۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۶
قطعی برق و مدیریت مسئولان وزارت نیرو
یادداشت وارده؛

قطعی برق و مدیریت مسئولان وزارت نیرو

سمنان- قطعی گسترده برق می‌تواند دلایل مختلفی ازجمله فرسودگی زیرساخت‌ها داشته باشد، این بخشی از یادداشت حسن همتیان ‏کارشناس اقتصادی برای بازار است‎.‎

حسن همتیان؛ بازار: یکی از رسانه‌ها، روز سوم خرداد خبر از کسری ۹ هزار مگاواتی برق در کشور داد که نشان می‌دهد این قطعی های گسترده برق در استان‌های مختلف به دلیل کمبودها است که البته می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد.

از سوی دیگر طبق گفته مسئولان صادرات برق به کشورهای همسایه و اوراسیا سالانه هزار و چهارصد میلیارد دلار برای ایران آورده دارد همچنین مسئولان معتقد هستند که ایران می‌تواند معدن تامین انرژی در منطقه خاورمیانه باشد پس سوال اساسی اینجاست که آیا ما در زمینه تولید دچار مشکل هستیم یا مصرف و توزیع ایراد دارد؟

عدم نگاه به داخل و بخش خصوصی
شواهد نشان می‌دهد که تولید برق در کشور به اندازه‌ای است که حتی بازار صادرات چند ده میلیارد دلاری برایمان دارد و ایران به کشورهای همسایه میزان قابل‌توجهی برق صادر می‌کند که ازجمله آن‌ها می‌توان به عراق اشاره کرد چندی پیش رییس هیئت‌مدیره صنعت سندیکای برق ایران کشورهای افغانستان پاکستان و عراق را خریدار اصلی برق ایران دانست پس این شواهد نشان می‌دهد که ما در زمینه تولید برق مشکلی نداریم پس ایراد کجاست که این‌همه قطعی برق در سطح کشور اتفاق می‌افتد.

شواهد نشان می‌دهد که تولید برق در کشور به اندازه‌ای است که حتی بازار صادرات چند ده میلیارد دلاری برایمان دارد

یکی از مهم‌ترین عوامل این قطعی ها فرسودگی شبکه توزیع برق در سراسر کشور است بسیاری از نیروگاه‌ها و شبکه توزیع برق کشور عمر ده‌ها ساله دارد و از سوی دیگر تحریم‌ها هم سبب شده تا ایران نتواند آن‌طورکه باید و شاید از کشورهای مهم صنعت برق دنیا زیرساخت مورد نیاز خود را تامین کند از سوی دیگر اما سوءمدیریت در وزارت نیرو باعث شده تا شرایط کنونی پدید بیاید زیرا این وزارت‌خانه به‌وضوح با واگذاری امور مرتبط به برق به بخش خصوصی کاملاً مخالفت می‌کند و دلیل آن‌هم حجم بالای مبالغ دریافتی و میلیاردها تومان عایدی صنعت برق است که دولت به‌راحتی نمی‌تواند از آن چشم‌پوشی کند.

دولت در واگذاری زیرساخت‌هایی که درآمدهای ده‌ها هزار میلیارد تومانی دارند هیچ‌وقت موفق نبوده و اعتقاد دارد که بخش خصوصی توان مدیریت صنعت برق کشور را ندارد درحالی‌که هم‌اکنون بار وسیعی از تامین زیرساخت‌های مورد نیاز برق کشور از همین بخش خصوصی تامین می‌شود.

فرسودگی شبکه
در استان سمنان شرکت کابل مغان و آریا ترانسفورماتور دو غول بزرگ صنعت برق محسوب می‌شوند که سالانه صادرات میلیاردها تومانی به کشورهای همسایه دارند پس چطور می‌شود که وزارت‌خانه توان بخش خصوصی را تا این اندازه دست‌کم می‌گیرد موضوع به‌همین جا ختم نمی‌شود به دلیل تحریم‌های بانکی کشور، با وارد کردن پول‌های ناشی از صادرات برق به کشورهای همسایه با مشکلات عدیده روبرو است اما کماکان وزارت‌خانه اصرار دارد که به توان نیروهای داخلی پشت کرده و همچنان صادرات برق را علی‌رغم مشکلات دریافت پول آن ادامه دهد.

این وضعیت در کنار فرسودگی شبکه و سوءاستفاده از صنعت برق در استحصال ارزهای دیجیتال سبب شده تا کشور با کمبود برق مواجه شود وگرنه ایران کشور بسیار توانمندی در زمینه تولید انرژی الکتریکی است از طرف دیگر دولت اراده آن‌چنانی برای حمایت از بخش خصوصی فعال در زمینه انرژی‌های پاک ندارد و برای مثال در همین استان سمنان دو نیروگاه تامین برق خورشیدی در سمنان و دامغان سال‌هاست که روی‌هم ده درصد پیشرفت فیزیکی هم نداشته‌اند.

دولت در واگذاری زیرساخت‌هایی که درآمدهای ده‌ها هزار میلیارد تومانی دارند هیچ‌وقت موفق نبوده و اعتقاد دارد که بخش خصوصی توان مدیریت صنعت برق کشور را ندارد

این در حالی است که در برنامه ششم توسعه می‌بایست ده‌درصد از تامین برق مورد نیاز ادارات و زیرساخت‌های دولتی و خصوصی از طریق نیروگاه‌های خورشیدی باشد روی دیگر کمبود برق در کشور استحصال رمز ارزها و ارزهای دیجیتال از طریق برق هستند که البته تلاطم‌های ارزی و اقتصادی و ریزش‌های مکرر بورسی مبتنی بر دخالت‌های دولتی یکی از عوامل ترغیب مردم به سمت بازارهای موازی سرمایه گذاری از جمله ارزهای دیجیتال محسوب می شود.

سوالات مردم از دولت
دولت البته برای مبارزه با سوء استفاده از صنعت برق در زمینه استحصال ارزهای دیجیتال اقداماتی را در دستور کار قرار داده که از جمله آنها می توان به جایزه نقدی برای معرفی افراد سودجو و همچنین برخوردهای دستگاه قضایی و نیروی انتظامی با سودجویان اشاره کرد از طرف دیگر مردم به صورت روزانه اخبار کشف ماین های ارز دیجیتال را می شنوند در نتیجه از خود می پرسند آیا چه میزان است صنعت برق کشور صرف این گونه سوء استفاده ها می شود؟ و چرا مردم باید با خاموشی های مکرر جبران کمبود برق مبتنی بر سوء استفاده افراد را بپردازند؟

در استان سمنان شرکت کابل مغان و آریا ترانسفورماتور دو غول بزرگ صنعت برق محسوب می‌شوند که سالانه صادرات میلیاردها تومانی به کشورهای همسایه دارند پس چطور می‌شود که وزارت‌خانه توان بخش خصوصی را تا این اندازه دست‌کم می‌گیرد ؟

اینها سوالاتی است که می بایست وزارت نیرو و دولت برای آنها پاسخ داشته باشند اما رویه کنونی فعلا انداختن تقصیرها گردن مردم و صنعت است مانند موضوع کرونا که دولت بدون لغو سفرهای نوروزی دید و بازدیدهای نوروزی مردم و سفرهایشان را عامل اصلی شیوع ویروس کرونا اعلام می کرد که به نظر بی انصافی محسوب می شود.

مردم امروز مطالبه جدی از دولت دارند تا بتوانند مشکلات صنعت برق و کمبودها را جبران و بتواند با استفاده از پول های دریافتی از صادرات برق شبکه توزیع قدیمی را به روز و همچنین نیروگاه های انرژی پاک را به چرخه تولید اضافه کند که به نظر مطالبه چندان عجیبی هم نیست با این حال اما دولت کماکان تاکید دارد که مردم باید صرفه جویی در مصرف آب و برق را در دستور کار خودشان قرار دهند

کد خبر: ۹۰٬۴۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha