۲۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۶
۱۷۰۰ میلیارد دلار ضرر کرونا به آمریکا
رکود پیش روی اقتصاد آمریکا

۱۷۰۰ میلیارد دلار ضرر کرونا به آمریکا

با توجه به شرایط اقتصادی بد ایالات متحده آمریکا کرونا ویروس می تواند وضعیت را بدتر نموده و هزینه های بدهی و کسری در این کشور به سطوح ناپایدار خواهد رسید.

فاطمه محمدی پور؛ بازار:  سایت تحلیلی نشنال اینترست اخیرا مقاله ای با قلم «دانیل ال دیویس» سرهنگ بازنشسته ارتش آمریکا منتشر نموده که نویسنده آن معتقد است اقتصاد ایالات متحده امریکا می تواند قربانی کرونا ویروس شود.

متن کامل مقاله در ادامه آمده است.

خونریزی در وال استریت، جنگ قیمت نفت بین روسیه و عربستان سعودی و رکود سر رسیده. آمریکا با طوفان اقتصادی بالقوه کاملی روبرو است که می تواند کشور را در رکود فرو ببرد، درست همان زمان که کروناویروس اثرات کشنده خود را نشان می دهد. به همان اندازه که همه چیز در کوتاه مدت می تواند بد باشد ،خطرات موجود برای کشور در دراز مدت می تواند به مراتب بدتر باشد. در واقع کرونا ویروس و ایجاد اختلال اجتماعی کوتاه مدت برای میلیون ها آمریکایی، جدی و جدی است.

دکتر «آنتونی فاوسی» ، مدیر انستیتوی ملی آلرژی و بیماریهای عفونی امریکا در فاکس نیوز هشدار داد: این احتمال وجود دارد که ایالات متحده آمریکا در نهایت می تواند درگیر اقدامات شدید مانند قرنطینه کردن کل جوامع یا ایالت ها شود.

دکتر «ریچارد هاتچت »، مدیر عامل ائتلاف برای آمادگی اپیدمی بیش از هر زمان دیگری در حرفه طولانی خود نگران است. وی گفت: من حدود بیست سال است که روی آمادگی برای مقابله با بیماری های همه گیر کار می کنم. کوئید ۱۹ وحشتناک ترین بیماری است که من در حرفه خود با آن روبرو بوده ام.

محققان دانشگاه ملی استرالیا یک قدم جلوتر رفته و طی مطالعه ای هزینه بالقوه کرونا ویروس برای امریکا را هم از نظر انسانی و هم از نظر مالی پیش بینی نمودند. نویسندگان بر اساس مدل سازی پیچیده شرح دادند که تخمین زده می شود در ایالات متحده آمریکا  حدود ۲۳۶۰۰۰ در سال ۲۰۲۰ بر اثر کرونا ویروس از بین رفته  و شیوع آن  ۱.۷ تریلیون دلار هزینه برای امریکا در پی داشته باشد. با وجود مراکز کنترل و پیشگیری بیماری ها در واشنگتن و تلاش مقامات آمریکایی ها جهت کاهش شدت آن مانند تعطیلی مدارس ، لغو رویدادهای عمومی و کاهش فاصله اجتماعی، تأثیر کرونا ویروس بر روی کل صنایع در ایالات متحده آمریکا می تواند شدید باشد.

 اگر کرونا ویروس  تنها بحرانی بود که واشنگتن با آن دست و پنجه نرم می کرد ، اوضاع  کمتر نگران کننده بود. متأسفانه، این مسئله با چندین تهدید مهم دیگر نیز همراه است. شرکت دوو جونز روز دوشنبه بسته شد که نشان می دهد این بحران بدترین بحران مالی بعد از سال ۲۰۰۸ است. بازار با مشکل مواجه شده و تحت تأثیر منفی جهانی کرونا ویروس قرار گرفته است. بازار بورس و سهام ضربه بزرگی  خورده و قیمت نفت  بزرگترین سقوط یک روزه خود را از سال ۱۹۹۱ نشان داده است.

آخر هفته گذشته ، مقامات عالی رتبه عربستان سعودی و روسیه با توجه به کاهش تقاضای جهانی نفت که ناشی از شیوع کرونا ویروس نتوانستند در مورد سطح تولید نفت به توافق برسند. دو کشور اکنون به طور مؤثر در جنگ قیمت قرار دارند ، که این مهم باعث ورود نفت بیشتر به بازار می شود و قیمت را پایین می آورد. با توجه به همه نگرانی های موجود بین دو ابر قدرت نفتی ، هر دو به صورت خصوصی به دنبال آسیب رساندن به تولید نفت شل آمریکایی با افت قیمت نفت هستند.

صنعت نفت آمریکا قبلاً دچار مشکل شده بود زیرا بدهی عمیق ناپایدار داشت. برای  اینکه اکثر شرکتهای نفتی ایالات متحده شانس سودآوری داشته باشند ، نفت باید حداقل ۴۰ دلار در هر بشکه باشد. هر قیمتی کمتر از آن احتمالاً باعث کاهش حفاری خواهد شد. از روز دوشنبه ، قیمت نفت به ۳۲ دلار در هر بشکه کاهش یافته است و بارون گزارش داده است که در صورت ادامه جنگ قیمت، قیمت نفت می تواند تا ۲۰ دلار در هر بشکه نیز سقوط کند.

تولید اقتصادی در پی شیوع کرونا ویروس کاهش یافت و ضربه به تولیدکنندگان نفت ایالات متحده ضربات بیشتری به اقتصاد ایالات متحده وارد خواهد کرد به طوری که کارشناسان صحبت از رکود اقتصادی دارند.

رکود اقتصادی در امریکا طور فزاینده ای امکان پذیر است و کرونا ویروس بر وخامت اوضاع افزوده است. هزینه کرونا ویروس برای اقتصاد امریکا ویران کننده خواهد بود.

هنگامی که رونالد ریگان در سال ۱۹۸۱ ریاست جمهوری خود را آغاز نمود ، نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی ایالات متحده آمریکا ۳۰.۶ درصد بود و بدهی ملی تا پایان آن سال بالغ بر ۱ تریلیون دلار بود. نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی و بدهی ملی در ابتدا به آرامی افزایش یافت و در زمان تصدی جورج دبلیو بوش در سال ۲۰۰۱ ، ۵.۸ تریلیون دلار و نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی به ۵۵ درصد رسید.  با این وجود ، پس از ۱۱ سپتامبر و با شروع جنگهای دائمی ، بدهی ملی با ریاست جمهوری اوباما به ۱۰ تریلیون دلار افزایش یافت، در آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ این رقم به ۲۰ تریلیون دلار و اکنون ۲۳ تریلیون دلار است. نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی ۱۰۷ درصد است.

اگر  طوفان حوادث ، اقتصاد ایالات متحده آمریکا را در معرض رکود اقتصادی قرار دهد - همانطور که به طور فزاینده ای محتمل است - پس هزینه های بدهی و کسری می توانند به سطوح ناپایدار برسند. باید گفت تا سال ۲۰۲۵ بازپرداخت بدهی به تنهایی می تواند برابر با کل بودجه دفاعی باشد. هم جمهوری خواهان و هم دموکرات ها ، کنگره پس از کنگره و دولت پس از دولت ، از مقابله با هر یک از این چالش های امتناع ورزیدند. بسیاری از گروه های اقتصادی سال به سال هشدارهای واضح و واضحی را ارائه می دهند در حالی که سیاستمداران راه کمترین مقاومت را در پیش گرفته  تا به شانس انتخاب مجدد خود آسیب نزنند.

اما طوفان روزافزون مشکلات اقتصادی و بحران تمام عیار کرونا ویروس توجه به چالش های اقتصادی  که رای دهندگان را به طور جدی تحت تاثیر قرار می دهد، بیش از پیش ضروری کرده است.

شرایط سیاسی پس از استیضاح در واشنگتن در حال حاضر بسیار بد است. به نظر می رسد هر دو طرف قصد دارند از هر موضوعی که پیش می آید به عنوان سلاحی علیه دیگری استفاده کنند به جای اینکه  برای حل مشکلاتی که همه مردم را تحت تأثیر قرار می دهد تلاش کنند. هرچند نانسی پلوسی ، رئیس مجلس نمایندگان و ترامپ (و همه پیروان آنها) شخصاً از یکدیگر بیزارند ، اکنون باید احساسات خود را کنار گذاشته و بر  نیازهای مهم کشور متمرکز شوند.

کد خبر: ۹٬۰۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha