۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۴
 کم‌کاری وزارت نیرو در اصلاح تعرفه‌های انرژی
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد

کم‌کاری وزارت نیرو در اصلاح تعرفه‌های انرژی

طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: وقتی تورم ۶۰ درصدی داریم اما تعرفه ها اصلاح نمی شوند یعنی قیمت پایین است و در نتیجه تقاضا به سمت بی نهایت می رود.

به گزارش بازار، مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس درمورد تاثیر رمزارزها بر خاموشی های اخیر گفت: یکی از دلایل مهمی که برای خاموشی های اخیر مطرح می شود مربوط به بحث ماینینگ و افزایش رمزارزها در کشور است.

وی با بیان اینکه آمار و اطلاعات دقیقی در این خصوص وجود ندارد گفت: وزارت نیرو و بانک مرکزی برآوردهایی را ارائه دادند اما این تخمین ها از ۳۰۰ مگاوات تا ۲ هزار مگاوات متفاوتند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهارکرد: بر اساس تخمین هایی که از سمت بانک مرکزی اعلام شده نهایتا بین ۵۰۰ تا ۸۰۰ مگاوات را می توان واقعی دانست و پذیرفت اما باز هم تخمین دقیقی وجود ندارد.

طغیانی با بیان اینکه وزارت نیرو در بحث اصلاح تعرفه های برق تجدید پذیر و مسائل فنی و اصلاح الگوی مصرف باید اقدام جدی می کرد گفت: متاسفانه ما در حوزه مصرف برق صنعتی و بخش خانگی شاهد هیچ فعالیت جدی در راستای اصلاح الگوی مصرف نیستیم.

وی با بیان اینکه اصلاح تعرفه ها قطعاً لازم اما الزاماً راهکار نهایی نیست گفت: متاسفانه الگوی مصرف هم در بخش خانگی کاملاً تغییر کرده بطوریکه اکثر مردم پنکه و کولر آبی را به کولر گازی تبدیل کرده اند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه پرداخت یارانه به حوزه انرژی نباید دلیل بر مصرف بی رویه انرژی باشد اظهارکرد: وقتی تورم ۶۰ درصدی داریم اما تعرفه ها اصلاح نمی شوند یعنی قیمت پایین است و در نتیجه تقاضا به سمت بی نهایت می رود.

طغیانی به بحث تعرفه خرید تضمینی برق از انرژی های تجدیدپذیر نیز اشاره و اظهارکرد: طبق قانون برنامه ششم توسعه، دولت باید ۴ هزار مگاوات برق تجدیدپذیر را وارد شبکه می کرد اما این اتفاق نیفتاد.

این نماینده مجلس یادآور شد: ما دو هفته است شنیدیم تعرفه های خرید برق تضمینی انرژی تجدیدپذیر در کارتابل وزیر نیرو مانده که این عملاً به معنای نابودی سرمایه گذاری های انجام شده است.

استخراج رمزارز دلیل خاموشی ها نبود| مشکل، سوء مدیریت است
محمدرضا شرفی، رئیس کارگروه استخراج انجمن بلاکچین نیز با اذعان به عقب ماندگی صنعت برق کشور از چشم انداز توسعه زیرساخت های تولید گفت: طبق جدول پیش بینی حداکثر نیاز مصرفِ همزمان، در سال ۱۴۰۰ باید ۶۶ هزار و ۲۴۴ مگاوات برق تأمین شود اما هم اکنون امکان تأمین این میزان برق را در پیک مصرف نداریم.

وی افزود: حداکثر توان تولید عملیاتی برق در نیروگاه های کشور نهایتاً ۵۸ هزار مگاوات است و این موضوعی است که همه کارشناسان و اساتید هم به آن اذعان دارند.

رئیس کارگروه استخراج انجمن بلاکچین با اشاره به اینکه میزان مصرف برق همزمان در کشور طبق چشم انداز ۱۴۰۵ به عدد ۸۱ هزار و ۸۳۱ مگاوات خواهد رسید گفت: دولت آینده باید به فکر تأمین این میزان افزایش مصرف باشد در غیراین صورت همین شرایط را در دولت بعدی هم خواهیم داشت.

شرفی عدم مشکل در تأمین برق در سال گذشته را حاصل مدیریت شبکه توزیع دانست و گفت: ما سالهای قبل هم با کمبود برق مواجه بودیم اما مدیریت مصرف برق به ویژه در بخش صنایع باعث شد که این کمبود خیلی به چشم نیاید.

عضو کارگروه بلاکچین کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران، نقش استخراج رمزارزها در کمبود برق کشور را تکذیب کرد و گفت: ما در انجمن بلاکچین، اتهام وارد شده به صنعت استخراج رمز ارز کشور را در این خصوص کاملاً ناروا، غیرمنطقی و بدون پشتوانه علمی و فرافکنانه می دانیم.

وی افزود: متاسفانه هم در زمستان کمبود تولید برق را به این صنعت ارتباط می دهند و هم در تابستان و لذا بهتر است که به جای پوشاندن سوء مدیریت و کمبود و نواقصها در تولید برق، یک بار برای همیشه باید این موضوع را شفاف سازی و به صورت دقیق محاسبه کرد.

شرفی با بیان اینکه صنعت استخراج رمز ارز کشور، برق را با قیمت صادراتی خرید می کند گفت: هر کیلو وات ساعت برق برای این صنعت حدود ۱۸۰۰ تومان است که ۹ برابر قیمت برق نسبت به دیگر صنایع است.

رئیس کارگروه استخراج انجمن بلاکچین با اشاره به اینکه مصرف برق کل زنجیره بیت کوین در دنیا حدود ۱۱ هزار مگاوات است گفت: طبق برآوردها مصرف بیت کوین در کشور ما حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ مگاوات است.

وی با بیان اینکه ما بارها به وزارت نیرو اخطارهای لازم را داده ایم گفت: عدم توجه به لزوم برقراری توزان در تعرفه های موجود کشور و عدم توجه به نرخ تعرفه های استاندارد در صنعت استخراج رمزارز زمینه ساز ایجاد فساد و مشوقی برای بهره برداری های غیرمجاز خواهدشد.

کد خبر: ۹۰٬۶۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha