۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۵
دولت روحانی چگونه ارزش دارایی مردم را کاهش داد
وزیر اسبق صمت تشریح کرد

دولت روحانی چگونه ارزش دارایی مردم را کاهش داد

غضنفری، وزیر اسبق صمت، روند چاپ پول در دولت دوازدهم و تاثیر آن در کاهش ارزش درآمدی مردم را تشریح کرد.

به گزارش بازار، مهدی غضنفری در رابطه با حجم بالای نقدینگی ایجاد شده در پایان دولت دوازدهم، اظهار کرد: مردم شاید کمتر با واژه خلق پول آشنایی داشته باشند و جزئیات فنی آن را نشناسند.

وی ادامه داد: دولت ها وقتی ارز جهان روا را به مردم خود نمی سپارند، رسیدی در اختیار آن ها قرار می دهند که در حقیقت کاغذی بیش نیست و تنها با دو امضا روی آن به عنوان پشتوانه ارزش می یابد.

غضنفری یادآور شد: در گذشته وقتی برای خرید به جایی مراجعه می کردند، باید به جای پول، طلا ارائه می دادند و امروز اسکناس بدین معناست که میزانی از طلای موجود در بانک مرکزی، متعلق به هر شخص ایرانی است و فروشنده اسکناس را به عنوان کاغذِ رسیدِ همان طلا از مردم دریافت می کند.

وی دو امضای موجود روی کاغذهای رسید را متعلق به وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی عنوان کرد و گفت: ما دلخوش هستیم که اگر روزی کسی خواستار اطلاع از سهم طلای خود باشد، با مراجعه به بانک مرکزی به مقصود خود می رسد و حتی می تواند کاغذ اسکناسی را بدهد و سهم طلای خود را دریافت کند.

غضنفری در عین حال گفت: ما هر روز صبح که بیدار می شویم، در می یابیم که به میزان کاغذهایی که به عنوان رسید در دست ماست، اسکناس های بیشتری به عنوان پول به چاپ رسیده است؛ یعنی در عمل ارزش کاغذی که در دست ما و در گردش است، نصف می شود.

وی در این باره توضیح داد: پیشتر هر اسکناس به اندازه ی دو گرم از طلای موجود ارزش داشت ولی با چاپ بیشتر اسکناس، سهم ما به نیم گرم از طلای ذخیره شده تقلیل می یابد.

غضنفری در ادامه ی این برنامه رادیویی، خطر چاپ پول را در بی ارزش شدن درآمدِ ریالی مردم دانست و افزود: عده ای از این روند، به عنوان تورم یاد می کنند یا می گویند کالاها گران شده است.

این تحلیلگر حوزه اقتصادی با اعلام اینکه در واقعیت کالاها گران نشده است و فقط ارزش کاغذی که در اختیار ماست، سیر نزولی گرفته است، گفت: دولت هزار هزار میلیارد تومان پول چاپ کرده است؛ در حالیکه پشتوانه ی طلای بانک مرکزی رقمی ثابت بوده است.

غضنفری همچنین شبهه ی شرعیِ چاپ پول را مطرح کرد و افزود: قبلا به اندازه ارزش طلای موجود اقدام به چاپ پول کرده بودند ولی اگر با همان پشتوانه، پول جدیدی چاپ کنند، یعنی دست درازی به اموالِ افرادی است که صاحب طلاها هستند.

وی در بخشی دیگر از مصاحبه با رادیو گفت‌وگو، اعلام کرد که دولت بی پول ما، از طریق چاپ پول به مردم حقوق می دهد ولی چون این پول، پشتوانه ای ندارد، قدرت خریدِ مردم بالا نمی رود.

غضنفری در خصوص راهکار گفت: هزینه های مازاد دولت باید کاهش یابد و دارایی و شرکت های ضرردهِ دولت باید فعال گردد.

کد خبر: ۹۰٬۴۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha