۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۰
طرح‌های خشکسالی و تغییر اقلیم به تایید شورای حکام رسید
وزیر نیرو:

طرح‌های خشکسالی و تغییر اقلیم به تایید شورای حکام رسید

اردکانیان، وزیر نیرو گفت: تعدادی از طرح‌ها مانند بهبود مدیریت شهری، استفاده از فناوری‌های جدید در آب و فاضلاب و طرح‌هایی درباره خشکسالی منطقه و تغییر اقلیم، به تایید اعضای اجلاس شورای حکام رسید.

به گزارش بازار، رضا اردکانیان در پایان مراسم دوازدهمین اجلاس شورای حکام مرکز منطقه‌ای آب شهری در جمع خبرنگاران افزود: استفاده از فناوری‌های جدید در آب و فاضلاب، بازچرخانی فاضلاب، موضوع آب به حساب نیامده و آب شهری، از موضوعاتی است که بسیار مورد توجه کشورهای منطقه از جمله ارمنستان، سریلانکا، پاکستان، سوریه و تاجیکستان قرار گرفت و علاقه‌مند به مشارکت در این طرح‌ها هستند.

وی گفت: بهبود مدیریت شهری در آسیای مرکزی و غرب آسیا، همچنین بهبود مهارت‌های متخصصان آب و فاضلاب از دیگر طرح‌هایی است که دوره‌های آموزشی برای آن‌ها در نظر گرفته شده، و امید است انتقال دانش از کشورهای پیشرفته صورت گیرد.

اردکانیان افزود: چند طرح درباره خشکسالی منطقه و تغییر اقلیم نیز مورد تایید قرار گرفت که امیدواریم همه این طرح‌ها به مرحله اجرا درآید و این مرکز بتواند سهم بیشتری در بهبود شرایط آب و فاضلاب در مناطق شهری و روستایی ایفا کند.

وزیر نیرو گفت: بعد از ۲۰ سال که چنین مرکزی (مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری) در تهران تاسیس کردیم، این مدل از نظر ساختاری در دنیا مورد توجه قرار گرفت و در مصر و همچنین آمریکای لاتین، غرب آسیا، اروپای شرقی و افریقا تاسیس شد و فعالیت می‌کنند.

وی تاکید کرد: جایگاه این مرکز در دنیا جایگاه شاخصی است و از لحاظ سیاسی نیز بستری برای همکاری نزدیک‌تر مسئولان ارشد آب کشورهای منطقه است که سهم و نقش ایران را برای همکاری بیشتر و ایجاد فضای دوستی ایجاد می‌کند.

وزیر نیرو همچنین در زمینه اقدامات لازم در شرایط خشکسالی گفت؛ در سطح دنیا فعالیت‌های زیادی در حال اجراست و در کشور ما نیز مهمترین کاری که در سه سال گذشته، یعنی از اسفند ۹۶ تا اسفند ۹۹ انجام شد تدوین و تصویب برنامه سازگاری با کم آبی برای همه استان‌های کشور بود.

وی افزود: به اتکای تجربیات دنیا و به وابسته همکاری خوب میان دستگاه‌های کشور از جمله وزارتخانه‌های نیرو، کشور، جهاد کشاورری و سازمان برنامه و بودجه، توانستیم برای همه دستگاه‌های کشور، برنامه سازگاری با کم آبی را با توافق همه دستگاه‌ها تدوین کنیم.

آقای اردکانیان گفت: این برنامه در اختیار همه دستگاه‌های اجرایی کشور است و استانداران، مسئول هماهنگی و نظارت بر اجرای آن هستند.

دوازدهمین اجلاس شورای حکام مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری (تحت پوشش یونسکو) با حضور نمایندگان ۱۸ کشور و ۹ سازمان بین‌المللی؛ بر گزار شد.

در این اجلاس که به دلیل همه گیری بیماری کرونا به صورت مجازی برگزار شد، وزرای آب و سایر مقامات عالی‌رتبه کشورهای ارمنستان، ازبکستان، افغانستان، آذربایجان، آلمان، بنگلادش، پاکستان، تاجیکستان، ترکیه، سریلانکا، سوریه، سوئیس، عراق، عمان، قطر، مصر و هند، به بررسی پروژه‌های مرتبط با مدیریت آب شهری پرداختند.

نمایندگان ارشد سازمان‌های بین المللی از جمله یونسکو، نماینده مقیم سازمان ملل در ایران، سازمان بهداشت جهانی، سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو، بانک توسعه اسلامی، سازمان جهانی هواشناسی، انجمن بین المللی آب، سازمان همکاری‌های آبی جهانی و نیز انجمن آبی عمان در این اجلاس حضور داشتند.

مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری با حوزه فعالیت در مناطق غرب و جنوب آسیا و نیز آسیای میانه و شمال آفریقا در بهمن ماه سال ۱۳۸۰ (فوریه ۲۰۰۲) با پیگیری وزارت نیرو و با همکاری وزارت امور خارجه و یونسکو تأسیس و راه اندازی شد. فعالیت‌های این مرکز از شورای حکام در بالاترین سطح، متشکل از وزرای آب کشورهای عضو برنامه‌ریزی و هدایت می‌شود.

کد خبر: ۹۰٬۶۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha