۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۴:۱۸
چرا مصرف برق رمز ارزها ۳ برابر شد؟ | سود ۵۵۵ میلیون تومانی ماینرهای قاچاق
«بازار» گزارش می دهد

چرا مصرف برق رمز ارزها ۳ برابر شد؟ | سود ۵۵۵ میلیون تومانی ماینرهای قاچاق

آمارهای اعلامی از سوی وزارت نیرو درباره سهم مزارع استخراج رمز ارز از مصرف برق کشور در یک ماه گذشته ۳ بار تغییر کرده و در دوره ای مصرف ماینرها ۷۰۰ مگاوات در دوره ای ۱۲۰۰ و اکنون ۲ هزار مگاوات اعلام شد.

بازار؛ گروه انرژی: ابهامات زیاد مزارع استخراج رمز ارز یکی از متهمان اصلی این روزهای خاموشی ها است. متهمی که هیچ آمار شفافی درباره آن وجود ندارد و مشخص نیست که چه میزان برق مصرف می کنند. اما قسمت جالب ماجرا اینجاست که در هفته های اخیر موضع‌ گیری مسئولین توانیر درباره مصرف برق این مزارع چندین بار تغییر کرده است.  فروردین ماه بود که مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق در گفتگوی با خبرگزاری بازار میزان مصرف برق ارزهای دیجیتال را حدود ۷۰۰ مگاوات اعلام کرد. او در توضیح ادعای خود می گفت که  ۷.۸ درصد رمز ارزهای جهان در ایران تولید می شود. تولید این میزان رمز ارز حدود ۶۰۰ مگاوات برق نیاز دارد.  

مصرف برق  رمز ارزها در ابتدای سال تنها ۷۰۰ مگاوات اعلام می شد. اما با گرم تر شدن هوا و جدی شدن بحران تامین برق آمار اعلامی هم روند افزایش به خود گرفته و به ۱۲۰۰ مگاوات رسید. توانیر به تازگی میزان مصرف برق رمز ارزها را ۲ هزار مگاوات اعلام کرده است

رفته رفته با گرم شدن هوا و جدی شدن بحران تامین برق آمار اعلامی از طرف مسولان توانیر هم بیشتر می شد.

اواسط  اردیبهشت امسال بود که رییس سندیکای برق  میزان مصرف برق ماینرها را حدود ۵ تا ۶ هزار مگاوات اعلام کرد. بلافاصله بعد از این اظهار نظر سخنگوی صنعت برق اینبار در گفتگویی با خبرنگار ما گفت که پیش بینی می کنیم که چیزی حدود ۱۲۰۰ مگاوات برق کشور صرف استخراج بیت کوین می شود که تنها ۳۰۰ مگاوات آن مجاز بوده و مابقی به صورت غیر قانونی صورت می گیرد.

حالا اما درست در روزهای قطعی برق  انتقادها به عملکرد وزارت نیرو و مسولان توانیر را افزایش داد. رضا اردکانیان می گوید که چیزی حدود ۲هزار مگاوات از برق کشور صرف ماینینگ می شود  و یکی از دلایل قطعی های برق همین مساله است.

ابوذر صالحی مدیرکل روابط عمومی توانیر در اینباره به بازار می گوید که دلیل افزایش آمار بررسی های بیشتر صورت گرفته است. سخنگوی صنعت برق هم در اینباره به بازار می گوید: در ماه های گذشته بسیاری از واحدهای تولیدی کار خود را تعطیل و کارگرانشان را اخراج کرده  اند. این واحدها به جای اینکه برق یارانه ای را صرف تولید کنند از آن برای استخراج رمز ارز استفاده می کنند.  

به گفته او، استخراج هر بیت‌کوین ۳۰۰مگاوات‌ساعت ‌برق نیاز دارد که این رقم بیش از متوسط الگوی مصرف یک خانواده است و به‌عبارتی ۱۲۰۰ ماه برق مصرفی یک خانوار را شامل می‌شود.

بروکراسی های سخت اداری 
رضا پدیدار رییس کمیسیون انرژی  اتاق بازرگانی تهران هم که به نوعی این خبر را تایید می کند، به بازار می گوید: بخشی از افزایش مزارع غیر قانونی استخراج رمز ارز از وضعیت بد اقتصادی نشات می گیرد. وقتی یک تولید کننده می بیند از فعالیت خود نه تنها سودی نمی برد بلکه زیان هم می کند، این در حالی است که با این کار می توانند درآمدی میلیاردی به جیب بزنند.  

او همچنین با اشاره به بروکراسی های پیچیده ای که سر راه فعالان اقتصادی برای شروع یک کسب و کار وجود دارد، گفت: بر اساس آمار اعلامی تقریبا ۷ برابر مراکز مجاز، مرکز غیر مجاز وجود دارد. بخشی از این مشکل ناشی هم بروکراسی های اداری پیچده و طولانی بودن فرآیند صدور مجوز است. شاید اگر سخت گیری ها در این حوزه تا این اندازه زیاد نبود و دولت یک سیاست مشخص و درستی را در قبال ماینینگ داشت، امروز شرایط با ثباتی تری را داشتیم.  

با  توجه به ۳۰۰۰۰۰ هزار کیلووات مورد نیاز برای استخراج هر بیت‌ کوین، استخراج قاچاقی این رمز ارز (با استفاده از برق خانگی) حدود ۲۴  میلیون تومان تمام  می‌شود در حالیکه قیمت تمام شده استخراج رمز ارز برای واحدهای مجاز در فصل گرم سال ۵۷۹ میلیون تومان است

سود ۵۵۵ میلیونی استخراج قاچاقی هر بیت کوین 
البته  مهم ترین دلیل تعداد بالای مزارع غیر مجاز بیت کوین به اختلاف قیمت برق یارانه ای و برق ماینرها مربوط می شود. بر اساس مصوبه وزارت نیرو، در ماه‌های گرم  باید در ازای هر کیلووات ساعت برق ۱۹۳۰ تومان و در ماه‌ های دیگر ۴۸۰ تومان پرداخت کنید.

 اگر بخواهیم هزینه استخراج بیت‌کوین را به صورت قاچاق محاسبه کنیم باید بدانید که هر کیلووات ساعت برق خانگی معادل ۸۰ تومان است که با توجه به ۳۰۰۰۰۰ هزار کیلووات مورد نیاز برای استخراج هر بیت‌ کوین مبلغی حدود ۲۴ میلیون تومان می‌شود که یعنی حدود ۹۷۹ دلار (بر مبنای دلار ۲۴ هزار و ۵۰۰ ) می شود که نسبت به قیمت حدود ۴۰ هزار دلاری بیت‌ کوین در بازار جهانی بسیار هزینه ناچیزی است. جالب است که بدانید هزینه استخراج هر عدد بیت کوین برای واحدهای مجاز در ماه های گرم سال ۵۷۹ میلیون یا ۲۳ میلیون و ۶۳۲ دلار (بر مبنای دلار ۲۴۵۰۰ تومان)  و در ماه های سرد سال ۱۴۴ میلیون تومان یا همان ۵ هزار ۸۷۷ دلار خواهد بود.  

کد خبر: ۹۰٬۴۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha