریح و دیدی مثبت آغاز کردند.

بازار؛ گروه بین الملل: مقامات ارشد بازرگانی چین و آمریکا در روز پنجشنبه، اولین تماس تلفنی را مبنی بر مذاکرات صریح و شفاف از زمان روی کار آمدن جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برقرار کردند. 

این تماس در حقیقت، ارسال یک سیگنال مثبت مبنی بر شروع مجدد ارتباطات دو اقتصاد بزرگ جهان در میان عدم قطعیت و اختلافات طولانی مدت در خصوص طیف گسترده ای از مسائل است. 

وزیر تجارت چین روز پنجشنبه در بیانیه ای گفت:«لیو هه» معاون نخست وزیر و نماینده چین در گفت و گو های اقتصادی چین و آمریکا با «کاترین تای» نماینده تجارت آمریکا تماس تلفنی برقرار کرد و طی آن به گفتگو و مذاکراتی صریح، عملی و سازنده با نگرش برابری و احترام متقابل انجام دادند.

در این بیانیه آمده است: با توجه به این که هر دو طرف بر این باورند که توسعه تجارت دو جانبه بسیار مهم است، بنابراین دو طرف در مورد موضوعات نگران کننده تبادل نظر کرده و به توافقی رسیدند تا این ارتباط را ادامه دهند. 

در این بیانیه با وجود این که هیچ جزئیاتی در رابطه با این گفتگو یا توسعه تجارت به اشتراک گذاشته نشده ، اما توصیف آن از مکالمه حاکی از مثبت بودن فضای بحث در مقایسه با جو اغلب متشنج در برخی تعاملات اخیر بین مقامات چینی و آمریکایی است.

هیچ جزئیاتی در رابطه با گفتگوی مقامات بازرگانی چینی و امریکایی یا توسعه تجارت به اشتراک گذاشته نشده ، اما توصیف آن از مکالمه حاکی از مثبت بودن فضای بحث در مقایسه با جو اغلب متشنج در برخی تعاملات اخیر بین مقامات دو کشور است

دفتر نماینده بازرگانی ایالات متحده نیز در بیانیه ای جداگانه از طرف خود این مبادله را صریح توصیف و اعلام کرد که «کاترین تای» به طرح موارد نگران کننده برای امریکا نیز پرداخته است. در این بیانیه آمده است: سفیر «تای» اظهار داشت که مشتاقانه منتظر مذاکرات آینده با معاون نخست وزیر لیو است. 

این اولین تماس تلفنی بین مقامات تجاری چینی و ایالات متحده تحت دولت بایدن است. این مکالمه در حالی برقرار شد که تای پیش از این پیشنهاد داده بود که وی در آینده نزدیک با همتای چینی خود ملاقات خواهد کرد در حالی که از طرفی هم همچنان دولت بایدن فشارهای خود بر چین را در طیف وسیعی از حوزه ها از جمله سرکوب غیرمنطقی شرکت های فناوری چینی و اعمال تعرفه های تجاری علیه کالاهای چینی افزایش داده است.

پیش از این هم، وانگ یی وزیر خارجه چین در چند ماه گذشته ضمن بیان این مسئله که پکن آماده مذاکره سازنده با واشنگتن است، اعلام کرده بود که اگر آمریکا و چین به ترمیم روابط آسیب دیده خود بپردازند، می توانند در زمینه مسائل مهم و مختلفی از جمله تغییرات آب و هوایی و شیوع ویروس کرونا همکاری داشته باشند زیرا روابط دو کشور در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ به پایین ترین سطح خود در دهه های اخیر رسید.

تحلیلگران  بر این باورند که اگرچه دو طرف هنوز در بسیاری از موضوعات اختلافات قابل توجهی دارند، اما اولین تماس تلفنی مقامات تجاری چینی و آمریکا تحت نظر بایدن هنوز هم می تواند به عنوان یک نشانه و سیگنال مثبت تلقی شود که دو طرف حداقل می توانند در مورد موضوعات مورد توجه تبادل نظر کنند.

تحلیلگران  بر این باورند که اگرچه دو طرف هنوز در بسیاری از موضوعات اختلافات قابل توجهی دارند، اما اولین تماس تلفنی مقامات تجاری چینی و آمریکا تحت نظر بایدن هنوز هم می تواند به عنوان یک نشانه و سیگنال مثبت تلقی شود

گائو لینگ یون، متخصص در آکادمی علوم اجتماعی چین در پکن که از نزدیک مسائل تجاری را دنبال می کند،  همچنین اعلام کرد که برداشتن تعرفه ها مسئله اصلی مورد بحث در مذاکرات تجاری بعدی بین چین و ایالات متحده خواهد بود و اگرچه روند کار دشوار است، اما دو کشور حداقل در مورد حذف تدریجی تعرفه ها به توافق می رسند.

علی رغم فشارهای فزاینده بر دولت بایدن برای حذف تعرفه هایی که صدمات بزرگی به مشاغل و مصرف کنندگان آمریکایی وارد می کند، مقامات آمریکایی تعرفه ها را حفظ کرده و کاترین تای تعرفه ها را «اهرم فشار» برای ایالات متحده در مذاکرات با چین توصیف کرده است.

همچنین اظهار نظرهای مختلفی در رابطه با پیشرفت فاز یک توافقنامه تجاری وجود دارد، برخی در ایالات متحده ادعا می کنند که چین از تعهد خرید محصولات آمریکایی عقب مانده است.

علاوه بر آن گائو معتقد است که چین برای تحقق بخشیدن به بخش مربوط به خود در فاز یک توافق، از جمله گشایش و گسترده کردن بیشتر بازار خود و محافظت بهتر از مالکیت معنوی، تلاش می کند. همچنین، این کشور خرید محصولات آمریکایی را افزایش داده که البته عرضه آن ها در ایالات متحده در طی شیوع همه گیری موجب ایجاد موانع جدی گردیده است.

چین برای تحقق بخشیدن به فاز یک توافق تجاری با امریکا، از جمله گشایش و گسترده کردن بیشتر بازار خود و محافظت بهتر از مالکیت معنوی، تلاش می کند 

در همین راستا، یک نماینده ارشد بخش صنعت در ماه آوریل در گفتگو با گلوبال تایمز اعلام کرد: با توجه به این که هر ساله آمریکا منبع اصلی صادرات سویا به چین با بیشترین میزان در سال بوده است، اما در طول این سالهای جنگ تجاری میان دو کشور، چین با افزایش تعرفه واردات تولیدات کشاورزی آمریکا از جمله سویا به این کشور موجب شده تا امریکا تمام تلاش خود را به کار گیرد تا به رکورد صادرات در حدود ۳۶ میلیون تن در سال ۲۰۲۰-۲۰۲۱ مالی برسد، زیرا این توافق تجاری چین و ایالات متحده در مرحله اول همچنان ادامه دارد.

از آغاز ماه آوریل سال جاری، چین ۲.۶ میلیون تن دانه سویا از ایالات متحده خریداری کرده که در واقع رکورد قبلی ۲.۴ میلیون تن فروش محصولات جدید سویا را در سال ۲۰۱۵ شکسته است. علاوه بر آن، گزارش ها حاکی از آن است که صادرات آمریکا به چین تنها در هشت ماه اول سال ۲۰۱۸ با ۳۱ درصد و تنها در ماه آگوست با ۹۵ درصد کاهش همراه بوده است.

گائو همچنین بر این باور است که چین و ایالات متحده ممکن است در خصوص لغو تعرفه ها مرتبط با تقسیم بندی خاصی مذاکره کنند و دستورالعمل خاصی را برای تحقق فاز نخست معامله در نیمه دوم سال تنظیم نمایند، زیرا انتظار می رود وضعیت این اپیدمی در ایالات متحده بهبود یابد.

مقامات چینی بارها تأکید کرده اند که دو طرف باید اختلافات تجاری را به درستی حل کنند، اما گفتگوها باید بر اساس احترام و برابری متقابل باشد. آنها همچنین از آمریکا خواسته اند که سرکوب شرکت های چینی را متوقف کرده و تعرفه ها را حذف نماید.

کد خبر: ۹۰٬۷۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha